به گزارش شهریار
به نقل از نصر، پروفسور باقر ساروخانی روز یکشنبه در اجلاس کارگروه روابط عمومی و رسانه بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی که به صورت وبیناری در آن حضور یافت، اظهار کرد: در طول تاریخ بشر، انسان هیچگاه به اندازه امروز تا به این حد پویا نبوده است و اکنون انسان ها و محتواهای جدیدی تولید می شوند که با گذشته کامل متفاوت هستند.
وی تاکید کرد: روابط عمومی در شرایط کنونی جامعه، سازمان های مختلف را با دنیای جدیدی آشنا می کند و دریچه ای به سوی دنیا بوده موجب می شود تا یک واحد و بنگاه، مشتریانش را شناسایی کرده و با ذائقه و سلیقه آنها آشنا شود، در واقع روابط عمومی ویژگی های مثبت و از طرفی مشکلات فن آوری و رسانه های جدید را باید بشناسد.
وی افزود: یک روابط عمومی باید تشخیص دهد که یک رسانه و تکنیک جدید مثل هوش مصنوعی و متاورس چه امتیازات و مشکلاتی دارد تا به بهترین شکل از امتیازات آنها بهره بگیرد زیرا کسی می تواند راننده خوبی برای یک خودرو باشد که تمام امتیازات و مشکلات آن را بداند.
ساروخانی گفت: یک روابط عمومی کیفی، هوشیار و بینا در دنیای جدید زندگی کرده و می تواند رسانه های جدید را درست شناسایی کند.
وی با بیان اینکه یک روابط عمومی نباید تفکر، نقد و اندیشه را فراموش کند، افزود: رسانه می تواند خادم خوبی برای یک سازمان باشد به شرطی که بتوان امتیازات و مشکلات آن را دانست.
وی با بیان اینکه تکنولوژی همچنان در امتداد اعضا و حواس انسان است، اظهار کرد: قدرت و امکانات عظیمی در این راستا در اختیار داریم.
پدر علم جامعهشناسی ارتباطات ایران و استاد دانشگاه های تهران خاطرنشان کرد: مردم همیشه در خلال تاریخ، اسیر زمان بودند به طور مثال در گذشته برای رفتن از یک نقطه به نقطه ی دیگر ممکن بود سال ها صرف کنند در حالی که همیشه آرزو داشت بتواند در زمان های مختلف، مکان های مختلف را ببیند و طی کند که اکنون این آرزو قابل دسترس است و در کمترین زمان به مکان مورد نظر می رسد.
وی افزود: زمانی می گفتند باید در مرکز باشیم تا بتوانیم پیام خود را اطلاع رسانی کنیم ولی الان می توانیم از یک دهکده کوچک هم با دنیا صحبت کنیم.
ساروخانی ادامه داد: اکنون تکنولوژی، ما را به جهان جدید و تاریخ می برد و هر روز درحال جابجایی و خودمختاری است.
پدر جامعهشناسی ارتباطات ایران با بیان این که تکنولوژی می تواند باعث تضعیف انسان ها در ادای مسئولیت ها شود، افزود: دانستن طرز استفاده درست از آن بسیار مهم است و رسانه های جدید همه امکانات مدنظر را در اختیار انسان قرار می دهند اما بر این اساس نباید امنیت ما با استفاده اشتباه متزلزل شود.
وی همچنین با اشاره به لزوم توجه به موضوع امنیت شغلی و حریم خصوصی در بهره گیری از رسانه های جدید، گفت: جستجو و شناسایی عمیق یکی از راه های موثر در شناخت رسانه های جدید بوده و لازم است تا الگوریتم های جدید متناسب با سازمان ها دائم در حال طراحی باشد و بر این اساس یک روابط عمومی پویا می تواند یک سازمان را پویا کند.
خلاء پژوهش در روابط عمومی ها
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی نیز در این اجلاس اظهار کرد: روابط عمومی و رسانه ها، یکی از خروجی ها و نقطه اتصال مهم در جامعه هستند اما خلا پژوهش در این ۲ بخش دیده می شود.
یوسف زندی افزود: پژوهش همواره یکی از چالش های ما بوده به طوری که برخی از صنوف حتی به آن اعتقاد ندارند و شاهد گسست بسیاری در حوزه پژوهش هستیم و بر این اساس لازم است تا رسانه ها نیز بحث پژوهش را از یاد نبرند.
وی ادامه داد: اکنون مدل های قدیمی رایج در گذشته تغییر یافته و لازم است تا ما نیز نقشه راه جدیدی برای خود ترسیم کنیم.
زندی گفت: اکنون دنیا، دنیای فضای مجازی و جنگ نیز در فضای مجازی و اذهان است، همان طور که در نمونه آن را در اتفاقات اخیر سوریه مشاهده کردیم که چگونه با کمترین درگیری توانستند نیروهای سوری را وادار به تسلیم کرده و ۸۰ درصد اقتصاد آن را نابود کنند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در این دنیای مجازی اگر نتوانیم روایتگری درستی برای خود داشته باشیم به طور قطع کسان دیگری برای ما روایتگری می کنند.
نظرات