کارشناس مسکن: طرح‌های انبوه‌سازی به نقاط هدف منتقل شود

کارشناس مسکن: طرح‌های انبوه‌سازی به نقاط هدف منتقل شود

http://www.bananews.ir/یک استاد دانشگاه عرضه‌ نامناسب واحدهای مسکونی در کشور را معضلی دانست و بهترین راه مقابله با آن را انتقال طرح‌های انبوه‌سازی به نقاط هدف قلمداد کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمیدرضا وثوقی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در این راه شکل‌گیری تعامل بین نخبگان سیاسی و علمی بسیار حائز اهمیت است و چنین برنامه‌هایی جز با کنار گذاشتن سیاست‌های غلط علمی نمی‌شوند.

وی درباره ابعاد ایجاد طرح این طور توضیح داد: در مرحله‌ نخست باید مناطقی که بیشترین تقاضای مسکن را در خود جای داده‌اند، شناسایی کرد و بعد از آن با برنامه‌های کوتاه‌مدت و زودبازده برای اقشار خاص ساکن که نیاز فوری به مسکن دارند چاره اندیشید و بهترین راه‌حل انبوه‌سازی است.

این کارشناس مسکن تلاطم در بازار ارز را از اصلی‌ترین دلایل ایجاد رکود در بازار مسکن قلمداد کرد و توضیح داد: وقتی قیمت ارز ثابت نباشد، مردم به تجارت و مبادله علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و در مقابل برای حفظ سرمایه خود به خرید ملک و خانه رو می‌آورند و تا زمانی که ثبات مجدد به بازار برنگردد، املاک خود را خرید و فروش نمی‌کنند و این امر در بازار رکود به وجود می‌آورد.

وی شکل‌گیری موج تقاضای کاذب را نیز در ادامه‌ی همین روند دانست و گفت: هرچند به دلیل جوان بودن جمعیت ما، تقاضا برای مسکن جدید زیاد است و اما شگفتی بازار یکسری تقاضای کاذب نیز به وجود می‌آورد و افرادی که نیاز چندانی به خرید مسکن ندارند را در صف متقاضیان قرار می‌دهد.

وثوقی‌فر همچنین مشکل مسکن را در کنار آلودگی هوا و ترافیک از اصلی‌ترین معضلات شهر تهران قلمداد کرد و ادامه داد: ما باید در تهران سالانه صد هزار واحد مسکونی بسازیم تا با توجه به رشد جمعیت با کمبود عرضه مواجه نشویم. امروزه در کشورهای توسعه یافته دنیا با استفاده از فن‌آوری‌های نوین، کیفیت ساختمان‌ها را افزایش داده‌اند و با به کارگیری سیاست‌های مناسب قیمت‌ها را نیز کاهش داده‌اند. ما نیز باید تلاش کنیم این الگو در کشورمان عملی شود.

وی با اشاره به خطر زلزله که تهران را تهدید می‌کند، اظهار کرد: باید با تجمیع مناطق، دست به ساختن برج‌های مسکونی بزنیم. برج‌هایی که هم در برابر زلزله مقاوم باشند و هم با تجمیع واحدهای مسکونی از ترافیک بکاهند.

این استاد دانشگاه، ضمن تاکید بر لزوم تغییر فرهنگ عمومی درباره‌ی مالکیت‌های خصوصی در بخش مسکن خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا، واحدهای مسکونی تا این حد در اختیار مردم نیست و شرکت‌های انبوه‌سازی این مالکیت را در اختیار دارند. می‌توان با به کارگیری اسپانسرها و کم کردن برخی هزینه‌ها سرمایه‌گذاران را به انبوه‌سازی در شهر تهران و دیگر کلان‌شهرها تشویق کرد.

 

    نظرات