جزئیات نامه به وزیر درباره نبود متقاضی در مسکن‌مهر

جزئیات نامه به وزیر درباره نبود متقاضی در مسکن‌مهر

http://www.bananews.ir/اشتباه در برنامه‌ریزی اولیه دولت برای تعیین ظرفیت ساخت مسکن‌مهر در برخی شهرهای متعلق به استان‌های بزرگ کشور، مشکل «آپارتمان‌های سربار» را برای سازنده‌های این واحدها به وجود آورده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این شهرها زمانی که وزارت مسکن وقت در شروع مسکن‌مهر، دست مدیران را برای تعریف پروژه‌ باز گذاشته بود، ظاهرا بدون آنکه نیازسنجی دقیقی از حجم واقعی تقاضای مخصوص مسکن‌مهر انجام شود، از انبوه‌سازان با امضای قرارداد دعوت شد و ساخت‌وساز روی زمین‌های دولتی به جریان درآمد.

اما حالا که همین انبوه‌‌سازان طبق مفاد قید‌شده در متن قرارداد، از دولت طلب معرفی متقاضی برای واگذاری واحدها را کرده‌اند، مشخص شده است مشتری واجدشرایط –در این شهرها- برای آنچه ساخته شده، وجود ندارد.

در قراردادهای سه‌جانبه مسکن‌مهر که سال‌های ۸۸ تا ۸۹ بین دولت و انبوه‌ساز و بانک‌مسکن امضا شد، مقرر شده بود: دولت در پایان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی ساخت واحدها، متقاضی واجدشرایط دست‌به‌نقد به سازنده معرفی کند و در طول پروسه ساخت‌، بانک‌مسکن تسهیلات ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی را متناسب با پیشرفت فیزیکی، به پروژه‌ها تزریق کند و در مقابل، سازنده نیز مکلف شده بود بدون تاخیر واحدها را بسازد.

اما در حال‌حاضر بخش‌هایی از این تعهد دولت که عملا ضمانت خرید مسکن‌مهر را به انبوه‌سازان داده است، در برخی مناطق کشور به دلیل نبود متقاضی برای این واحدها، به بن‌بست خورده است طوری که مسوولان استانی وزارت راه‌وشهرسازی در این مناطق چاره‌‌ای جز انتظار تا مدت نامعلوم برای رویت متقاضی مسکن‌مهر و معرفی آنی به سازنده‌ها را ندارند.

مسوولان مسکن در این شهرها در عین حال، به امید تصمیم‌گیری ستاد مرکزی وزارتخانه در تهران نشسته‌اند تا بلکه شرایط واگذاری واحدهای مسکونی‌مهر را تسهیل کند تا از این طریق، شاید تعداد متقاضیان به سطح تعداد واحدهای ساخته‌شده برسد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دولت به خصوص مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی وجود مسکن‌مهر مازاد بر تقاضا را با جرات رد می‌کنند، معتقدند: همه این واحدها ظرف ماه‌های آتی با ازدواج‌های جدید که روند رو به رشدی در کشور دارد، مشتری پیدا می‌کند. اما شواهد در این باره نشان می‌دهد در برخی استان‌ها به‌رغم پیگیری‌های متعدد مسوولان بخش مسکن و خود انبوه‌سازان، تعداد متقاضی حتی به اندازه نصف واحدهای ساخته شده هم نیست.

انبوه‌سازانی که در ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر با واحدهای سربار مواجه شده‌اند چونکه با دولت قرارداد دارند، اجازه ندارند واحدها را به شکل آزاد بفروشند؛ بلکه باید فقط به افرادی که دولت شرایط ۴گانه‌شان را تایید می‌کند، واگذار کنند.

این معضل براساس نامه‌نگاری یکی از انبوه‌سازان خطاب به وزیر راه‌وشهرسازی که نسخه‌ای از آن در اختیار دنیای‌اقتصاد قرار گرفته، باعث شده سایر فعالیت‌های ساختمانی‌ سازنده‌ها تحت‌تاثیر قرار بگیرد. یکی از شرکت‌های فعال در مسکن‌مهر که در تهران و برخی دیگر از استان‌ها به شکل صنعتی‌سازی، ساخت‌وساز کرده است، در استان اصفهان به خاطر آنچه نبود متقاضی عنوان می‌کند، به مشکل مسکن‌مهر مازاد برخورد کرده است.

توسط این شرکت – تک‌ایستای جنوب- براساس قرارداد سه‌‌جانبه با دولت ساخت پروژه‌ای با ظرفیت ۵۵۲ واحد مسکن‌مهر در شهرضای استان اصفهان دو سال پیش آغاز می‌شود و الان که باید دولت واحدها را تحویل بگیرد و به متقاضیان عرضه کند، حجم کل متقاضیان واجدشرایط تا این لحظه –در این شهرستان- به اندازه ۲۰ درصد کل واحدهای ساخته‌شده است. بازیار مدیرعامل این شرکت گفته است: ۲۴۰ نفر متقاضی اولیه ثبت‌نام کردند، اما فقط ۱۴۰ نفر پول پرداخت کرده‌اند.

در این پروژه کل آورده نقدی متقاضی ۸ میلیون تومان است که رقم قابل‌توجهی هم در مقایسه با سایر پروژه‌های مسکن‌مهر نیست، اما مشکل اینجاست که در این منطقه از کشور اصلا متقاضی مسکن در حد آنچه ساخته شده وجود ندارد.

مدیرعامل این شرکت در نامه خود به وزیر تاکید کرده است: اگر دولت بخش‌هایی از شرایط ۴گانه مسکن‌مهر –نداشتن خانه، سکونت ۵ساله در شهر محل ساخت مسکن‌مهر، متاهل، دارای فرم جیم سبز- را تعدیل کند، امکان افزایش حجم متقاضی وجود دارد. از جمله اینکه، اگر اجازه واگذاری مسکن‌مهر به مجردهای در آستانه ازدواج داده شود یا اینکه شرط داشتن فرم جیم‌ سبز حذف شود، آمار ثبت‌نام متقاضیان مسکن‌مهر با افزایش چندبرابری روبه‌رو می‌شود. در همین پروژه محاسبات نشان می‌دهد اگر دولت متقاضی واجدشرایط معرفی کند با تامین حدود یک میلیارد تومان، کل پروژه تا بهمن‌ماه آماده بهره‌برداری و افتتاح خواهد شد.

برای این شهرستان استان اصفهان اخیرا مجوزی توسط وزارتخانه صادر شده بود که به واسطه آن، سازمان مسکن می‌توانست واحدهای مسکونی‌مهر مازاد را به متقاضیانی غیرساکن در این منطقه واگذار کند.

محمود محمودزاده رییس سازمان مسکن استان اصفهان روز گذشته درباره آنچه انبوه‌سازان این استان مسکن‌مهر مازاد بر تقاضا عنوان می‌کنند، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: قرار شده سازمان ملی زمین‌ومسکن برای چنین پروژه‌های خاصی با تعریف چند گزینه تصمیم‌گیری کند.

محمودزاده در عین حال با اظهار امیدواری نسبت به تصویب یکی از گزینه‌ها توسط وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در کل استان اصفهان، تقریبا مشکلی بابت معرفی متقاضی واجد شرایط به انبوه‌سازان مسکن‌مهر نداریم اما برای شهرهایی که این موضوع در آنها وجود دارد، از این هفته کار تبلیغ و بازاریابی در سطح استان را شروع می‌کنیم تا بلکه متقاضی بیشتری بتوان جذب کرد.

ظاهرا در سازمان ملی زمین‌ومسکن گزینه‌هایی برای رفع معضل مسکن‌مهر مازاد در شهرهایی که به این معضل دچار هستند، مطرح شده است.

انبوه‌سازان در قالب یکی از این گزینه‌ها درخواست کرده‌اند وام ۲۵ میلیون تومانی مسکن‌مهر به ۳۰ میلیون تومان تبدیل شود تا لااقل در نبود متقاضی دست‌به‌نقد، بخش زیادی از هزینه‌های انجام‌شده به سازنده پرداخت شود.

اما کمبود شدید منابع در بانک مرکزی و بانک‌مسکن برای حمایت بیشتر از مسکن‌مهر، این پیشنهاد را در همین ابتدا مردود اعلام کرده است. گزینه‌های جدی بعدی برای حل این معضل، واگذاری به مجردها خواهد بود.

    نظرات