راه‌آهن از پس اداره بخش مسافری بر نمی‌آید/ تشکیل سازمان حمل‌ونقل ریلی برای تصمیم‌گیری

راه‌آهن از پس اداره بخش مسافری بر نمی‌آید/ تشکیل سازمان حمل‌ونقل ریلی برای تصمیم‌گیری

http://www.bananews.ir/مدیر یک شرکت مسافری ریلی با تاکید بر این‌که راه‌آهن از پس اداره بخش مسافری بر نمی‌آید درخواست تشکیل سازمان حمل‌ونقل ریلی برای تصمیم‌گیری در این بخش را اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی ابراهیمی در نشست انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته با اشاره به سرمایه‌ مورد نیاز برای راه‌اندازی یک رام قطار گفت: برای یک رام قطار حداقل هشت تا ۱۰ واگن مسافری نیاز است.

وی افزود: هر واگن مسافری بدون حباب فعلی نرخ ارز ۱٫۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

ابراهیمی ادامه داد: برای یک رام قطار یک واگن ژنراتور برق که هیچ‌گونه درآمدزایی ندارد به قیمت حداقل ۲٫۵ میلیارد تومان نیاز است. هم چنین یک واگن رستوران به قیمت حداقل ۱٫۵ میلیارد تومان لازم است که البته این واگن هزینه‌های نیروی انسانی خود را در می‌آورد.

مدیرعامل شرکت قطار‌های مسافری و باری جوپار تاکید کرد: کسی وجود ندارد تا صنعت ریلی را از وضعیتی که در آن قرار دارد نجات دهد، زیرا سیاست‌گذاری‌ها خوب انجام نمی‌شود.

وی هم‌چنین اظهار کرد: یک رام قطار ۲۰ میلیارد تومانی می‌تواند ماهی ۱۸ هزار نفر و روزی ۶۰۰ نفر را جابه‌جا کند که البته تمام صندلی‌ها نیز پر نمی‌شود.

ابراهیمی با بیان این‌که ۱۰ درصد از ظرفیت قطار با افراد مشغول به کار در قطار پر می‌شود، گفت: قیمت بلیت را دولت تعیین می‌کند. ۲۲ درصد از این قیمت توسط دولت برای لوکوموتیو گرفته می‌شود و ۱۸ درصد نیز سهم فروش و نمایندگی کل بلیت است.

مدیر یک شرکت مسافری ریلی ادامه داد: از ۱۶ هزار بلیتی که می‌تواند به فروش برسد ۶۰ درصد مال شرکت‌های خصوصی است. به‌طور مثال در مسیر تهران مشهد درآمد ناخالص ماهیانه ۲۱۰ میلیون تومان است. بدون در نظر گرفتن هزینه‌های نگهداری قطار ۱۷ تا ۱۸ سال طول می‌کشد تا پول سرمایه‌گذاری‌شده برای خرید قطار بازگردد.

وی با تاکید بر این‌که از ارز دولتی برای خرید و هزینه‌کردن استفاده می‌کنیم به قرار‌گرفتن حمل‌ونقل ریلی در گروه کالاهای هشتم یاد و اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی مسافری در بخش خصوصی به گل نشسته است زیرا به این چالش فکر نکرده‌ایم و با مسکن‌های موضعی جلو آمده‌ایم.

مدیرعامل شرکت قطار‌های مسافری و باری جوپار معتقد است: اگر از ابتدا تعیین نرخ بلیت را آزاد می‌گذاشتیم الان این صنعت شکوفا شده بود. ما حتی امکان نداریم اسم شرکت خود را روی قطار بگذاریم ساعت حرکت، فروش بلیت و نحوه‌ نرخ‌گذاری به صورت دولتی انجام می‌شود. آیا در حمل‌ونقل جاده‌ای چنین محدودیت‌هایی وجود دارد؟

ابراهیمی خاطر نشان کرد: راه‌آهنی که ما فعلا می‌شناسیم از پس اداره این بخش بر نمی‌آید. راه‌آهن متولی زیرساخت است خودش سیاست‌گذار نیز است و قیمت را تعیین می‌کند.

وی افزود: باید سازمان حمل‌ونقل ریلی جدای از راه‌آهن و رجاء به عنوان زیرمجموعه وزارت راه تشکیل شود و بتواند تصمیم‌گیری کند.

مدیر یک شرکت مسافری ریلی با اشاره به این‌که سازمان حمایت اعلام کرده است تاکنون هیچ یک از متولیان راه‌آهن برای افزایش نرخ بلیت پیشنهادی نداده‌اند، گفت: اگر متولی نمی‌آید ما خودمان افزایش قیمت بلیت را به سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده اعلام کنیم.

    نظرات