نیکزاد: در تعیین قیمت خدمات ریلی گریزی به منافع مردم داریم

نیکزاد: در تعیین قیمت خدمات ریلی گریزی به منافع مردم داریم

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در تعیین قیمت خدمات ریلی با درک شرکت‌های خصوصی گریزی به منافع مردم داریم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد در همایش بین‌المللی صنعت ریلی با اشاره به تاکید قانون برنامه پنجم بر گسترش حمل و نقل ریلی یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید دارند و رییس جمهور از این حمل و نقل پشتیبانی کرده است.

وی افزود: ضرورت استفاده از حمل و نقل ریلی در حال پیشرفت در دنیا با استفاده از تکنولوژی روز است. افزایش جمعیت شهری و شهرک‌های اقماری و ترانزیت کالا ایجاب می‌کند یک بار دیگر و با تمام توان موضوع حمل و نقل ریلی را برای رسیدن به ۲۵ هزار کیلومتر ریل در کشور در افق ۱۴۰۴ مرور کنیم.

نیکزاد با اشاره به موقعیت خاص ایران و مطلوب خواندن آن گفت: عمده نرم افزار در اختیار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است و در زمینه سخت افزار نیز راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه فعالیت می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح جمهوری اسلامی ایران در زمینه کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب کشور خاطرنشان کرد: با راه‌آهن قزوین رشت آستارا به آذربایجان، سنگان به هرات برای ارتباط با افغانستان از خط آهن اراک کرمانشاه خسروی برای اتصال به عراق و همچنین از طریق ارتباط ریلی چابهار به زاهدان و مشهد می‌خواهیم به پاکستان و هندوستان متصل شویم.

وی همچنین به راه‌آهن گرگان اینچه برون برای اتصال ایران به ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و چین اشاره کرد و گفت: علاوه بر پیشبرد این کریدورهای ریلی تمام استان‌های کشور را به شبکه ریلی متصل خواهیم کرد. این خطوط درآمد سرشار از طریق ترانزیت برای ایران به همراه خواهد داشت.

نیکزاد یادآور شد: طبق برنامه توسعه باید سالانه در کشور یک هزار کیلومتر راه‌آهن افتتاح شود اما تاکنون این امر محقق نشده است. ریل کشی سالانه ۱۶۴ کیلومتر، در دولت نهم به ۳۴۱ کیلومتر رسید و امسال برای اولین بار این رقم به هزار کیلومتر خواهد رسید.

این عضو کابینه دولت دهم با اعلام این‌که در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر ریل در دست بهره‌برداری داریم و ۱۱ هزار کیلومتر نیز در دست ساخت، همچنان سه هزار کیلومتر تا رسیدن به برنامه ۲۵ هزار کیلومتر ریل در کشور تا افق ۱۴۰۴ فاصله داریم.

وی با دارای اهمیت دانستن نقش بخش خصوصی در حوزه ریلی کشور، خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی جایگاه حاکمیت و مردم را در نظر بگیرند ما همه امور را به بخش خصوصی می‌سپاریم.

نیکزاد همچنین اظهار کرد: در دنیای کنونی نمی‌توان از راه‌آهن با سرعت ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر استفاده کرد، بنابراین برقی کردن قطارها را در دستور کار داریم و در این راستا برقی کردن قطار تهران مشهد را به قرارگاه اوصیاء سپردیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قطار اصفهان قم مشهد را نیز خودمان باید بدون حضور خارجی‌ها بسازیم تکنیک ساخت را باید بیاموزیم زیرا خارجی‌ها به ما یاد نمی‌دهند.

وی با اشاره به آغاز ساخت لوکوموتیو در کارخانه‌های داخلی کشور گفت: ریل نیز باید در داخل کشور ساخته شود با توجه به‌ آن‌که سالانه هزار کیلومتر ریل نیاز داریم خرید این حجم را از سازنده داخلی تضمین می‌کنیم.

نیکزاد در پایان به قیمت خدمات قطارها اشاره و خاطرنشان کرد: قیمت خدماتی که ارائه می‌شود طبق ماده چهار قانون هدفمندی‌ یارانه‌هاست. ما مشکلات و اهداف بخش خصوصی را درک می‌کنیم اما گریزی به منافع مردم داریم.

    نظرات