اعتبار ۴۱۰۰میلیون دلاری برای برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد

اعتبار ۴۱۰۰میلیون دلاری برای برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد

http://www.bananews.ir/خط راه‌آهن تهران مشهد بالاخره برقی می‌شود. درحال حاضر شرکت خاتم الاوصیا وابسته به وزارت دفاع کار این پروژه را بر عهده دارد و اعتباری بالغ بر چهار هزار و یکصد میلیون دلار برای این طرح پیش بینی شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیر گروه تجهیزات فشار برقی و ترانسفورماتور مشاور این طرح در گفت‌وگو با ایسنا درحاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی وضعیت ارزی اعتبار پروژه برقی کردن خط ریل تهران مشهد از چهار هزار یکصد میلیارد تومان به چهار هزار و یکصد میلیون دلار تبدیل شد.

کمال شعبانیان با بیان این‌که تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح اعتبار اختصاص داده شده است، در مورد میزان مصرف برق توسط این خط ریل گفت: مصرف برق به میزان ۵۰۰ مگاوات با توجه به حدود هزار کیلومتر خط راه‌آهن پیش بینی شده است و انتظار می رود در هر کیلومتر نیم مگاوات برق مصرف شود.

وی با بیان این‌که مدت زمان اجرای این طرح با توجه به شرایط از دو سال به سال تغییر یافته، گفت: تاکنون فاینانسی برای این پروژه نداشتیم و تا این لحظه فاینانس قطعی نشده است.

مدیر گروه تجهیزات فشار برقی و ترانسفورماتور مشاور این طرح با اشاره به احتمال خرید نرم افزار از کشور آلمان به غیر از اسپانیا گفت: ممکن است از کشور آلمان نیز نرم افزار بخریم.

شعبانیان در پایان در مورد طرح‌های مشابه این پروژه گفت: راه‌آهن مسیر تبریز جلفا که در حدود ۱۴۰ کیلومتر است سال‌ها پیش برقی شده و خط راه‌آهن تبریز آذرشهر نیز با درازای حدود ۴۷ کیلومتر برقی شده‌ است.

از سوی دیگر، معاون شبکه شرکت مشاور پروژه برقی کردن خط راه‌آهن تهران – مشهد نیز با اشاره به این‌که برآورد دقیق اعتبار این طرح پس از طراحی پروژه امکان پذیر است، اظهار کرد: پس از پایان طراحی پروژه قسمت ارزی و ریالی اعتبار طرح مجزا می شوند و به طور دقیق برآوردها صورت می‌گیرد.

رحمت‌الله اکرم با اعلام خبر ساخت خط راه آهن برقی گفت: پروژه خط راه‌آهن برقی تهران – مشهد که قرار است کار آن بر عهده گروه خاتم الانبیا باشد هنوز آغاز نشده اما کاری که الان در دست انجام است و ما مشاور آن هستیم مربوط به برقی کردن خط راه‌آهن تهران مشهد است.

وی با اشاره به مشارکت مشاور اسپانیایی در پروژه برقی کردن خط راه‌آهن تهران مشهد گفت: در حال حاضر مشاور این پروژه فقط ما هستیم اما مشاوران خارجی نیز در این پروژه همکاری خواهند داشت.

معاون شبکه شرکت مشاور پروژه برقی کردن خط راه‌آهن تهران – مشهد با بیان این‌که پروژه برقی کردن خط راه‌آهن تهران مشهد در مرحله پایه‌گذاری برق است به آغاز کار در حدود شش ماهه اشاره کرد و افزود: تلاش شده که با خط راه‌آهن کنونی برقی کردن خطوط صورت گیرد و فقط در برخی جاها ریل‌ها تعویض می‌شوند.

اکرم با اشاره به لزوم ساخت پست خط و جدید برای برقی کردن خط راه‌آهن تهران مشهد گفت: در صورت برقی کردن این خط، سرعت قطار بیش از ۲۰۰ کیلومتر می‌شود و در مدت پنج الی شش ساعت مسیر تهران تا مشهد را می‌توان طی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تزریق اعتبار به این پروژه به صورت تدریجی صورت می‌گیرد.

    نظرات