روایت تحول تبریز در ۳ سال مدیریت جهادی؛ از تابلوهای روزشمار تا شهر بیدار

روایت تحول تبریز در ۳ سال مدیریت جهادی؛ از تابلوهای روزشمار تا شهر بیدار

شهریار تبریز/ مهدی شیرازی‌فر : اقدامات مدیریت شهری در این دوره، علاوه بر پروژه‌های بزرگ عمرانی و خدماتی، بر بهبود وضعیت معابر، کاهش ترافیک و ارتقای سیمای شهری متمرکز بوده است. در کنار این‌ها، توسعه فضاهای ورزشی و احداث زیرساخت‌های مناسب برای ترویج ورزش همگانی، یکی از اولویت‌های مهم شهرداری بوده که نقشی اساسی در افزایش نشاط اجتماعی و ارتقای سلامت شهروندان ایفا کرده است. همچنین، رویکردی تازه در مدیریت فرهنگی شهر شکل گرفته که با حمایت از فعالیت‌های هنری، توسعه مراکز فرهنگی و حفظ هویت تاریخی تبریز همراه بوده است.

یکی از بزرگ‌ترین تحولات در این دوره، آغاز پروژه هوشمندسازی تبریز و راه‌اندازی مرکز داده هوشمند شهرداری به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز داده شمال‌غرب کشور بوده است. این مرکز با اتصال به شبکه فیبر نوری، زیرساخت‌های لازم برای ایجاد یک شهر هوشمند را فراهم کرده و تغییرات گسترده‌ای در حوزه خدمات شهری و ارتباطات شهری به‌دنبال داشته است. این پروژه‌ها، نه‌تنها به بهبود دسترسی شهروندان به خدمات آنلاین کمک کرده، بلکه امکان جمع‌آوری داده‌ها و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر برای بهبود کیفیت زندگی در تبریز را فراهم کرده است.

اما آنچه این دوره از مدیریت شهری را متمایز کرده، کار شبانه‌روزی و سه‌شیفته در پروژه‌های مختلف با شعار «شهر بیدار است» بوده است. این رویکرد، نه‌تنها روند اجرای طرح‌های عمرانی را سرعت بخشیده، بلکه نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای توسعه متوازن و پاسخگویی به نیازهای شهروندان است. با توجه به حجم بالای پروژه‌ها، از جمله تعبیه ۸۲۰ کیلومتر فیبر نوری و احداث ۲۰۰۰ دوربین برای پایش تصویری، تبریز به شهری هوشمند و پیشرفته تبدیل می‌شود که در آن مدیریت شهری از تکنولوژی‌های نوین برای بهبود کیفیت خدمات استفاده می‌کند.

این مصاحبه فرصتی است برای ترسیم تصویری شفاف از مسیر طی‌شده و افق‌های پیش‌رو؛ مسیری که تبریز را به الگویی شاخص در توسعه شهری تبدیل کرده و چشم‌انداز آینده‌ای درخشان را برای این شهر ترسیم می‌کند.

آقای شهردار، زمانی که مسئولیت شهرداری تبریز را بر عهده گرفتید، شهر در چه وضعیتی بود و با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

تبریز شهری با پیشینه‌ای غنی است و آنچه امروز به‌عنوان سرمایه‌های شهری از آن یاد می‌کنیم، حاصل تلاش‌های مدیران گذشته است. ازاین‌رو، قدردان زحمات تمامی شهرداران پیشین هستم.

بااین‌حال، در ابتدای دوره مدیریت شهری، با چالش‌های جدی مواجه بودیم. یکی از مهم‌ترین مشکلات، کمبود منابع مالی و عدم تناسب بودجه با نیازهای کلان‌شهری بود. بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تبریز حدود ۷,۳۴۷ میلیارد تومان بود که با وجود تحقق کامل، پاسخگوی نیازهای توسعه‌ای شهر نبود. با مساعدت شورای شهر برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مستمر همکاران، بحمدالله این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت، یعنی حدود شش برابر. البته اگر بحران‌های اقتصادی، به‌ویژه در حوزه ساخت‌وساز، مانع‌تراشی نمی‌کرد، ظرفیت مالی تبریز می‌توانست فراتر از این باشد.

چالش دیگر، پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و رهاشده‌ای بود که هم چهره شهر را مخدوش کرده و هم اعتماد عمومی را کاهش داده بود. اینکه شهرداری نمی‌توانست یک روگذر معمولی را در زمان مقرر تکمیل کند، بدبینی شهروندان را به دنبال داشت. برای تغییر این رویکرد، برای نخستین‌بار در تبریز، تابلوهای روزشمار پروژه‌ها را نصب کردیم و خود را متعهد به تکمیل طرح‌ها در موعد مقرر ساختیم. این تصمیم ریسک بزرگی بود، اما نتیجه آن، جلب اعتماد مردم و تغییر رویکرد مدیریت شهری به عمل‌گرایی واقعی بود. نمونه بارز این رویکرد، تکمیل و بهره‌برداری به‌موقع از پل شهید فلاحی (چهارراه ارتش) و پل شهید فروزنده (کمربند میانی) بود، آن‌هم بدون برگزاری مراسم‌های نمادین افتتاح. در این دوره هدف اصلی  ما اجرای تعهدات بود، نه نمایش تبلیغاتی.

با اجرای این سیاست‌ها، پروژه‌های عمرانی را فعال کردیم، اعتماد عمومی را احیا نمودیم و مدیریت شهری را به مسیر تحول و توسعه بازگرداندیم.

حمل‌ونقل عمومی تبریز در یک دهه گذشته وضعیت نامطلوبی داشت و مترو یکی از مطالبات جدی مردم بود که متاسفانه پیشرفت لاکپشتی داشت و به واقع مترو تبریز از بیشتر کلانشهرها عقب مانده بود.

به حمل و نقل عمومی اشاره کردید، برنامه شما برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی و وضعیت  متروی تبریز چه بود؟

حمل‌ونقل عمومی تبریز در یک دهه گذشته با مشکلات جدی مواجه بود. در طول ۱۰ سال، تنها ۵۱ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده بود و فرسودگی ناوگان، سیستم حمل‌ونقل شهری را در آستانه تعطیلی قرار داده بود. نخستین اقدام ما، برنامه‌ریزی برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید بود که روند تامین آن آغاز شده و تا سال آینده، این ناوگان به‌طور کامل تکمیل خواهد شد.

در حوزه تاکسیرانی نیز تغییرات اساسی صورت گرفت. تعداد تاکسی‌های فعال شهر را دو هزار دستگاه افزایش دادیم و هم‌زمان، یک نوسازی گسترده در این ناوگان انجام شد. نتیجه این اقدامات، کسب رتبه نخست کشور در نوسازی ناوگان تاکسیرانی برای تبریز بود.

اما یکی از مهم‌ترین چالش‌های حمل‌ونقل شهری، رکود چندساله متروی تبریز بود. در حالی که مترو در دیگر کلان‌شهرها توسعه می‌یافت، پروژه تبریز سال‌ها بلاتکلیف مانده بود. با برنامه‌ریزی جدی، خط یک مترو تکمیل شد و امروز روزانه ۱۰۰ هزار مسافر از آن استفاده می‌کنند. همچنین، فاز اول خط دو مترو، از قراملک تا میدان دانشسرا، به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های حمل‌ونقلی تبریز است که تحولی اساسی در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر ایجاد خواهد کرد.

با توجه به تصویب بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی، شهرداری تبریز چه اولویت‌هایی برای سال ۱۴۰۴ در حوزه پروژه‌های عمرانی و خدماتی دارد؟

شهرداری تبریز با برنامه‌ریزی دقیق و همراهی شورای اسلامی شهر، لایحه بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی خودش را برای امسال به تصویب رسانده که گام بلندی در مسیر توسعه شهری محسوب می‌شود. این بودجه به‌طور عمده صرف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، اجرای طرح‌های جدید عمرانی و ارتقای خدمات شهری خواهد شد.

در حوزه زیرساختی، توسعه حمل‌ونقل عمومی، نوسازی معابر، بازآفرینی بافت‌های فرسوده و بهسازی فضای شهری از اولویت‌های اصلی خواهد بود. پروژه‌های بزرگی در زمینه فضای سبز، زیباسازی شهر، مدیریت هوشمند شهری و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی در دستور کار قرار دارد تا تبریز را به شهری پیشرو و زیست‌پذیر تبدیل کند.

همچنین، در کنار پروژه‌های عمرانی، نگاه ویژه‌ای به خدمت‌رسانی به اقشار مختلف شهروندان تبریزی خواهیم داشت. ایجاد مراکز خدماتی، اجتماعی و رفاهی مدرن بخشی از این برنامه‌هاست که در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اجرا می‌شود.

تعامل و هماهنگی با مدیریت ارشد استان و امام جمعه محترم از دیگر محورهای مهم در این مسیر است تا با همفکری و هم‌افزایی، برترین خدمات به مردم شریف تبریز ارائه شود. هدف ما، ساختن شهری توسعه‌یافته، مدرن و در عین حال هویت‌مند است که در تمامی ابعاد، الگویی برای کلان‌شهرهای کشور باشد.

این را هم عرض کنم که شهرداری تبریز در ایام نوروز با تمام توان به ارایه خدمات پرداخت و پروژه‌های عمرانی در سراسر شهر بدون وقفه ادامه یافت. علاوه بر این، میزبانی شایسته از مسافران و گردشگران نوروزی و برگزاری ده‌ها برنامه فرهنگی و گردشگری در سطح شهر، از جمله مهم‌ترین اقدامات شهرداری در این ایام بود .

شهرداری تبریز همواره با تکیه بر مشارکت ارزشمند شهروندان و بهره‌گیری از توانمندی‌های همشهریان عزیز، گام‌های موثری در پیشرفت شهر برداشته است. در همین راستا، امسال نیز با توجه ویژه به شعار سال، یعنی «سرمایه‌گذاری برای تولید» که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، برنامه‌ریزی‌های خود را در جهت تحقق این هدف مهم سامان داده‌ایم .

ما بر این باوریم که با همکاری مردم و سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی، می‌توانیم به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه‌جانبه شهر تبریز دست یابیم.

درباره پروژه هوشمندسازی تبریز و راه‌اندازی مرکز داده هوشمند شهرداری تبریز بفرمایید.

پروژه هوشمندسازی تبریز گام بزرگی در جهت ارتقاء زیرساخت‌های ارتباطی، بهبود خدمات شهری و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان است. مرکز داده هوشمند شهرداری تبریز که به‌عنوان بزرگترین مرکز داده شمال‌غرب کشور شناخته می‌شود، نقشی اساسی در تحقق این پروژه ایفا خواهد کرد. این مرکز، تمامی اطلاعات شهرداری و سایر ادارات را میزبانی کرده و با اتصال به شبکه فیبر نوری، زیرساخت‌های لازم برای ایجاد یک شهر هوشمند را فراهم می‌کند.

با تکمیل فیبر نوری معابر اصلی به طول ۳۲۰ کیلومتر، شهر تبریز به‌طور کامل به شبکه فیبر نوری متصل خواهد شد و در نهایت، برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی تبریز، پیش‌بینی می گردد که ۸۲۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح شهر نصب شود. این شبکه نه تنها برای خدمات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه بستری مناسب برای تمامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی فراهم می‌آورد تا از این ارتباطات پرسرعت بهره‌مند شوند.

علاوه بر این، قراردادی برای توسعه فیبر نوری به درب منازل نیز منعقد شده است که ظرف مدت ۳۶ ماه اجرا خواهد شد. این طرح علاوه بر تامین نیازهای ارتباطی ۱۵ سال آینده، از حفاری‌های مکرر و هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند و به‌ عنوان یک زیرساخت پایدار برای تبریز در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.

در کنار این اقدامات، پروژه هوشمندسازی تبریز به‌صورت کامل تکمیل خواهد شد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پروژه، نصب ۲۰۰۰ دوربین در سطح شهر است که به کمک این تجهیزات و پایش تصویری، اطلاعات شهری به‌صورت دقیق و لحظه‌ای جمع‌آوری می‌شود. این اطلاعات برای تحلیل و تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری استفاده خواهند شد و به‌طور کلی، شهروندان درگیر فرآیندهای هوشمندتری از جمله مدیریت ترافیک، امنیت و بهبود خدمات عمومی خواهند شد.

هدف ما از این پروژه‌ها ایجاد یک تبریز هوشمند است که در آن تمامی فعالیت‌های شهری به‌صورت بهینه و با استفاده از داده‌ها و تکنولوژی‌های نوین مدیریت شوند. این اقدامات نه‌تنها کیفیت زندگی شهروندان را به‌طور چشمگیری ارتقا می‌دهد بلکه به تبریز کمک می‌کند تا در مسیر توسعه پایدار و به‌روز حرکت کند.

شهرداری تبریز برای کاهش وابستگی به تراکم‌فروشی و افزایش درآمدهای پایدار چه اقداماتی انجام داده و برنامه‌های آینده در این زمینه چیست؟

همانطور که قبلا گفتم، ما بر این باوریم که با همکاری مردم و سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی، می‌توانیم به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه‌جانبه شهر تبریز دست یابیم، در شهرهای توسعه‌یافته، مدیریت شهری باید بر درآمدهای پایدار متکی باشد، نه بر فروش تراکم. در گذشته، وابستگی به منابع ناپایدار مانند تراکم‌فروشی مشکلاتی همچون ناهنجاری‌های شهری، ساخت‌وسازهای غیراصولی و عدم تعادل در توسعه زیرساخت‌ها را ایجاد کرده بود. به همین دلیل، در رویکرد جدید شهرداری تبریز، تاکید بر تحقق درآمدهای پایدار و ایجاد یک ساختار اقتصادی مبتنی بر مدیریت علمی و برنامه‌ریزی بلندمدت است.

شهرداری تبریز با اصلاحات ساختاری و اجرای سیاست‌های کلان موفق به تحقق ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار در سال جاری شده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، این رقم در سال آینده به ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، که نشان‌دهنده تغییر اساسی در منابع درآمدی و حرکت به‌سوی اقتصادی پایدار و منطبق با اصول مدیریت شهری است.

یکی از اقدامات کلیدی در این راستا، راه‌اندازی سامانه‌های راهبردی همچون "سرا ۱۰" و ارتقای سیستم یکپارچه مدیریت شهری است. این سامانه‌ها با شفاف‌سازی فرآیندهای مالی و اجرایی، امکان مدیریت بهینه منابع و افزایش بهره‌وری درآمدهای شهری را فراهم کرده‌اند.

هدف نهایی شهرداری تبریز حرکت به‌سوی خودکفایی مالی و استقلال از منابع ناپایدار است. افزایش درآمدهای پایدار نه‌تنها به توسعه متوازن شهر کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز بهبود کیفیت خدمات شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نیز خواهد بود.

یکی دیگر از ابتکارات دیگر دوره شما قرارهای خدمت است که اکنون به هفتمین دوره خود رسیده، این قرارها با چه هدفی برگزار شد و چه نتایجی به همراه داشته است؟

ایده برگزاری قرارهای خدمت از آنجا شکل گرفت که مدیریت شهری نیازمند یک نگاه جامع و هماهنگ میان تمامی دستگاه‌های اجرایی است. ما خواستیم مدیریت واحد شهری را در مقیاسی کوچک‌تر به اجرا درآوریم و به سایر ادارات نشان دهیم که در گوشه‌وکنار شهر و مناطق مختلف شهرداری، چه مسائل و چالش‌هایی وجود دارد.

یکی از نکات کلیدی این طرح، توجه به این واقعیت است که نارضایتی از یک دستگاه، به نارضایتی عمومی از کل ساختار اجرایی منجر می‌شود. حل مشکلات شهری تنها وظیفه شهرداری نیست، بلکه همه نهادها و سازمان‌های خدماتی باید در این مسیر هم‌افزا باشند. بررسی‌هایی که در جریان این قرارها انجام شد، نشان داد که چالش‌های مرتبط با میراث فرهنگی، آب، برق، مخابرات و گاز تا چه اندازه می‌توانند در مدیریت شهری اصطکاک ایجاد کنند و چگونه هماهنگی میان دستگاه‌ها می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد.

در این هفت مرحله از قرارهای خدمت، چندین هزار مشکل شناسایی، بررسی و برای آن‌ها تصمیم‌گیری شد. برخی از این مسائل در کوتاه‌مدت حل شدند، برخی دیگر در فرآیند رسیدگی و اجرا قرار دارند، و مشکلات اساسی نیز با برنامه‌ریزی دقیق و تعامل مستمر با مدیریت ارشد استان و سایر نهادهای مرتبط، در بلندمدت برطرف خواهند شد. هدف ما از این حرکت، ایجاد هم‌افزایی بین ادارات، ارتقای کیفیت خدمات شهری و افزایش رضایت شهروندان است.

تبریز در سال‌های اخیر شاهد توسعه چشمگیری در حوزه فضای سبز بوده است. چه اقداماتی در این زمینه انجام شده و هدف شما از این پروژه‌ها چیست؟

شهرداری تبریز در راستای توسعه فضای سبز، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است که مهم‌ترین آن‌ها پروژه‌های ۶۰۰ هکتاری توسعه فضای سبز هستند. این پروژه‌ها شامل جنگل‌کاری، احداث پارک‌های محله‌ای، و احیای باغات قدیمی می‌شوند. هدف از این اقدامات، افزایش سرانه فضای سبز به ۳ متر مربع برای هر شهروند است که این رقم در تاریخ تبریز یک رکورد محسوب می‌شود.

یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری تبریز حفظ و نگهداری فضای سبز موجود است. در گذشته تبریز به‌عنوان یک باغ‌شهر شناخته می‌شد، اما متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از باغات قدیمی به دلیل تغییر کاربری‌های بی‌رویه و ساخت‌وسازهای غیرمجاز از بین رفته‌اند. برخی سوداگران اقدام به خشکاندن درختان و تبدیل جنگل‌ها به زمین‌های ساخت‌وساز کرده بودند که موجب کاهش سرانه فضای سبز شد. شهرداری تبریز برای مقابله با این روند، احیای باغات تبریز را در اولویت قرار داده و با تملک ۴۱۶ هکتار از باغات شهری شامل باغات چلبی (۳۲,۵۰۰ مترمربع) و لاله (۱۰۰ هکتار) این پروژه‌ها را به مرحله اجرایی رسانده است.

در پروژه باغ چلبی که به‌زودی به پارک کودک تبدیل خواهد شد، هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان صرف شده است. علاوه بر این، پارک بزرگ تبریز که عملیات تملک آن از سال‌ها پیش آغاز شده، تاکنون ۳۰۰ هکتار از آن تملک شده و در حال حاضر تلاش‌های بیشتری برای تسریع در روند تملک و عملیات اجرایی آن انجام می‌شود.

در پروژه‌های دیگر، توسعه ۵ هکتاری باغات الحاقی ائل‌گولی در حال انجام است که تا کنون ۲.۵ هکتار آن تملک و محوطه‌سازی شده است. این پروژه‌ها در راستای افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد زیرساخت‌های مناسب تفریحی و آموزشی برای شهروندان تبریز به اجرا در می‌آیند.

با تکمیل این پروژه‌ها، شاهد افزایش چشمگیر سرانه فضای سبز و بهبود شرایط زیست‌محیطی خواهیم بود. هدف نهایی این اقدامات، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تبریزی، بهبود وضعیت محیط زیست و تبدیل تبریز به یکی از شهرهای سبز و پایدار کشور است. این تلاش‌ها در کنار پروژه‌های عمرانی دیگر، به هدف ساخت شهری زیبا، سالم و قابل‌زندگی برای نسل‌های آینده حرکت می‌کند.

شهرداری تبریز در سال‌های اخیر در حوزه فرهنگی چه اقداماتی انجام داده و اهداف این اقدامات چیست؟

فرهنگ، اساس هویت یک شهر است و توسعه فرهنگی می‌تواند تاثیر زیادی در پیشرفت دیگر بخش‌ها داشته باشد. در همین راستا، شهرداری تبریز توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ و هنر داشته و اقدامات متعددی را برای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی انجام داده است.

از جمله این اقدامات، احداث فرهنگسراها و مراکز فرهنگی برای دسترسی بیشتر شهروندان به امکانات فرهنگی و هنری است. این مراکز نه تنها بستری برای آموزش و پرورش استعدادها هستند، بلکه موجب تقویت سبک زندگی ایرانی-اسلامی و ارتقای فرهنگ شهروندی می‌شوند.

یکی از پروژه‌های بزرگ در این زمینه، پردیس رسانه و هنر به مساحت ۲۴ هزار مترمربع است که به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی و هنری شمال‌غرب کشور شناخته می‌شود. این مجموعه شامل سالن‌های آمفی‌تئاتر، گالری‌ها، سالن‌های ورزشی و فضاهایی برای فعالیت هنرمندان و اصحاب رسانه است و به عنوان نماد توجه شهرداری به فرهنگ و هنر در تبریز مطرح است.

همچنین، برنامه "۵۲ هفته فرهنگی" و رویدادهایی مانند "هفته فرهنگی تبریز در تهران" و "پیاده‌روی بزرگ غدیر" در راستای تقویت هویت فرهنگی و معرفی میراث تاریخی تبریز به سراسر کشور اجرا شده است.

شهرداری تبریز همچنین در حمایت از هنرهای نمایشی نقش پررنگی داشته و با اجرای نمایش‌های تاریخی مانند "ستارخان" و "ثقه‌الاسلام" به بازآفرینی حماسه‌های تبریز پرداخته است.

تمام این اقدامات نشان می‌دهد که فرهنگ و هنر در توسعه پایدار شهری تبریز نقش حیاتی دارند و امیدواریم این روند ادامه یابد تا تبریز به عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی ایران شناخته شود.

شهرداری تبریز برای مولد سازی و همچنین  تسریع در تکمیل مسیرگشایی‌ها، چه برنامه‌هایی دارد؟

شهرداری تبریز با اجرای پروژه‌های گسترده عمرانی، در سال‌های اخیر تحولات چشمگیری برای مولد سازی در شهر ایجاد کرده است. در حوزه مسکن و اراضی پرخطر، پروژه ۱۲۰۰ واحدی شهرک جوانان که شامل ۴۸ هکتار اراضی پرخطر است، در حال اجراست تا ایمنی و شرایط زندگی در این مناطق بهبود یابد. همچنین، پروژه اسدگلی با ۲۴۰ واحد مسکونی و امکانات تجاری و خدماتی، به تامین مسکن و بهبود شرایط ساکنان منطقه کمک کرده است.

در زمینه مسیرگشایی، ۳۰ پروژه در مناطق مختلف در حال اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به بهره‌برداری برسند. یکی دیگر از شاخص‌ترین دستاوردهای این طرح، احداث خیابان ۴۵ متری شهید آیت‌الله آل‌هاشم در بافت فرسوده شهر است.

این پروژه‌ها موجب بهبود دسترسی، کاهش ترافیک و رفاه بیشتر برای شهروندان خواهند شد. همچنین، ۱۱ پل روگذر به روش سگمنتال در حال احداث است که برای نخستین‌بار در شمال‌غرب کشور اجرا می‌شود و کارخانه تولید قطعات سگمنتال برای تسهیل در اجرای این پل‌ها راه‌اندازی شده است.

با اجرای این پروژه‌ها، شهرداری تبریز در راستای توسعه پایدار، افزایش ایمنی و بهبود حمل‌ونقل شهری گام‌های موثری برداشته و به‌زودی شاهد تحولاتی مثبت در زیرساخت‌های شهری خواهیم بود.

پروژه خیابان ۴۵ متری شهید آیت‌الله آل‌هاشم چه تاثیری بر بافت فرسوده تبریز داشت و چگونه اجرا کردید؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از طرح‌های تفصیلی و مسیرگشایی‌های شهری در تبریز به دلیل مشکلات اجرایی و مالی بلاتکلیف مانده بودند. اما در دوره ششم شورای اسلامی شهر، اجرای «طرح نجات تبریز» در اولویت قرار گرفت. این طرح با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی دقیق، بودجه لازم را در سه فاز تامین کرده و امکان اجرای ۳۰ پروژه مسیرگشایی در سطح شهر را فراهم کرد.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح، احداث خیابان ۴۵ متری شهید آیت‌الله آل‌هاشم در بافت فرسوده تبریز بود. این پروژه که در یکی از مناطق کم‌برخوردار اجرا شد، به‌عنوان نمونه‌ای موفق از همکاری نهادهای مختلف در مدیریت واحد شهری شناخته می‌شود. خیابان دو کیلومتری که نیازمند تملک اراضی گسترده و بازآفرینی زیرساخت‌ها بود، با هزینه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

این پروژه نه تنها مسیرگشایی در منطقه را فراهم کرده بلکه زمینه‌ای برای اجرای طرح‌های مشابه در سایر مناطق فرسوده ایجاد کرده است. در این فرآیند، به‌جای تکرار مطالعات قدیمی، تاکید بیشتر بر اجرای عملی پروژه‌ها و هماهنگی بین دستگاه‌ها بوده است. همچنین اولویت‌بندی اقدامات به‌منظور رسیدن به نتایج ملموس و موثر در تغییر شبکه معابر و بهبود شرایط زندگی شهروندان در مناطق هدف قرار گرفته است.

با توجه به این موفقیت‌ها، شهرداری تبریز برنامه دارد تا این رویکرد را در سایر مناطق کم‌برخوردار شهر ادامه دهد و از تجربه‌های به‌دست‌آمده در طرح‌های بعدی استفاده کند.

شهرداری تبریز چه اقداماتی برای بازآفرینی شهری و احیای هویت تاریخی شهر انجام داده است؟

شهرداری تبریز در سال‌های اخیر پروژه‌های زیادی را برای بازآفرینی شهری و حفظ هویت تاریخی شهر اجرا کرده است. یکی از مهم‌ترین این اقدامات، سنگ‌فرش کردن خیابان‌ها، کوچه‌ها و پیاده‌راه‌ها بود که علاوه بر زیباسازی معابر، رضایت شهروندان را نیز جلب کرده است. این پروژه‌ها تاثیر زیادی در بهبود کیفیت محیط شهری و افزایش آسایش مردم داشته است.

در راستای حفظ هویت تاریخی، مرمت و جداره‌سازی بازار تبریز، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و تجاری شهر، در دستور کار قرار گرفت. این اقدامات کمک کرده‌اند تا اصالت معماری بازار حفظ شود و جذابیت آن برای گردشگران افزایش یابد.

از دیگر پروژه‌های مهم می‌توان به نورپردازی اماکن تاریخی اشاره کرد. این اقدام، به‌ویژه در شب، زیبایی خاصی به بناهای ارزشمند شهر بخشیده و جلوه‌ای ویژه به فضاهای تاریخی تبریز داده است.

نصب تندیس‌هایی از شخصیت‌های برجسته مانند شهید باکری، ستارخان و باغچه‌بان در سطح شهر نیز از دیگر اقدامات مهم شهرداری است. این نمادها نه تنها یادآور تاریخ و رشادت‌های این بزرگواران هستند بلکه به شهر روح و هویت می‌بخشند.

شهرداری تبریز با این پروژه‌ها تلاش دارد تا ترکیب سنت و مدرنیته را در کنار هم قرار دهد و تبریز را به شهری جذاب‌تر، زیباتر و هویت‌مندتر تبدیل کند.

با توجه به اهمیت احیای بافت تاریخی تبریز و اقدامات شهرداری تبریز برای تقویت هویت فرهنگی تبریز چه بوده است؟

تبریز یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران است که در طول تاریخ، بارها به عنوان پایتخت کشور انتخاب شده و جایگاه ویژه‌ای در تحولات فرهنگی و سیاسی ایران دارد. این شهر به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و موقعیت استراتژیک خود به عنوان دروازه اروپا، همواره نقش مهمی در تبادلات تجاری و فرهنگی ایفا کرده است.

با وجود پیشرفت‌های عمرانی و پروژه‌های زیرساختی، مردم تبریز همیشه خواستار حفظ و احیای خانه‌های تاریخی و بافت‌های قدیمی شهر بوده‌اند. در همین راستا، شهرداری تبریز با رویکردی نوین وارد عرصه مرمت و احیای بناهای تاریخی شده است. یکی از اقدامات مهم در این زمینه، سنگ‌فرش کردن خیابان‌های اطراف مقبره‌الشعرا و مناطق تاریخی دیگر بوده است که موجب زیباسازی این فضاها و جذب توجه گردشگران شده است. این پروژه‌ها، علاوه بر حفظ هویت تاریخی، به ارتقای جاذبه‌های گردشگری تبریز کمک کرده است.

شهرداری تبریز در سال‌های آینده برنامه‌های گسترده‌تری برای احیای بافت تاریخی و تقویت هویت فرهنگی شهر دارد. هدف این برنامه‌ها حفظ اصالت تاریخی تبریز و تبدیل این شهر به مقصدی جذاب‌تر برای گردشگران داخلی و خارجی است.

پیش از این خانه‌های تاریخی تبریز در حال نابودی بودند؛ برنامه نجات چه بود؟

تبریز با تاریخ و معماری غنی خود، مجموعه‌ای از بناهای تاریخی دارد که نه‌تنها هویت فرهنگی شهر را شکل می‌دهند، بلکه می‌توانند به عنوان ظرفیت‌های مهم گردشگری، رونق اقتصادی و اجتماعی را به همراه داشته باشند. به همین دلیل، شهرداری تبریز مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی را در اولویت قرار داده است.

یکی از پروژه‌های مهم در این راستا، بازسازی ساختمان تاریخی شهرداری تبریز است که به عنوان یکی از نمادهای هویتی شهر شناخته می‌شود. این بنا با معماری منحصر به فرد خود، همواره مورد توجه گردشگران بوده و بازسازی آن گامی موثر در حفظ میراث فرهنگی شهر است.

همچنین، خانه تاریخی کلکته‌چی در حال مرمت است. این خانه که یادگار دوران شکوفایی تجارت تبریز است، پس از احیا به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل خواهد شد. علاوه بر آن، باغ‌موزه ستارخان که یادآور یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ مشروطه ایران است، در فهرست پروژه‌های مرمتی قرار دارد تا پس از بازسازی، فضایی فرهنگی و گردشگری ایجاد کند.

این اقدامات بخشی از برنامه جامع شهرداری تبریز است تا با بازسازی این بناها و احیای هویت تاریخی، تبریز را به مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند و در نتیجه اقتصاد شهر را از طریق جذب گردشگر رونق بخشد. شهرداری تبریز مصمم است تا با حفظ گذشته، شهری پویا و فرهنگی برای نسل‌های آینده به یادگار بگذارد.

علاوه بر نصب تابلو های روزشمار شعار "شهر بیدار است"  هم بر سر زبان ها افتاد! در این خصوص توضیح بدهید.

مردم تبریز همواره خواهان پیشرفت و توسعه سریع‌تر شهر خود هستند و از شهرداری انتظار دارند پروژه‌ها در زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری برسند. یکی از نکات اساسی در این زمینه، ضرورت اجرای پروژه‌ها به صورت شبانه‌روزی و سه شیفته است. با توجه به چالش‌های ترافیکی و نیاز به تسریع در تکمیل پروژه‌ها، شهرداری تبریز تصمیم گرفت برخی از پروژه‌ها را به صورت سه شیفته و شبانه‌روزی اجرا کند تا از یک طرف زمان‌بندی پروژه‌ها کاهش یابد و از طرف دیگر ترافیک و اختلالات روزانه در سطح شهر به حداقل برسد.

در این راستا، علاوه بر پروژه‌های آسفالت معابر که در بسیاری از مناطق شهر در حال انجام است، دیگر پروژه‌های عمرانی و زیرساختی نیز با همین رویکرد پیش می‌روند. این استراتژی به تسریع پیشرفت پروژه‌ها، کاهش زمان اجرای آن‌ها و همچنین بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهری و کاهش ترافیک کمک می‌کند.

با این رویکرد، شهرداری تبریز به طور موثر از منابع و ظرفیت‌های موجود استفاده کرده تا پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل شوند و در عین حال، کیفیت زندگی شهروندان از طریق کاهش ترافیک و بهبود زیرساخت‌ها ارتقا یابد. این تلاش‌ها باعث می‌شود تبریز سریع‌تر به شهری پیشرفته‌تر با ترافیک روان‌تر و زیرساخت‌های بهبود یافته تبدیل شود.

آیا در خصوص آسفالت معابر و خیابان‌ها هم توفیقی به دست آمده است؟

در دوره قبلی مدیریت شهری، حجم آسفالت معابر در تبریز به ۹۰ هزار تن در سال رسید، اما در دوره جدید شهرداری با توجه به نیاز مبرم به بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تسهیل تردد شهری، توانسته‌ایم این مقدار را به ۵۰۰ هزار تن افزایش دهیم. این افزایش چشمگیر، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت منابع به‌منظور تسریع در بهبود وضعیت معابر شهری است.

افزایش حجم آسفالت معابر، اقدامی کلیدی در کاهش مشکلات ترافیکی، بهبود کیفیت سطح معابر و تسهیل جریان ترافیک بوده است. با این حال، با توجه به حجم بالای پروژه‌های عمرانی و نیاز به تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل، این اقدامات کافی نبوده و شهرداری تبریز مصمم است تا با بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود، روند تکمیل شبکه معابر را تسریع و ارتقا دهد. هدف ما در سال‌های آینده، ثبت رکوردهای جدید در بهبود کیفیت آسفالت معابر و ارتقای سطح خدمات زیرساختی است.

انتقاداتی درباره کیفیت آسفالت معابر مطرح است؛ پاسخ شما به شهروندان معترض چیست؟

شهرداری تبریز به هیچ‌عنوان با پیمانکارانی که در انجام پروژه‌ها اهمال‌کاری کنند، تسامح نخواهد کرد. در صورتی که در هر بخش از پروژه‌های آسفالت‌ریزی، استانداردهای فنی رعایت نشود یا تخریب‌هایی در معابر مشاهده گردد، پیمانکاران موظف به ترمیم فوری و بازسازی معابر خواهند شد. علاوه بر این، از سال ۱۴۰۴ تمامی پیمانکاران موظف به ارائه ضمانت‌نامه یک‌ساله برای کیفیت اجرای پروژه‌های خود خواهند بود تا علاوه بر اطمینان از اجرای صحیح، مسئولیت‌پذیری بیشتری در آن‌ها ایجاد شود.

شهرداری تبریز همواره نظارت دقیق و مستمر بر تمامی پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است تا با ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها، دغدغه‌های شهروندان در رابطه با وضعیت معابر و بهبود حمل‌ونقل شهری برطرف شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات