قیر، معضل تازه پروژه‌های عمرانی بعد از افزایش قیمت مصالح‌ساختمانی

قیر، معضل تازه پروژه‌های عمرانی بعد از افزایش قیمت مصالح‌ساختمانی

www.BanaNews.irمدیرکل راه‌وترابری تهران: افزایش قیمت قیر و کمبود نقدینگی، پیمانکاران را زمین‌گیر کرده است.

بعد از شوک ناشی از افزایش قیمت «مصالح‌ساختمانی» که نیمه‌اول امسال به پروژه‌های عمرانی وارد شد، حالا نوبت به «قیر» رسیده تا کار پیمانکاران این عرصه را به مرحله توقف کامل نزدیک کند.

هم‌اکنون نبود قیر در بازار، گرانی یک ماه گذشته این کالا را به حاشیه برده، طوری‌که به‌رغم افزایش حداقل ۴۰درصدی قیمت فروش قیر، عرضه این محصول نفتی به دلایل نامعلوم محدود و در بازار نایاب شده است.

پیش‌تر قیمت مصالح‌ساختمانی پرمصرف در ساخت‌وساز ۵۵درصد افزایش پیدا کرده بود و باعث بهم‌ریختن محاسبات قیمتی انبوه‌سازان شده بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به دنبال رشد قیمت مصالح ساختمانی، ماده اولیه تولید آسفالت نیز طی ماه‌های اخیر با افزایش قیمت مواجه شد اما هم‌اکنون هم گرانی و هم نبود قیر به قدری مشهود شده که مدیرکل راه‌وترابری استان تهران ادامه این وضعیت را به ورشکستگی پیمانکاران این حوزه و تاخیر در اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در پایتخت منتهی می‌داند.

فریبرز واحدی در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: پیمانکاران عمرانی راهساز در تهران به دلیل نبود نقدینگی امکان خرید قیر را ندارند و در طرف مقابل، کارخانه‌های تولید قیر نیز برای فروش محصولاتشان شرط پرداخت‌نقدی را جلوی پای پیمانکاران گذاشته‌اند و این دو اتفاق متضاد باعث کندشدن شدید سرعت اجرای پروژ‌ه‌ها شده است.

واحدی افزود: قیمت هر تن قیر از حدود ۵۷۰ هزار تومان در آبان‌ماه سال گذشته به بیش از ۷۷۰ هزار تومان در آبان‌ماه امسال رسیده است و تولیدکننده‌های قیر در طول این مدت به‌صورت تدریجی و نامحسوس نسبت به افزایش ماهانه قیمت قیر اقدام کردند تا اینکه الان شاهد افزایش ۴۰ درصدی قیمت آن هستیم.

مدیرکل راه و ترابری استان تهران با اشاره به اینکه نبود قیر، پیمانکاران را زمین‌گیر کرده است، تصریح کرد: مصرف آسفالت در تهران سالی ۷۰۰ هزار تن است که برای تولید آن، حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار تن قیر لازم است.

واحدی از سوءاستفاده بازار در اثر افزایش ناگهانی قیمت قیر و محدودشدن عرضه آن خبر داد و گفت: اخیرا به خاطر گرانی قیر، یکسری واحدهای تولیدی متفرقه اقدام به تولید قیر بی‌کیفیت و فاقد استاندارد کرده‌اند و آن را تنی ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشند که مصرف چنین قیرهایی برای پروژه‌های عمرانی ملی کشور خطرناک خواهد بود.

در این باره جلیل طباطبایی رییس انجمن آسفالت تهران نیز گفت: توقف عرضه و فروش قیر باعث شده دلالانی که اوایل شهریور بیش از ۱۰۰ هزار تن با قیمت دلار ارزان به صورت اعتباری خریده بودند قیرهای خود را با دلار گران بفروشند و قیمت ۶۹۲ هزار تومان قیر جلوی پالایشگاه به تنی ۸۵۰ هزار تومان برسد. با این اقدام، کارخانه‌داران آسفالت که قرارداد دارند و در مقابل کارفرمای خود متعهد هستند که آسفالت تحویل دهند، مجبور شده‌اند برای ادامه فعالیت قیر را تنی ۱۵۰ هزار تومان گران‌تر بخرند.

وی افزود: با این وضعیت که وزارت راه، وزارت کشور، انجمن شرکت‌های راهسازی و انجمن آسفالت کلی زحمت کشیده‌اند تا تحویل مقدار ۳ میلیون تومان قیر برای کارهای عمرانی را در دستور کار قرار بدهند آخر مجبور می شوند قیر را با قیمت تنی ۷۰۰ هزار تومان خریداری نمایند، زیرا تصور می‌شود برخی شرکت‌های تولیدکننده قیر می‌خواهند با ایجاد بازار سیاه بر‌ای قیر آن را به تنی یک میلیون تومان برسانند تا وقتی که موضوع ۳ میلیون تن قیری که قرار است به وزارت راه و وزارت کشور برای طرح‌های نیمه تمام عمرانی بدهند مصوب و قطعی شد با قیمت تنی ۷۰۰ هزار تومان بفروشند و بر این دو وزارتخانه منت بگذارند که قیر را تنی ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر فروخته‌اند.

در این مهم همین‌اندازه که شرکت‌های تولیدکننده قیر باید به تعهدات تولیدی خود به عنوان یک صنعتگر در جهت تامین قیر واحدهای تولید کننده آسفالت و بر اساس نرخ واقعی، عرضه و تحویل به موقع قیر را عملیاتی بنماید، تولیدکنندگان آسفالت نیز باید نسبت به خرید کلی قیر برای زمان وفور کار، اقدامات اصولی و پایه‌ای که تاکنون نداشته‌اند را در فصل زمستان انجام بدهند، در اینجا لازم است از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی که اخیرا جلوی صادرات قیر را گرفته قدردانی و از اینکه با تاکید بر فروش قیر فقط به کارخانه آسفالت دارای مجوز، در نظر دارند جلوی رونق و واسطه پروری دلال‌گری را بگیرند، تقدیر و تشکر کرد.

رییس انجمن آسفالت در ادامه گفت: در حالی که کمبود قیر در ایران وجود دارد و انحصار در تولید قیر به جهت کمبود کارخانه تولید قیر کاملا مشهود و آشکار می باشد، باید از صدور مجوز تاسیس واحد جدید و دائمی کردن پروانه‌های موقت تولید آسفالت در استان‌های تهران و البرز جلوگیری شود و کارخانه‌های آسفالت بدون مجوز برچیده و جمع‌آوری شود.

وی برای جمع‌آوری بساط دلالی در بازار قیر به دولت پیشنهاد کرد: مجوز تاسیس کارخانه تولید قیر را صادر کنند و برای بخش خصوصی تسهیلات لازم را فراهم نمایند تا بخش خصوصی رغبت و توانایی سرمایه گذاری در صنعت قیر را داشته باشد، زیرا این کالا غیرازتامین بازار داخلی که باعث خواهد شد کیفیت آسفالت و دغدغه خاطر مسوولان فنی و عمرانی صنعت راه برطرف گردد، ارز آوری زیادی برای کشور نیز به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر ۱۲۰ کارخانه تولید آسفالت در استان‌های تهران و البرز فعال هستند که ۴۰ واحد آنها بدون مجوز هستند. این کارخانه ها در روز نیاز به بازار مصرفی به مقدار حداقل ۲۰۰ هزار تن آسفالت دارند در حالی که اکنون کل مصرف آسفالت در این دو استان حداکثر روزانه ۶۰ هزار تن است.

 

    نظرات