دلایل نزولی شدن بازار آهن

دلایل نزولی شدن بازار آهن

www.BanaNews.irبا کاهش تعداد خریداران مجاز به دریافت محصولات فولاد مبارکه و پاسخگویی به تقاضای بازار، دیروز میانگین قیمت ورق همانند هفته قبل ثابت ماند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس این گزارش، در هفته‌های اخیر با تشدید نظارت‌ها بر نحوه توزیع ورق در بورس کالا که پس از بازرسی کارشناسان از واحدهای تولیدی صورت گرفته، حجم عرضه و تقاضای ورق هماهنگ شده. طی هفته‌های اخیر و در خلال ثبات قیمت ورق در بورس، نرخ‌‌ها در بازار آزاد همچنان در نوسان بود و در برخی موارد به ۲ هزار تومان هم رسید که این موضوع فضای دلالی و خرید و فروش کد معاملاتی را در فاصله انجام معاملات بورس تا بازار تشدید کرد. البته دیروز همزمان با ثبات قیمت‌ها در بورس کالا میانگین قیمت‌ها در بازار آزاد هم تعدیل شد به طوری که شنیده‌ها حاکی از آن بود که قیمت‌ها از ۲ هزار تومان که هفته گذشته ثبت شده بود به یک هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

معاملات بورس

دیروز در معاملات بورس ورق گرم B با نرخ یک هزار و ۴۴۶ تومان عرضه شد که یک هزار و ۸۷۰ تن معامله شد. ورق گرم C هم با قیمت یک هزار و ۴۶۲ تومان ۲ هزار و ۸۶۰ تن معامله شد.

ورق سرد B با قیمت یک هزار و ۷۶۳ تومان عرضه شد که کل یک هزار و ۴۰۰ تن کالای عرضه شده فروخته شد. تختال هرمزگان دیروز با نرخ یک هزار و ۴۸۶ تومان ۱۰ هزار تن معامله شد.

میلگرد نطنز با نرخ یک هزارو ۷۲۷ تومان یک هزار و ۱۰۰ تن فروش رفت.

دلایل نزولی شدن بازار

البته به نظر برخی از معامله‌گران بازار فولاد، کاهش قیمت ورق در بازار به ثبات قیمت‌های بورس، توجیه‌پذیر نبودن خرید از بورس یا کنترل‌هایی که بر خریداران صورت گرفته ارتباطی ندارد بلکه این موج کاهشی به نزولی بودن بازار مقاطع و شمش که از ابتدای هفته آغاز شده ارتباط دارد که به بازار ورق هم تسری یافته است.

گفته می‌شود تحلیل‌هایی که خریداران از بهبود شرایط کلی مربوط به سیاست‌های بین‌المللی دارند و این احتمال که با به روال افتادن جریان‌های مبادلاتی، قیمت‌ها کاهشی خواهد شد، بسیاری از معامله‌گران از خرید سر باز زده و به اصطلاح خرید ترسیده و عقب‌نشینی کرده‌اند.

البته در مورد تداوم این شرایط و کاهش قیمت‌ها تردیدهایی هم وجود دارد اما به هر صورت فعلا کفه ترازوی نخریدن سنگین‌تر است و هم مصرف‌کننده‌های نهایی و هم تجار سعی می‌کنند با احتیاط عمل کنند.

البته در این میان گفته می‌شود در حال حاضر به دلیل بالا بودن قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته و با وجود کاهش قیمت‌ها از هفته قبل، نقدینگی زیادی در معاملات احتیاج است و به همین دلیل، کمبود نقدینگی یکی از دلایل وارد نشدن خریداران به بازار عنوان می‌شود. از سوی دیگر در روزهای اخیر شایعه‌هایی از کنترل انبارهای آهن آلات مطرح شده و این موضوع تا حدودی بر مبادلات سرمایه‌ای (با هدف انتقال به انبار) اثر داشته است. البته یکی از تجار بازار فولاد می‌گوید: این نظارت‌ها زیاد نیست و جسته گریخته انجام می‌شود اما در هر صورت حتی وجود این احساس که کنترل بر انبارها وجود دارد لازم است. به گفته وی، برای جلوگیری از گسترش انگیزه سود آوری و عدم فروش کالا به صورت هدف دار این کنترل‌های محدود و حتی جو روانی آن لازم است.

پیش‌بینی از آینده بازار

این روزها اگر چه جو روانی بازار کاهش قیمت را در سر دارد اما در عین حال نباید این موضوع را هم از نظر دور نگه داشت که در هر صورت باید به فکر تامین شمش مورد نیاز بازار داخلی بود.

به گفته مشکواتی یکی از کارشناسان بازار فولاد با توجه به کاهش ۲۰ درصدی واردات شمش در ۶ ماه ابتدایی سال و با در نظر گرفتن نیاز سالانه کشور، تا پایان سال باید ۲ میلیون تن از این کالا وارد کشور شود. به گفته وی کارخانه‌ها شمش را در حال حاضر برای تحویل ژانویه که همان دی و بهمن ماه است می‌فروشند در نتیجه باید محدودیت‌ها و کنترل‌های شدید اداری کمتر شود تا تجار نسبت به واردات انگیزه داشته باشند.

به گفته وی در حال حاضر واردکننده ها با ارز آزاد شمش وارد می‌کنند و مثل سالهای قبل نیست که بتوانند با ارز ۱۲۲۶ تومان واردات داشته باشند، بنابراین وجه نقد مورد نیاز برای خرید شمش با در نظر گرفتن نوسان‌های قیمتی ، ۲۴ برابر شده چرا که قبلا با ال‌سی ۱۰ درصد واردات انجام می‌شد اما الان ۱۲۰ درصد است.

از سوی دیگر واردات شمش برای تجار با توجه به نوسان‌های ارزی ریسک زیادی در این مدت داشته به طوری که آخرین شمش‌هایی که وارد شده و با در نظر گرفتن هزینه خرید و واردات و سود عرف تا ۲ هزار تومان تمام می‌شود اما در روزهای اخیر به دلیل کاهش قیمت‌ها پایین‌تر از این رقم محصول خود را به بازار عرضه کرده‌اند.

در کنار تمامی این سختی‌هایی که وجود دارد به دلیل محدودیت‌های ارائه ارز مبادلاتی در اتاق ارز به واردکننده‌های شمش که طبق اظهارات تجار طی این مدت وارداتی در بخش شمش فولاد با این ارز انجام نشده، در نتیجه به نظر می‌رسد سهل کردن فرآیند واردات در بخش‌های اداری تنها راه تشویق تجار است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

    نظرات