اظهارات معاون قوه قضاییه درباره مشاوران املاک
معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قانون تنها نقش مشورتی را برای مشاوران املاک تعریف کرده و وظیفه آنها ارائه مشاوره به مردم است و حلقه واسط خریدار و فروشنده هستند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد تویسرکانی طی سخنانی در جلسه شورای توسعه فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه قانون برای مشاوران املاک تنها نقش مشورتی در امر خرید و فروش ملک را تعریف کرده است، تصریح کرد: کار مشاوران املاک کار صنفی نیست که در زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.
وی ادامه داد: امروزه مشاوران املاک اقدام به تنظیم مبایعهنامه و قولنامههای عادی میکنند؛ در حالی که ابزار لازم جهت احراز مالکیت فروشنده در اختیار آنها نیست و خریداران بیخبر از صحت و سقم ادعای فروشنده هستند و در مواردی فروش یک ملک یا آپارتمان به افراد متعدد یا تعارض در حدود و ثغور ابعاد املاک بهویژه در شهرهای بزرگ، عوارض و مشکلات گوناگون حقوقی، اقتصادی و اجتماعی پدید میآید.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: معتبرترین حوزه تعریف شده قانونی برای انجام معاملات، دفاتر اسناد رسمی هستند که با همکاری واحدهای ثبتی آخرین وضعیت املاک را در اختیار داشته و اطلاعات مطمئن و موثقی را به متقاضیان خرید یا فروش ارائه میکنند و مشاوران املاک باید دالان ارتباط مردم با دفاتر اسناد رسمی باشند.
تویسرکانی اظهار کرد: سازمان ثبت آمادگی دارد برابر قانون و مقررات نسبت به حمایت از مشاوران املاک با اعمال نظارتها و برنامههای مناسب اقدام کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش ادارات اجرای اسناد رسمی در واحدهای ثبتی اشاره کرد و یادآور شد: باید تلاش کرد اقبال و گرایش مردم به مطالبه حقوق قانونی خود بر اساس مفاد اسناد رسمی در اختیارشان از طریق ادارات اجرای اسناد رسمی بیشتر شود و اطمینان یابند که دستیابی به حقوق آنها از طریق دفاتر اجرای اسناد رسمی سهلتر و سریعتر از طی فرآیند دادرسی در محاکم خواهد بود.
تویسرکانی ترسیم افقهای وسیع در دستگاههای اجرایی را یک امر مهم برشمرد و تصریح کرد: نقش ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی از جهات مختلف دارای اهمیت است و میتوانند به عنوان نقطه ثقل واحدهای ثبتی، بخش زیادی از بار دادگستریها را کاهش دهند و دعاوی زیادی را حل و فصل کنند و روند رسیدن به حق و حقوق افراد با ظرفیت اسناد رسمی میتواند بسیار کوتاه و سریع باشد.
وی از پیادهسازی نرمافزار سیستم مدیریت پروندههای اجرای اسناد رسمی در سطح ۸۰ حوزه ثبتی از جمله تمامی مراکز استانهای کشور خبر داد و اظهار کرد: در آینده نزدیک تمام ۴۲۰ واحد ثبتی کشور به این نرمافزار مجهز خواهند شد.
تویسرکانی در بیان فواید راهاندازی این نرم افزار گفت: امکان گزارشگیری لحظهای و اعمال نظارت مستقیم بر تمامی اقدامات دفاتر اجرای اسناد رسمی و تعبیه سیستم پردازش مالی برای محاسبه حقوق دولت که از اهمیت ویژهای برخوردار است، از توانمندیهای این نرمافزار به شمار میرود.
در این جلسه پیرامون روند اجرای طرحهای نرمافزاری در حوزههای مختلف سازمان بحث و تبادل نظر شد.
نظرات