بررسی جوانب مختلف چک‌های ستاره‌دار

بررسی جوانب مختلف چک‌های ستاره‌دار

http://www.bananews.irدبیر کل بانک مرکزی با بیان این‌که بحث چک‌های ستاره‌دار مزایای خوبی دارد و طرف معامله‌گر می‌تواند متوجه شود که بر روی اعتبار حساب صاحب چک تا چه میزان می‌توان اعتماد کرد، گفت: موضوع چک‌های ستاره‌دار بحث اعتماد است و دستورالعملی در این زمینه تهیه کردیم که جوانب مختلف موضوع را بررسی می‌کنیم، منتهی ابزار‌های دیگری نیز در این رابطه در دست بررسی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمدی دبیر کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب گفت: بحث چک‌های ستاره‌دار یا مواردی از این قبیل در بانک مرکزی در دست بررسی است، چون این موضوع می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد.

وی افزود: به عنوان مثال در زمانی که مشتری به دلیل سابقه‌ی خوب و داشتن اعتبار بالا از چک‌های ستاره‌دار بهره‌مند می‌شود و معامله‌ای را انجام می‌دهد و کسی که با او به اعتبار این چک معامله‌ای انجام دهد اگر به هر دلیلی اعتبارش خدشه‌دار شود و تخلفی انجام دهد، طرف معامله‌گر چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

وی ادامه داد: این موضوع و تبعات دیگر این بحث مواردی هستند که باید به درستی و شفاف مشخص شود.

دبیر کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه مدت‌هاست که راجع به این موضوع بحث و بررسی می‌کنیم و مطالعات تطبیقی نیز در این زمینه صورت گرفته و فواید و مضرات طرح را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: ولی تا زمانی که یقین حاصل نکرده و مطمئن نشدیم که در موارد و زمان‌هایی خاص مثل چک‌های برگشتی چه کاری باید انجام داد نمی‌توانیم اقدامی صورت دهیم.

 

وی گفت: واقعیت این است که بانک مرکزی با توجه به اتفاقاتی که بر روی چک‌ها افتاده در مورد مباحث نظارتی، حقوقی و مباحث فن آوری اطلاعات در این رابطه به شدت وارد شده و مدت‌هاست که در دست بررسی دارد .

احمدی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که بتوانیم از موضوع فن‌آوری اطلاعات در شبکه‌ی بانکی استفاده کنیم و بتوانیم این امکان را برای مردم فراهم کنیم و در واقع اطمینانی را برای مرتبطین معاملاتی ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحث چک‌های ستاره‌دار تا پایان سال به نتیجه می‌رسد یا نه گفت: به نظر نمی‌آید این موضوع تا پایان سال به نتیجه برسد، چون زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز نیاز دارد.

 

 

 

    نظرات