پاییز متفاوت معاملات مسکن

پاییز متفاوت معاملات مسکن

http://www.bananews.irمعاملات مسکن در تهران از وضعیت ایستایی – حالتی که طبق نظر کارشناسان در نیمه‌اول، بازار مسکن به آن دچار شده بود - خارج شده و آن طور که فعالیت بنگاه‌های مسکن نشان می‌دهد فصل تازه‌ای از رونق خریدوفروش ملک، کسب و کار مشاوران ‌املاک را تحت‌تاثیر قرار داده است.در ۴۵ روز اول پاییز امسال تعداد آپارتمان‌های فروش‌رفته در تهران ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده و حجم معاملات در این مدت به اندازه فصل بهار رسیده است.دلالان مسکن ادعا می‌کنند این جنب‌وجوش پاییزی در معاملات روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته و باعث تغییر نرخ‌ها شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رکود خفیفی که سرتاسر نیمه‌اول امسال برسر بازار مسکن مسلط شده بود، مطابق آنچه رهگیری پاییزی معاملات مسکن نشان می‌دهد لااقل در ۴۵روز گذشته اثری از آن در بازار مشاهده نشده است.
خریداران مسکن در پاییز امسال متفاوت از پاییز سال‌های گذشته وارد بازار شده‌اند و حجم معاملات را تقریبا به آنچه در فصل اصلی نقل‌وانتقال –تابستان- انجام شده بود، نزدیک کرده‌اند. در تهران طی بهار و تابستان امسال به ترتیب حدود ۳۵ هزار و نزدیک به ۵۰ هزار واحدمسکونی خریدوفروش شد. اما این رقم در ۴۵ روز اول پاییز به ۳۴ هزار واحدمسکونی رسید و در صورتی که روند کنونی معاملات ادامه پیدا کند، حجم خرید مسکن در پاییز از سطح تابستان هم فراتر خواهد رفت. همچنین حجم معاملات خرید مسکن در تهران طی روزهای گذشته از فصل پاییز ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده این در حالی است که در نیمه‌ اول امسال معاملات تنها ۷درصد افزایش نسبت به نیمه‌ اول پارسال را تجربه کرده بود. بنابراین عبور احتمالی از رکود از مقایسه این دو نرخ رشد به خوبی قابل رویت است. آمارهای سامانه رهگیری را دلالان مسکن نیز تایید می‌کنند و معتقدند: ایستایی بازار در نیمه‌اول سال، برخلاف انتظار، در شروع نیمه‌دوم تبدیل به حرکت سریع در معاملات شده و تاحدودی به کسب‌وکار بنگا‌ه‌های مسکن رونق بخشیده است. براساس گزارش دریافتی از سامانه رهگیری در یک‌ ماه و نیم اول پاییز حجم کل معاملات مسکن – شامل خرید و اجاره و پیش‌خرید- به ۴۸ هزار فقره رسید. تحولات پاییزی در معاملات مسکن در عین حال بازار شایعه درباره قیمت را نیز داغ کرده است. در برخی مناطق تهران که خرید و فروش آپارتمان طی ماه‌های اخیر به مراتب بیشتر و بهتر از وضعیت کل شهر بوده، هم‌اکنون مشاوران‌املاک در اعلام قیمت پیشنهادی فروش به متقاضیان، نرخ‌ها را حداقل ۱۰ درصد ظرف همین یک ماه گذشته زیاد کرده‌اند و با استفاده از شگردهای مخصوص دلالی، قصد القای «نبود فرصت زیاد برای خرید» را به مشتری دارند. دلالان مسکن با اشاره به اینکه قیمت همه نوع کالا از مواد خوراکی تا خودرو طی امسال در چند مرحله زمانی کوتاه افزایش پیدا کرده، می‌گویند: فروشنده‌ها در قیمت‌هایی که هفته‌های گذشته برای آپارتمان‌شان تعیین کرده‌ بودند، تجدیدنظر کرده و آن را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بالا برده‌اند. اثر تغییر قیمت‌های فروش هنوز در طرف تقاضا قابل رویت نشده، اما این احتمال وجود دارد که معاملات پاییزی قیمت‌های جدید را نپذیرد و حجم آن دوباره کاهش پیدا کند. از طرف دیگر، سناریوی دیگری قابل طرح است. اینکه خریداران، شایعه اخیر دربازار را مقدمه رشد اصلی قیمت مسکن تصور کنند و با تعجیل در خرید، خودشان به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند.

 

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، هر چند برای آینده بازار مسکن پیش‌بینی‌هایی مبنی بر جذب نقدینگی‌ها از بازار ارز و طلا وجود دارد، اما در حال حاضر که ذهن بازار مسکن روی آرامش نسبی قیمت‌ ملک متمرکز شده و زمینه‌ای برای رشد وجود ندارد، طرح ادعای افزایش قیمت ممکن است زمان تحقق پیش‌بینی‌های فرابازاری را به جلو بیندازد. در عین حال رشد ناچیز قیمت مسکن به دلیل بزرگی اصل قیمت آن در مقایسه با قیمت سایر کالاها، در بین متقاضیان دیرهضم خواهد بود، اما از طرف دیگر رونق خرید مسکن در حداقل یک ماه اخیر آن هم به اندازه حجم خریدهای بهاری تاحدود زیادی اثر بازدارنده رشد اخیر قیمت را کم‌رنگ می‌کند.

«نمی‌گذاریم تجربه شیر در مسکن‌مهر تکرار شود»
شایعه درباره رشد قیمت مسکن در بازار خریدوفروش واحدمسکونی در شهر تهران، به پروژه‌های مسکن‌مهر نیز کشیده شده است. در پروژه‌های مسکن‌مهر که دولت برای فروش آنها به متقاضیان سقف قیمتی برای سازنده‌ها تعیین کرده، قرار است ظرف روزهای آینده نظر نهایی وزارت راه‌وشهرسازی درباره میزان افزایش قیمت اعلام شود. دو هفته پیش مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی به خاطر رشد شدید و سه‌رقمی قیمت برخی مصالح‌ساختمانی، پذیرفتند ارزش قراردادهای انبوه‌سازان مسکن‌مهر را افزایش دهند تا گرانی مصالح به تعطیلی کارگاه‌ها منجر نشود.
در تصمیم جدیدتر، اما اعلام شده قیمت جدید برای مسکن‌مهر با اندکی تاخیر تعیین خواهد شد تا روند کنونی کاهش نرخ دلار به بیشترین حد خود برسد و تثبیت آن برای همگان مسجل شود.
عوامل مسکن‌مهر معتقدند: تجربه قیمت‌گذاری شیر در فصل گذشته که به تغییر چندین‌باره قیمت از سوی دولت انجامید نباید در مسکن‌مهر تکرار شود و برای جلوگیری از تکرار این تجربه لازم است قیمت جدید مسکن‌مهر بعد از آرامش بازار ارز و بازار مصالح‌ساختمانی تعیین شود تا نیازی به تغییر قیمت‌های جدید نباشد. این در حالی است که به درازا کشیده شدن روند قیمت‌گذاری در مسکن‌مهر می‌تواند زمان افتتاح‌ها را هم عقب بیاندازد. وزیر راه‌وشهرسازی سه روز پیش در جمع سازنده‌های مسکن‌مهر در تهران، کندکاری را به ضرر سازنده‌ها توصیف کرد و گفت: «روند تعیین قیمت جدید نباید دست ‌مایه توقف کارگاه‌ها شود. دولت هر موقع قیمت جدید را مصوب کرد به سراسر کشور ابلاغ می‌کند و در قراردادها لحاظ می‌شود.» اما با این حال از آنجا که برخی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه جدیتی به اندازه وزیر در برخورد با کندکاری و تنبلی پیمانکاران مسکن‌مهر از خود نشان نمی‌دهند، بعید است رخوتی که در برخی شهرهای جدید اطراف تهران در این پروژه‌ها به وجود آمده، به این زودی رفع شود.

 

 

 

    نظرات