میراث فرهنگی باید تانک بخرد / طنز

میراث فرهنگی باید تانک بخرد / طنز

http://www.bananews.irمتأسفانه کسی که منطقه‌ی سنگ‌نگاره‌های پنج‌هزارساله‌ی اردکان را کنده است، بعد از کندن منطقه را رها کرده است که شایسته بود ایشان بعد از عملیات کاوش با یک گریدر منطقه را صاف می‌کرد تا نمای خوبی داشته باشد!

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فردی با لودر به جان سنگ‌نگاره‌های پنج‌هزارساله‌ی اردکان افتاد!

رضا ملاحسینی، دبیر انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی «چارسوق کویر»، با اشاره به وسعت زیاد و تعدد آثار ثبتی شهرستان اردکان،‌ گفت: با این وجود، اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اردکان فقط چهار کارمند دارد که این تعداد توان رسیدگی و پوشش و حفاظت کامل منطقه را ندارند.

حتما شما هم از خواندن این خبر تعجب کرده‌اید، اما تعجب ندارد! به هر حال آن‌چه شیران را کند رو به مزاج، احتیاج است احتیاج است احتیاج. و انسان از سر احتیاج لودر برمی‌دارد و به جان بناهای باستانی چندهزارساله می‌افتد، وگرنه آدمی که نیاز نداشته باشد و کار و کاسبی داشته باشد، اصلا وقت ندارد لودر بردارد برود در یک منطقه دورافتاده زمین را بکند. بنده خدا البته حق داشته است که با لودر زمین را کنده است، چون کار با لودر هم تمیزتر انجام می‌شود و هم سریع‌تر و هم می‌شود مقدار بیش‌تری خاک برداشت و با توجه به کوهستانی بودن و سنگی بودن منطقه، لودر گزینه‌ی بهتری از تیشه یا کلنگ است. در کنار لودر می‌توان از توانایی بولدوزر هم در امر تخریب آثار باستانی استفاده کرد. همچنین شیارزن وسیله‌ی مناسبی برای نرم کردن خاک‌های باستانی است که در حقیقت کار همان «خیش» یا «گاوآهن» را انجام می‌دهد! از یاد نبرید که مته و بیل مکانیکی هم دو وسیله‌ای هستند که بازده خوبی در کندن زمین دارند و با آن‌ها می‌شود هر زمینی را کند. البته متأسفانه کسی که منطقه‌ی سنگ‌نگاره‌های پنج‌هزارساله‌ی اردکان را کنده است، بعد از کندن منطقه را رها کرده است که شایسته بود ایشان بعد از عملیات کاوش با یک گریدر منطقه را صاف می‌کرد تا نمای خوبی داشته باشد! ما به همه‌ی قاچاقچیان آثار باستانی توصیه می‌کنیم که بعد از عملیات یک بار منطقه را گریدرکوب کنند تا صاف‌ صاف بشود.

در پایان باید عرض کنم که آن چهار کارمند محترم اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اردکان فقط در صورتی می‌توانند با قاچاقچیان آثار باستانی مجهز به لودر مقابله کنند که تانک داشته باشند!

رضا ساکی- ایسنا

 

 

 

    نظرات