ثبت اثر انگشت برای کنترل ورود و خروج دانشجویان دکتری

ثبت اثر انگشت برای کنترل ورود و خروج دانشجویان دکتری

http://www.bananews.irاخیراً دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تهران در اعلامیه‌ای از دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه خواسته است تا ورود و خروج خود را از این دانشگاه با ثبت اثر انگشت اعلام کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روزنامه جهان در مطلبی که با عنوان «یک تصویر و چند سئوال؟!» منتشر کرده آورده است: همان گونه که در اعلامیه زیر مشاهده می کنید طی تصمیم شورای معاونت پژوهشی دانشگاه (خواجه نصیر) از اول آبان ۱۳۹۱ ورود و خروج دانشجویان دانشگاه باید با ثبت اثر انگشت صورت پذیرد.

http://www.bananews.irیک تصویر و چند سئوال؟!

این اقدام دانشگاه مذکور که در نگاه اول شبه امنیتی به نظر می رسد چند سئوال را به ذهن متبادر می کند:

۱٫ دانشجویان دوره دکتری معمولا نخبه ترین دانشجویان هر دانشگاه و الگوی سایر دانشجویان به شمار می آیند و قاعدتاً باید جایگاه ویژه‌ای در تصمیمات دانشگاه داشته باشند. الزام این دانشجویان به ثبت اثر انگشت این تلقی را می تواند ایجاد کند که دانشگاه اعتماد لازم را به این دانشجویان ندارد. آیا نمی شد حداقل به جای ثبت اثر انگشت، به شیوه "کارت زنی" دانشجویان را ملزم به ثبت زمان ورود و خروج کرد؟ آیا حقیقتاً اعتماد لازم به دانشجویان دکتری وجود ندارد و آنها به اجبار باید اثر انگشت خود را هنگام ورود به دانشگاه ثبت کنند؟ از طرفی اتخاذ چنین تصمیماتی آیا نمی‌تواند زمینه سوءاستفاده بدخواهان را فراهم کرده تا دانشگاه را "محیطی امنیتی" بخوانند؟

۲٫ شاید هدف از این تصمیم این بوده که دانشجویان دوره دکتری زمان بیشتری را در دانشگاه بگذرانند در این صورت مسئولان دانشگاه باید پاسخ دهند که آیا واقعاً فضای لازم را برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای این دسته از دانشجویان فراهم کرده‌اند و آیا دانشگاه مورد نظر امکانات لازم را برای فعالیت دانشجوی دوره دکتری دارد که وی را الزام به حضور در دانشگاه می‌کند؟

۳٫ تجربه نشان داده که تاکید بر کمیت بویژه در محیط های علمی نتایج مثبتی در پی نداشته است اینکه دانشجو را به روش کارمندی ملزم به ثبت اثر انگشت و حضور ساعتی در محل تحصیل کنیم آیا واقعاً موفقیت آمیز خواهد بود؟ آیا بهتر نیست به جای چنین روش هایی، مکانیسمی برای استفاده بهینه از دانشجویان تعریف کنیم؟ از سوی دیگر وقتی هزینه‌ای بابت گرفتن وقت دانشجوی دکتری و صرف وقت وی در دانشگاه به او پرداخت نمی‌شود چرا باید دانشجو را ملزم به حضور در دانشگاه کرد و مانع فعالیت‌های دیگر علمی و کاری وی شد؟

 

تردیدی نیست که هدف تصمیم گیرندگان از این اقدام رشد و تعالی دانشگاه بوده، اما از مسئولان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به عنوان یکی از دانشگاه‌های موفق و پیشتاز در تولید علم انتظار می رود که رفتار معقولانه تری در قبال دانشجویان درپیش گرفته یا دلایلی قانع کننده برای این تصمیم خود عنوان کنند.

 

 

 

    نظرات