مسکن مهر ویلایی، ویلاسازی در جوار پایتخت

مسکن مهر ویلایی، ویلاسازی در جوار پایتخت

http://www.bananews.irاجرای شکل تکامل‌یافته مسکن مهر با تصویب دولت در مجاورت پایتخت آغاز شد؛ «مسکن‌مهر ویلایی» عنوان طرح جدیدی است که براساس آن ۵ هزار دستگاه ویلای ارزان‌قیمت در نقطه سردسیری استان البرز –شهر جدید هشتگرد- به سفارش دولت برای متقاضیان مسکن تهران و کرج ظرف مدت ۱۸ تا ۲۰ ماه ساخته می‌شود؛ شهر جدید هشتگرد در دهه۶۰ با هدف ایجاد «شهرویلایی» در مجاورت پایتخت به‌وجود آمد؛ اما تاکنون غالب ساخت‌وسازها در این منطقه به‌صورت آپارتمانی بوده و اکنون این طرح اولین پروژه عملیاتی دولت است که اخیرا کلنگ ساخت آن زمین زده شد.در همه پروژه‌های مسکن‌مهر، مالکیت زمین تا ۹۹سال –شاید هم بیشتر- در اختیار دولت باقی می‌ماند و از متقاضیان بعد از سکونت در واحدها، توسط دولت اجاره‌بهای سالانه زمین اخذ می‌‌شود؛ اما در طرح جدید، که هم‌اکنون فاز اول آن با ظرفیت ۷۰۰ دستگاه ویلا در هشتگرد در دست احداث است، مالکیت توام عرصه و اعیان – زمین و ویلا - به متقاضیان منتقل می‌شود.این طرح نمونه کوچکی از طرح بزرگی است که رییس‌جمهور ۲ سال پیش با اشاره به ضرورت تحول زندگی شهری از آپارتمان‌نشینی به باغ‌نشینی وعده اجرای آن را – واگذاری ۱۰۰۰ متر زمین به هر خانوار – داده بود.مدیرعامل شهر جدید هشتگرد جزئیات نحوه ثبت‌نام و واگذاری این ویلاها را تشریح کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ساخت شکل متفاوتی از «مسکن‌مهر» برای متقاضیان تهرانی، در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار گرفت. «مسکن‌مهر ویلایی» عنوان طرح جدیدی است که براساس آن ۵ هزار دستگاه ویلای ارزان‌قیمت در نقطه سردسیری استان البرز –شهر جدید هشتگرد- به سفارش دولت برای متقاضیان مسکن تهران و کرج ظرف مدت ۱۸ تا ۲۰ ماه ساخته می‌شود. شهر جدید هشتگرد در دهه۶۰ با هدف ایجاد «شهرویلایی» در مجاورت پایتخت به وجود آمد، اما تاکنون غالب ساخت‌وسازها در این منطقه به صورت آپارتمانی بوده و طرح مسکن‌مهر ویلایی اولین پروژه عملیاتی دولت است که ماه گذشته کلنگ ساخت آن زمین زده شد.
این طرح صورت تکامل یافته پروژه‌هایی است که در دو سال گذشته در قالب مسکن‌مهر در کشور احداث شده، به طوری که برای اولین بار دولت در نظر دارد مالکیت زمین‌های با ارزش خود را با قیمت ترجیحی به متقاضیان مسکن منتقل کند و در عین حال حداکثر تراکم سه‌طبقه را برای این زمین‌ها در نظر گرفته است.
در همه پروژه‌های مسکن‌مهر، مالکیت زمین تا ۹۹سال – شاید هم بیشتر- در اختیار دولت باقی می‌ماند و از متقاضیان بعد از سکونت در واحدها، توسط دولت اجاره‌بهای سالانه زمین اخذ می‌‌شود طوری که افراد عملا فقط مالک اعیان واحدهای مسکونی‌مهر محسوب می‌شوند. ضمن اینکه در مسکن‌مهر همه آپارتمان‌ها به صورت متراکم، بدون حیات و فضای مشاعات و در چند طبقه احداث شده است. این در حالی است که در پروژه مسکن‌مهر ویلایی که هم‌اکنون فاز اول آن با ظرفیت ۷۰۰ واحد مسکونی در هشتگرد در دست احداث قرار دارد، مالکیت توام عرصه و اعیان–زمین و ویلا- به متقاضیان منتقل می‌شود.
وعده «زمین ۱۰۰۰ متری» عملیاتی شد؟


به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، طرح ویلاسازی در شهر جدید هشتگرد نمونه کوچکی از طرح بزرگی است که رییس‌جمهور دو سال پیش با اشاره به ضرورت تحول زندگی‌شهری از آپارتمان‌نشینی به باغ‌نشینی، وعده اجرای آن را از طریق «واگذاری ۱۰۰۰ متر زمین به هر خانوار ایرانی» داده بود.
رییس‌جمهور پیش‌تر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری کشور را مامور کرده بود نسبت به تغییر نظام قدیمی شهرسازی که براساس آن شهرها فقط به صورت عمودی اجازه گسترش دارند مطالعه کند و امکان توسعه افقی شهرها از طریق احداث خانه‌باغ‌ را بررسی کند.
هر چند به رغم گذشت یکسال از این ماموریت، نتایج بررسی‌های احتمالی اعلام عمومی نشده، اما کارشناسان اقدام عملیاتی دولت برای ویلاسازی روی زمین‌های دولتی آن هم برای دو کلان‌شهر بزرگ کشور –تهران و کرج- را نوعی تحول در حوزه شهرسازی ارزیابی می‌کنند.
مدیرعامل شهر جدید هشتگرد درباره جزئیات برنامه احداث ۵ هزار دستگاه ویلای مسکونی در قالب مسکن‌مهر در این منطقه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در شهر جدید هشتگرد ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی‌مهر به همان شکل رایج مسکن‌مهر در دست اجرا قرار دارد و اخیرا برنامه احداث ۵ هزار مسکن‌مهر ویلایی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
احمد غلامی – مهندس‌ معمار و شهرساز- که طراح اصلی این پروژه محسوب می‌شود افزود: این ویلاها در زمین‌های ۲۴۰ متر مربعی و با برخورداری از ۹۰ تا ۱۳۵ مترمربع زیربنا به همراه ۳۰ متر تراس(بالکن) غیرمسقف و پارکینگ مسقف ساخته می‌شوند.
مجری و طراح احداث مسکن‌مهر ویلایی همچنین تصریح کرد: این ویلاها در سه طبقه تک‌واحدی ساخته می‌شوند و سند مالکیت آنها به صورت ۶دانگ همراه با عرصه و اعیان به متقاضیان مسکن منتقل می‌شود.
غلامی درباره شرایط پیش‌فروش و واگذاری این ویلاها نیز گفت: هم‌اکنون ثبت‌نام برای مسکن‌مهر ویلایی شروع شده است و شرط واگذاری داشتن شرایط ۴گانه مسکن‌مهر از جمله سبزبودن فرم «ج» و نداشتن سابقه مالکیت از ابتدای سال۸۴ تاکنون است.
مدیرعامل شهر جدید هشتگرد حدود قیمت مسکن‌مهر ویلایی را ۶۰ میلیون تومان اعلام کرد که ۲۵ میلیون تومان آن در قالب وام بانکی قرض‌الحسنه و ۳۵ میلیون تومان نیز به صورت اقساط از متقاضیان در چند مرحله – متناسب با پیشرفت فیزیکی احداث ویلاها- دریافت می‌شود. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد خاطرنشان ساخت: ساکنان استان تهران هم می‌توانند برای دریافت این واحدهای مسکونی ثبت‌نام کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به بهره‌برداری از مترو در شهر جدید هشتگرد، پیش‌بینی می شود این طرح با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شود.
وی در پایان در خصوص زمان بهره‌برداری از این طرح گفت: پیمانکاران مسکن مهر ویلایی اعلام کردند در صورت تامین به موقع اعتبارات این واحدها را ظرف مدت ۱۸ تا ۲۰ ماه تکمیل کنند و متقاضیان پس از اتمام پروژه کلید واحدهای مسکونی خود را تحویل خواهند گرفت.
مدیرعامل هشتگرد در ادامه تاکید کرد: قانون ساماندهی مسکن، مسیرهای متنوعی را پیش روی دولت برای تامین مسکن دهک‌های مختلف درآمدی قرار داده که لازم است با استفاده از آنها و نوآوری در مسکن‌مهر، برای کسانی که به هر دلیل مسکن‌مهر نمی‌خواهند نیز ساخت‌وساز انجام شود.

 

 

 

    نظرات