امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شورای عالی استان‌ها

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شورای عالی استان‌ها

http://www.bananews.irنشست امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شورای عالی استان‌ها در زمینه‌ی توسعه و عمران روستاها برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا تابش - رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شورای عالی استان‌ها در زمینه‌ی توسعه و عمران روستاها اظهار کرد: حتما سندی که امروز به امضاء می‌رسد باید اجرایی شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که در حضور مهدی چمران - عضو شورای شهر تهران - سخن می‌گفت، با بیان این‌که پروژه‌هایی که پیش‌روی بنیاد مسکن در بخش عمران و نوسازی روستاها وجود دارد، نیازمند به مشارکت تام و تمام مردم است تاکید کرد: در این زمینه از مشارکت شوراها استقبال می‌کنیم.

در ادامه چمران با بیان این‌که آبادانی شهرها از روستاها می‌گذرد، اظهار کرد: اگر روستاها را آباد نکنیم به مشکلات شهرها هم‌چون بالا‌رفتن جمعیت و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی دامن زده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل آبادانی روستاها به جز مساله‌ی کار و تولید، سکونت و مسکن است.

چمران با بیان این‌که ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز است، به تخریب خانه‌های روستایی پس از هر زلزله در کشور اشاره و اظهار کرد: اگر خانه‌های روستایی که عموما یک طبقه هستند درست ساخته شوند، شاهد کاهش شدید قربانیان زلزله خواهیم بود. مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی با توجه به یک طبقه‌بودن آن کار ساده‌ای است و به خوبی می‌تواند عملی شود.

وی افزود: بدون همکاری خود مردم به ویژه مردم روستاها ایجاد خانه‌های ایمن و مقاوم امکان‌پذیر نیست و استمرار دوام خانه‌ها مشکل خواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: خانه‌های روستایی باید مطابق با فرهنگ روستایی و با مشارکت خود آنها ساخته شود. همکاری مردم همه جا می‌تواند راهگشا باشد.

به گفته‌ی وی، باید شوراها در روستاها بنیاد مسکن را در جهاد ساختن خانه‌های روستایی یاری دهند.

وی با اشاره به ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی در شهر به ویژه تهران خاطر نشان کرد: معلوم نیست پشت این ظاهر قشنگ به ویژه در تهران چیست؟ این توجه به ظاهر می‌تواند در صورت رخ‌دادن زلزله در تهران ویرانگر باشد و تلفات بسیاری را به جا بگذارد.

 

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شورای عالی استان‌ها در زمینه‌ی توسعه و عمران روستاها توسط تابش و چمران امضا و مبادله شد.

در این تفاهم‌نامه موضوعاتی هم‌چون همکاری متقابل در امر تهیه طرح‌های هادی روستایی، هماهنگی در صدور مجوز ساخت‌وساز در روستاها، همکاری و ارائه‌ی تسهلات به روستاییان جهت احداث و نوسازی مسکن روستایی، همکاری و هماهنگی در امر نگهداری پروژه‌های اجرا‌ شده در روستا‌ها، همکاری دو جانبه بنیاد مسکن و دهیاری‌ها در امر بهسازی معابر روستایی، همکاری در امر احداث اماکن عمومی در روستاها، همکاری دو جانبه در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌ی توسعه و عمران روستایی و هماهنگی و همکاری در وضع تعرفه‌های مربوط به عوارض ساخت‌وساز مسکن روستایی در نظر گرفته شده است.

هم‌چنین طبق ماده ۲ این تفاهم‌نامه به منظور اجرای بهینه‌ی تفاهم‌نامه قید شده است که معاون امور اجرایی و اداره شورای عالی استان‌ها و معاون عمران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسوولیت اجرا را برعهده می‌گیرند. جلسات این کارگروه هر سه ماه یکبار در شورای عالی استان‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل می‌شود.

در تفاهم‌نامه‌ی امضاء‌شده نظارت و اجرا در سطح استان و نیز کارگروه اجرایی شهرستان پیش‌بینی شده است تا عملیاتی شود. این تفاهم‌نامه که در چهار ماده و دو نسخه به امضای طرفین رسید تا چهار سال اعتبار دارد و تمدید آن با توافق طرفین بلامانع است.

 

 

 

    نظرات