کارنامه بازسازی آذربایجان

کارنامه بازسازی آذربایجان

http://www.bananews.ir/۱۰۰ روز از زلزله و خرابی‌های شهرها و روستاهای استان آذربایجان‌شرقی می‌گذرد و تاکنون از نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ خانه‌ای که بیش از ۶۰درصد تخریب شده بودند، بازسازی حدود ۸ هزار خانه تا مرحله دیوارچینی به اتمام رسیده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در بازسازی نقاط زلزله‌زده، عملیات دیوارچینی آخرین مرحله‌ای است که برای ساخت‌وساز انجام می‌شود به طوری که بعد از آن امکان سکونت زلزله‌زده‌ها در خانه‌ها فراهم می‌شود.
طبق برآوردی که بنیاد مسکن از میزان آسیب و تخریب در مناطق آذربایجان به دست آورده، ۱۸ هزار خانه باید در این استان بازسازی شود که نیمی از آنها چون کمتر از ۳۰ درصد تخریب شده‌اند هم‌اکنون در اولویت بازسازی قرار ندارند.
به این ترتیب تاکنون فقط ۴۴ درصد از کل خانه‌های تخریب‌شده، بازسازی کامل –پایان دیوارچینی- شده است.
گزارش دنیای‌اقتصاد از آمار بازسازی آذربایجان که توسط بنیاد مسکن تهیه شده حاکی است: در حال حاضر ۱۰ استان با ارسال ۹۹۷ اکیپ بازسازی به آذربایجان، درگیر ساخت‌وسازهای نقاط زلزله‌زده این استان هستند.
آخرین آمار از پیشرفت فیزیکی بازسازی بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی تخریب شده در جریان زلزله مرداد ماه گذشته در آذربایجان شرقی نشان می‌دهد: هم اکنون ۸ هزار واحد از فاز اول بازسازی‌ها در این استان قابل سکونت شده‌اند.
 همچنین این روزها، ۱۰ ستاد معین به عنوان مسوولان اصلی مدیریت بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده در آذربایجان شرقی حضور دارند که براساس برنامه زمانبندی باید تا نیمه دوم آذرماه، بیش از ۹ هزار واحد مسکونی با بیش از ۶۰ درصد تخریب را به طور کامل بازسازی و به ساکنان تحویل دهند. براساس آخرین گزارش دریافتی از بنیاد مسکن، هم اکنون ۹۴۷۴ واحد بیش از ۶۰ درصد تخریب در برنامه بازسازی دولت در فاز اول بازسازی‌ها قرار دارد که این واحدها هر یک از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده و هم اکنون در حال بازسازی هستند. این واحدها آن طور که مسوولان بازسازی پیش از این هم عنوان کرده بودند متعلق به روستاییانی است که در هریک از این مناطق سکونت دائم داشته‌اند؛ هر چند بنا بر اظهارات خود این مسوولان، واحدهای تخریب شده مربوط به ساکنان فصلی روستاها نیز در نوبت بازسازی قرار دارد و پس از تکمیل واحدهای فاز اول، عملیات احداث آنها به عنوان فاز دوم بازسازی آغاز می‌شود.

یک ماه دیگر، پایان فاز اول بازسازی!
اما، آخرین آمارها نشان می‌دهد، در حالی که هنوز یک ماه به مهلت تعیین شده برای بازسازی کامل فاز اول نوسازی‌ها باقی مانده است، ۹۴ درصد واحدها به مرحله سقف رسیده‌اند.
بر این اساس، از مجموع ۹۴۰۰ واحد هدف‌گذاری شده برای بازسازی تاکنون، برای ۸۰۷۵ واحد بتن ریزی سقف انجام شده است. این در حالی است که هم اکنون از این تعداد، ۹۰۰۶ واحد به مرحله تیرچه بلوک، ۵۳۰۷ واحد به مرحله شیب‌بندی، ۳۸۲۱ واحد به مرحله عایق‌کاری و ۸۳۶ واحد به مرحله نصب سقف‌های شیبدار رسیده و برای زندگی ساکنان دائمی روستاهای زلزله زده آماده‌اند.
این در حالی است که براساس آمار بنیاد مسکن، دیوار‌چینی ۸۰۹۳ واحد ساختمان اسکلت فلزی نیز، تاکنون انجام شده است.
آخرین عملکرد بانک‌ها!
 آخرین عملکرد بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ۱۴ میلیون تومانی با سود ۴ درصدی به زلزله زدگان، به اضافه دو میلیون تومان وامی که قرار شد به عنوان تسهیلات بلا‌عوض از طریق بنیاد مسکن در اختیار ساکنان واحدهای مسکونی شهری و روستایی تخریب شده اهر، هریس و ورزقان قرار گیرد، نشان می‌دهد: از مجموع بیش از ۲۰ هزار پرونده تشکیل شده برای دریافت تسهیلات در بانک‌ها، تا هفته گذشته، ۱۵ هزار و ۸۴۹ واحد به بانک های عامل معرفی شده‌اند؛ این در حالی است که قرارداد دریافت تسهیلات برای ۱۴ هزار و ۱۸۴ واحد در بانک‌ها نیز در همین مدت منعقد شده است.
همچنین در حالی که تعداد اکیپ های پیمانکاری فعال در روند بازسازی آذربایجان شرقی هم اکنون ۹۹۷ اکیپ گزارش شده، برای بازسازی ۱۴ هزار و ۱۹۶ واحد با این پیمانکاران قرارداد ساخت منعقد شده است.
براساس گزارش بنیاد مسکن، هم اکنون ۱۸ هزار و ۳۴۷ واحد مسکونی شهری و روستایی در سه شهر اهر، هریس و ورزقان بیش از ۳۰ درصد و ۹۴۷۴ واحد هم بیش از ۶۰ درصد آسیب‌دیده و تخریب شده‌اند که براساس برنامه دولت، بر مبنای اولویت بازسازی واحدهای ۶۰ درصد تخریب به بالا، در دو فاز مورد بازسازی قرار می‌گیرند.

 

 

 

    نظرات