جو زدگی فروشنده‌های مسکن

جو زدگی فروشنده‌های مسکن

http://www.bananews.ir/علائم اولیه تغییر فاز در بازار مسکن از حالت آرامش‌نسبی معاملات به ناپایداری در توافقی که فروشنده‌ها برسر «قیمت» با خریداران انجام می‌دهند، طبق گفته مشاوران‌املاک قابل رویت شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ظاهرا با فروکش‌کردن تدریجی تب دلار و تاحدودی هم سکه، آدرس تازه‌ای در اختیار دارندگان نقدینگی قرار گرفته که مقصد آن، تقاضای رو به افزایش برای خرید واحدمسکونی در بنگاه‌های مسکن استٍ، اما به خاطر آنچه دلالان، «جوزدگی فروشنده‌ها» توصیف می‌کنند، هم‌اکنون این حجم تقاضا با کمبود عرضه به دلیل حذف فایل‌فروش از بنگاه‌ها روبه‌رو شده است.
طرف عرضه در بازار مسکن با این پیش‌بینی که افت محسوس نرخ دلار و ثبات چندهفته‌ای قیمت سکه سفته‌بازها را به زودی به خروج از این دو بازار مصمم می‌کند، تصمیم گرفته قیمت پیشنهادی فروش را تغییر دهد.
مشاوران‌املاک در مناطق مختلف تهران در تشریح شرایط کنونی بازار می‌گویند: غالب فروشنده‌ها به تجدیدنظر بابت قیمتی که چندساعت یا چندروز قبل با مشتری توافق‌ کرده بودند، رو آورده‌اند.
البته فعلا قیمت‌های جدید در لحظه اعلام به طرف تقاضا، واکنش منفی خریداران را در پی دارد، اما در عین حال مشاوران‌املاک از روی تجربه‌ای که بابت شروع موج خریدمسکن در سال‌های گذشته کسب کرده‌اند، تاکید می‌کنند: اگر ورود نقدینگی به بازار مسکن کنترل‌شده و تدریجی نباشد، ذائقه فروشنده‌ها در تعیین قیمت، در بازار مسلط خواهد شد.
فرج‌ا... کلانتری مشاوراملاکی در منطقه سعادت‌آباد درباره وضعیت کنونی بازار معاملات مسکن گفت: به دلیل افزایش قیمت‌ها ظرف ماه‌های اخیر، معاملات در حال حاضر در رکود است.
وی افزود: میانگین قیمت واحدمسکونی ۱۰‌سال ساخت در سعادت‌آباد مترمربعی ۵‌میلیون تومان است و قیمت نوسازها نیز تا ۱۳ میلیون تومان در نوسان است.
وی درباره وضعیت ماه‌های آینده نیز گفت: برای ماه‌های آینده هیچ پیش‌بینی‌ای نمی‌شود ارائه کرد.
کلانتری همچنین افزود: خیابان‌های بالای میدان کاج جزو گران‌ترین نقاط سعادت‌آباد محسوب می‌شوند. همچنین منوچهر صراحی یک مشاور املاکی در شرق تهران نیز درباره وضعیت حال حاضر معاملات مسکن گفت: از یک ماه قبل به دلیل روند نزولی قیمت ارز، سرمایه‌ها و نقدینگی‌های سرگردان از بازار ارز و دلار به سمت بازار معاملات مسکن در حال حرکت است. وی افزود: هم‌اکنون تعداد خریداران در بازار افزایش یافته و تعداد فروشنده‌ها کم شده است؛ طوری که تعداد کسانی که به عنوان فروشنده، از بابت فروش ملک‌شان منصرف شده‌اند رو به افزایش گذاشته است. صراحی میانگین قیمت آپارتمان نوساز در شرق تهران به‌خصوص حوالی تهرانپارس را مترمربعی ۳ تا ۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: پارسال این‌ قیمت‌ها بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا حداکثر ۴ میلیون تومان در نوسان بود.
از سوی دیگر، علیرضا محمدی مشاور املاکی در سمت شمیران و تجریش نیز در این باره گفت: در بازار خرید و فروش ملک در شمیران با توجه به توهم مالکان و اقدام آنها برای افزایش قیمت، نقل‌ و انتقال کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: البته نوسانات نرخ دلار و قیمت مصالح‌ساختمانی در این اتفاق موثر بوده است و باعث شده مالکان به‌صورت غیرکارشناسی، قیمت فروش ملک‌شان را تعیین و به بازار پیشنهاد کنند. وی میانگین قیمت فروش واحدمسکونی در این منطقه را مترمربعی بین ۳ تا ۹ میلیون تومان عنوان کرد.
قهرمان شریفی رییس اتحادیه مشاوران‌املاک شهرری نیز معتقد است: هم‌اکنون قیمت مسکن در شهرری نسبت به سال قبل دو برابر شده است، طوری‌که قیمت واحدهای مسکونی که اخیرا فروخته شده مترمربعی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده، در حالی‌که سال گذشته چنین آپارتمان‌هایی با قیمت مترمربعی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.
شریفی تاکید می‌کند: پول‌های سرگردان در حال آمدن به طرف بازار مسکن هستند.

 

 

 

    نظرات