گلایه از کندی روند ساخت سد در استان ایلام

گلایه از کندی روند ساخت سد در استان ایلام

http://www.bananews.irعضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام گفت: هر چند در استان در حوزه آبخیزداری کارهای مناسبی انجام شده اما این اقدامات ناکافی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر حاجی کریمی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: میزان بارش‌های استان در سال جاری ۲ برابر سال گذشته است، اما در قیاس با متوسط بارش در بلندمدت، سالی خشک محسوب می‌شود، زیرا بارش‌ها از حد نرمال پایین‌تر است.

وی بیان کرد: برای مهار آب‌های جاری، ساخت سدهای متعددی وارد فاز مطالعه و اجرا شده‌اند ولی با کمال تأسف به دلیل کند بودن روند اجرایی آنها، تاکنون به بهره‌برداری نرسیده‌اند. روند اجرای سدها در استان کند است به گونه‌ای که سدی که باید طی ۵ سال ساخته شود، وضعیت آن پس از ۱۰ سال هنوز بلاتکلیف است.

کریمی، بهترین نمونه برای کند بودن روند اجرایی ساخت سدها در ایلام را «سازبن» عنوان کرد و گفت: ساخت این سد نه وارد مرحله اجرا می‌شود و نه ساخت آن را متوقف اعلام می‌کنند.

 

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام عنوان کرد: در مناطقی که پتانسیل ساخت سد وجود ندارد باید از تکنیک‌های دیگر از جمله آبخیزداری، آبخوان‌داری و تکنیک پخش سیلاب استفاده شود؛ اقدامات انجام شده در این زمینه، خوب اما ناکافی است که باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدام شود.

کریمی با اشاره به طرح‌های مهار سیلاب، گفت: اجرای این طرح‌ها نه تنها در مهار و کنترل آب مؤثر است، بلکه به نوعی کنترل و محافظت از خاک نیز محسوب می‌شوند و بنابراین در هر دو حوزه منافع زیادی وجود دارد.

دانشیار دانشگاه ایلام خاطرنشان کرد: در برخی مناطق از جمله دانشگاه ایلام امکان ذخیره‌سازی آب سیلاب‌ها در مخازن زیرزمینی وجود دارد که در صورت تأمین اعتبار و ایجاد مخازن و امکانات تصفیه می‌توان از این آبها در مصارف عمومی استفاده کرد.

کریمی نسبت به افزایش سطح زیرکشت در مناطقی که از تکنیک‌های آبی جدید استفاده می‌کنند هشدار داد و گفت: در روش‌های غرق آبی، بخشی از آب مورد استفاده در کشاورزی جذب زمین شده و وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود ولی در روش‌های جدید، آب استفاده شده تنها به مصرف گیاه می‌رسد و هیچ آبی جذب زمین نمی‌شود. در چنین شرایطی هرگونه افزایش سطح زیر کشت موجب کاهش سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، بنابراین باید از این اقدام جلوگیری شود.

 

 

 

    نظرات