سی و یکمین گردهمایی علوم زمین آغاز به کار کرد

سی و یکمین گردهمایی علوم زمین آغاز به کار کرد

http://www.bananews.irسی و یکمین گردهمایی علوم زمین و جشنواره‌ سنگ‌ها و کانی‌های ایران و جهان، صبح امروز با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان، محققان و مدیران این حوزه در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر جلیل قلمقاش، دبیر این گردهمایی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه گفت: ۵۵۷ مقاله به این گردهمایی ارسال شده است که از این میان ۱۰۵ مقاله برای ارائه سخنرانی و ۳۹۲ مقاله برای ارائه پوستر انتخاب شده‌اند.

 

به گفته وی در این دوره از گردهمایی علوم زمین تمامی مراحل پذیرش، ارزیابی و داوری مقالات به صورت اینترنتی و از طریق وب‌سایت این گردهمایی انجام شده است.

قلمقاش با اشاره به این که پروسه پذیرش و داوری مقالات برای این گردهمایی سه ماه زمان برده است، خاطرنشان کرد: در گردهمایی سی و یکم هدف اصلی ارائه فرصت مناسب به پژوهشگران جوان علوم زمین برای نشان دادن توانایی‌های خود و یافتن زمینه‌ی مناسب برای فعالیت در حوزه تخصصی مورد علاقه‌ی آنها بوده است.

دبیر گردهمایی علوم زمین افزود: بیشترین مقالات ارائه شده به پنج حوزه‌ «زمین‌ ساخت و لرزه زمین ساخت»، «زمین‌شناسی مهندسی ومخاطرات»، «چینه شناسی و دیرینه شناسی»، «زیست‌محیطی، زمین‌شناسی پزشکی و آب» و «سنگ‌شناسی و کانی شناسی» تعلق داشته است.

همچنین بالاترین امتیازات مربوط به گروه نقشه‌های زمین‌شناسی بوده ضمن این که بالاترین امتیاز را در میان مقالات، مقاله‌ای در موضوع چینه شناسی و دیرینه شناسی کسب کرده است.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همچنین درباره‌ی فعالیت سازمان زمین‌شناسی گفت: در ابتدای کار این سازمان بیشترین مطالعات توسط کارشناسان خارجی انجام می‌شد، کارشناسان ایرانی رفته رفته بر توانایی‌های خود افزودند و توانستند واحدهای زمین‌شناسی و ساختاری ایران را برداشت کنند که در نهایت به تهیه‌ نقشه‌های زمین‌شناسی برای کشور منجر شد.

وی افزود: ایران در کمربند کوه‌زایی آلپ هیمالیا قرار دارد و یک کشور معدنی به شمار می‌آید. ضمن این که از نظر حوادث مخاطرات طبیعی یک کشور پر مخاطره است و سازمان زمین‌شناسی نیز سعی کرده بر اساس این ویژگی‌ها ساختار جدید خود را تعریف کند.

قلمقاش با اشاره به این که پژوهشکده‌ علوم زمین و مرکز پژوهش علوم کاربردی دو بازوی ریاست سازمان زمین شناسی در زمینه‌ علمی هستند، اظهارکرد: این سازمان از سال ۲۰۰۸ عضو رسمی انجمن بین‌المللی زمین‌شناسی پزشکی شده است و نماینده‌ی انجمن در خاورمیانه به شمار می‌آید. ضمن این که تا کنون دو اطلس زمین پزشکی و زمین دامپزشکی کشور را نیز منتشر کرده است.

به گفته‌ی معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی این سازمان بر روی مخاطرات زمین‌شناسی به ویژه لرزه‌خیزی به روش‌های مختلفی مطالعه می‌کند و در زمینه‌ی زمین‌شناسی دریایی نیز برنامه‌ریزی‌های زیادی برای اکتشاف ذخایر اقتصادی پهنه‌های آبی دارد.

سی و یکمین گردهمایی علوم زمین امروز و فردا در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های تخصصی برپاست.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همچنین جشنواره‌ سنگ‌ها و کانی‌های ایران و جهان را نیز برای آشنایی عموم مردم با علوم زمین از امروز یازدهم آذر ماه آغاز کرده و نمونه‌ سنگ‌ها، سنگواره‌ها و وسایل معدن‌کاری قدیمی خود را تا پانزدهم آذرماه در موزه‌ علوم زمین این سازمان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

 

 

 

    نظرات