زمزمه وام ۳۰ میلیونی برای مسکن‌مهر

زمزمه وام ۳۰ میلیونی برای مسکن‌مهر

http://www.bananews.irهر چند در گوشه‌ای از مجلس برخی نمایندگان درصدد هستند بابت تزریق ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به پروژه‌های مسکن‌مهر، مقدمات تحقیق‌وتفحص از این پروژه ملی و به تبع آن سیستم بانکی را در مجلس فراهم کنند، اما گروهی دیگر از نمایندگان با انتقاد از ثبات سه ساله سقف وام ساخت مسکن به‌رغم تورم بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه‌های ساخت‌وساز در این مدت، خواستار افزایش تسهیلات مسکن‌مهر از ۲۵ میلیون تومان کنونی به حداقل ۳۰ میلیون تومان شده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رشد قیمت مصالح‌ساختمانی در ماه‌های اخیر، بهانه‌گیری انبوه‌سازان مسکن‌مهر را به اوج رسانده و آنها را برای اخذ نظر مساعد دولت به صدور مجوز افزایش قیمت فروش این واحدها مصمم کرده است. انبوه‌سازان از روز اول امضای قراردادهای ساخت متری ۳۰۰ هزار تومان واحدهای مسکونی‌مهر -که البته با این عدد در دو سال گذشته بیش از ۲۰ درصد سود نصیب سازنده می‌شد- نسبت به این عدد موضع داشتند.
این موضع قدیمی هم‌اکنون به خاطر رشد هزینه‌های ساخت به خواسته مشترک همه سازنده‌ها تبدیل شده است طوری که وزارت راه‌وشهرسازی بالاخره پذیرفته باید قیمت فروش مسکن‌مهر به متقاضیان را افزایش دهد.
اما به جای افزایش قیمت فروش مسکن‌مهر که چالش جدیدتری را برای متقاضیان این واحدها بابت تامین آورده‌نقدی به وجود می‌آورد، راهکار دیگری قابل طرح است.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در این باره با اشاره به نامه‌ای که هفته گذشته به وزیر راه‌وشهرسازی ارائه کرده، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: راهکار این است که وام ساخت مسکن‌مهر از رقم کنونی ۲۵ میلیون تومان بعد از سه سال ثابت‌ماندن، به ۳۰ میلیون تومان تبدیل شود. مهرداد لاهوتی با بیان اینکه وام ساخت‌ مسکن‌مهر آخرین بار در سال۸۸ از رقم ۱۵ میلیون تومان به ۲۰ و ۲۵ میلیون تومان تبدیل شد، افزود: در سه سال اخیر به رغم افزایش قیمت مصالح‌، دستمزد کارگر و سایر فاکتورهای موثر در تولید مسکن، سقف تسهیلات بانکی ساخت هیچ افزایشی پیدا نکرده و کارآیی این وام کم‌اثر شده است.
لاهوتی تصریح کرد: دولت چاره‌ای جز افزایش وام ساخت مسکن برای مهار وضع موجود را ندارد.
سخنگوی کمیسیون عمران در عین حال گفت: اگر واحدهای مسکونی‌مهر سر موقع تحویل متقاضیان نشود، سازنده‌های این واحدها طبق قراردادهایشان اجازه دارند واحدها را با قیمت آزاد به افراد معمولی بفروشند و در این صورت، اهداف اولیه این طرح مخدوش می‌شود.
این نماینده مجلس افزود: در شهر ما حدود ۲ هزار مسکن‌مهر در حال ساخت، اما متوقف است و سازنده‌ها منتظر هستند این واحدها را به ساکنان تهران که میل به خرید ویلا در شمال را دارند بفروشند.

 

 

 

    نظرات