اظهارات موافقان و مخالفان با فوریت طرح معافیت مالیاتی مسکن مهر

اظهارات موافقان و مخالفان با فوریت طرح معافیت مالیاتی مسکن مهر

http://www.bananews.irطرح دو فوریتی معافیت مسکن مهر از مالیات ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم در جلسه علنی صبح امروز ( یکشنبه) مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان ضمن مخالفت با فوریت این طرح آن را برای بررسی عادی به کمیسیون مربوطه ارجاع دادند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عوض حیدرپور که به عنوان یکی از طراحان این طرح دو فوریتی سخن می‌گفت با اشاره به سابقه‌ی ساخت مسکن مهر در چند سال گذشته اظهار کرد: در ابتدا برای مسکن مهر ۱۴ میلیون وام در نظر گرفته شد و با بالارفتن قیمت‌ها برای مسکن مهری که به صورت صنعتی ساخته می‌شود، ۲۵ میلیون وام اختصاص یافت که از این میزان دولت مقدار زیادی را بابت مالیات پس می‌گیرد و این نقض غرض است.

وی با اشاره به مصوبات هیات دولت برای معافیت مالیاتی مسکن مهر تصریح کرد: مصوبات هیات دولت با قانون مالیات‌های مستقیم مغایرت داشت؛ چرا که طبق قانون مالیات‌های مستقیم یک مالیات برای نقل و انتقال اخذ می‌شود و مالیات بر عملکرد پیمانکاران سازنده نیز ۵ درصد از کل هزینه‌ها را شامل می‌شود. لذا پیشنهاد ما این است که صاحبان مسکن مهر از مالیات بر عملکرد پیمانکاران سازنده معاف شوند.

حیدرپور اضافه کرد: با توجه به اینکه صاحبان مسکن مهر عمدتا از اقشار ضعیف جامعه هستند از پرداخت مالیات عاجزند. البته ممکن است برخی بگویند که در این معافیت شرکت‌های سازنده معاف می‌شوند، اما این طور نیست بلکه فقیر و بیچاره‌های صاحب منازل از مالیات معاف خواهند شد.

وی با اشاره به موافقت وزارت راه و شهرسازی و دولت با معافیت مالیاتی مسکن مهر اظهار کرد:‌ اگر این طرح به صورت عادی مطرح شود فرصت از دست خواهد رفت و صاحبان مسکن مهر که در نوبت دریافت مسکن هستند به دلیل این که هزینه‌ی مالیات را ندارند تا مدتهای مدید از مسکن محروم می‌شوند؛ لذا این امری ضروری و مهم است و ما روی تصویب دو فوریت آن در جهت کمک به صاحبان مسکن مهر اصرار داریم.

 در ادامه محسن علیمردانی به عنوان مخالف دو فوریت این طرح اظهار کرد: این طرح در صورتی می‌تواند مطرح شود که طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه‌ی جدید معلوم شده باشد که در این طرح دیده نشده است.

وی با اشاره به تاکید اقتصاددانان برای افزایش درآمدهای مالیاتی در جهت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، خاطر نشان کرد: آمار جمعیت شهری نسبت به روستایی هر سال در حال افزایش است و اگر با ساخت مسکن مهر و افزایش امتیازات رشد این جمعیت سرعت بگیرد باعث افزایش شغل کاذب و معضلات و بحران‌های اجتماعی می‌شود.

نماینده‌ی مردم زنجان در مجلس تصریح کرد: اگر سیاستگذاری صحیحی صورت بگیرد و جذابیت و امتیازات ویژه مثل مسکن مهر در شهرهای کوچک و روستاهای بزرگ وجود داشته باشد مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد. سیاستی که در اکثر کشورهای پیشرفته شروع شد و امکانات زیرساخت‌ها به سمت روستاهای بزرگ سوق داده شد.

 این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد‌: اگر اصرار دارید که به اقشار ضعیف کمک کنید می‌توانید امکانات جانبی مثل مدرسه، درمانگاه و فضای تفریحی را در مجتمع‌های مسکن مهر اضافه کنیم تا به مسکن مهر به چشم خوابگاه نگاه نشود.

علیمردانی در پایان از نمایندگان خواست به دو فوریت این طرح رای ندهند تا کار کارشناسی بیشتری روی این طرح در کمیسیون‌ها انجام شود.

جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه نیز در موافقت با فوریت طرح معافیت مالیاتی مسکن مهر، ایجاد زمینه‌ی تهیه مسکن برای اقشار مختلف جامعه را از مسئولیت‌های حاکمیت عنوان کرد و گفت: طبق گفته دولت ساخت ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مسکن مهر تمام شده و ۲ میلیون مسکن مهر هم در دست ساخت است. لذا ما باید ضرب‌آهنگ تولید مسکن را مدیریت کنیم.

وی افزود: آرزوی ما این است که روزی هیچ کس بدون مسکن نباشد. اما واقعیت این است که افراد زیادی هستند که حتی توانایی پرداخت حداقل پول را هم برای دریافت مسکن مهر ندارند و این حداقل انتظار برای کسانی است که نیازمند مسکن هستند. مجلس هم می‌تواند به لحاظ قانون‌گذاری ایفای نقش کند و مالیاتی که بر دوش قشر محروم و مستضعف تحمیل می‌شود را معاف کند.

وی اضافه کرد:‌ این مصوبه حداقل ۲ میلیون خانوار یعنی ۸ میلیون نفر که ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند تحت تاثیر قرار خواهد داد و ما چیزی از این فوری‌تر سراغ نداریم.

کمال علی‌پور، نماینده قائمشهر نیز در مخالفت با فوریت این طرح اظهار کرد: در حال حاضر پیمانکارانی که بیمارستان می‌سازند هم باید مالیات بدهند. آیا بیمارستان به اندازه‌ی مسکن اهمیت ندارد. این در حالی است که طراحان طرح همچنین باید طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طریق جبران این کاهش درآمد را مشخص کنند. اکنون پیمانکاران مسکن مهر قراردادهای ۵۰۰ میلیاردی و ۱۰۰۰ میلیارد تومانی با وزارت راه و شهرسازی دارند. ۵ درصد این مبلغ چطور می‌خواهد جبران شود؟

این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر لزوم توجه ویژه به مالیات خاطر نشان کرد:‌ اگر می‌خواهیم منابع پایدار درآمدی ایجاد کنیم باید به مالیات توجه بیشتری داشته باشیم. معافیت پیمانکاران از ۵ درصد مالیات هم خلاف قانونی اساسی است و فوریتی ندارد. اگرچه مسکن مهر از نیازهای مردم است ولی نباید نسبت به حذف مالیات اقدام کنیم بلکه باید برای تسهیلات، روان سازی شود.

هادی قوامی، نماینده‌ی اسفراین نیز در موافقت با دو فوریت این طرح گفت: اگر قرار بود مسکن مهر در اختیار اقشار ضعیف قرار گیرد با تحمیل مالیات به آنها این هدف محقق نمی‌شود.

وی افزود: ضرورت بررسی فوریتی این طرح هم این است که فرصت فوت می‌شود و خسارت احتمالی این است که اگر این هزینه‌ها به مسکن مهر تحمیل شود مسکن مهر متوقف می‌ماند و واحدهایی که باید در اختیار اقشار ضعیف گذاشته شود با تاخیر مواجه خواهد شد؛ ضمن این که خالی ماندن آنها هم هزینه‌هایی را بر دولت تحمیل می‌کند.

قوامی با اشاره به اهمیت درآمدهای مالیاتی در اقتصاد کشور تصریح کرد: دولت در شرایط افزایش قیمت‌ها از مردم مالیات تورمی دریافت می‌کند. همین که قدرت خرید کارمندان و اقشار ضعیف به یک سوم کاهش یافته و دولت ارزی که تاکنون ۱۲۲۶ تومان می‌فروخته اکنون ۲۵۰۰ تومان می‌فروشد هزینه‌ها را جبران می‌کند.

وی افزود:‌ اگر می‌خواهیم گامی برای ضعیفترین اقشار جامعه برداریم می‌توانیم آنها را از مالیات معاف کنیم.

قوامی در پایان از نمایندگان خواست با رای به دو فوریت این طرح آن را در همین هفته تعیین تکلیف کنند تا مردم از خدمتی که دولت از دوره‌های نهم و دهم انجام داده بهره‌مند شوند.

 پس از سخنان طراح مخالفان و موافقان، نمایندگان با فوریت این طرح مخالفت کردند.

 

 

 

    نظرات