برای اولین بار در کشور نام گذاری یک خیابان به نام یک معمار

برای اولین بار در کشور نام گذاری یک خیابان به نام یک معمار

در اولین سالگرد فقدان مرحوم محمد قهوه ای، کسی که از او با عنوان پدر معماری معاصر همدان یاد می شود با هماهنگی شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان نظام مهندسی استان قرار است خیابان مجاور مدرسه آمنه (س) (یکی از آثار شاخص وی)، به نام این معمار نام گذاری شود.



زنده یاد مهندس محمد قهوه ای در حالی دار فانی را وداع گفت که با حضوری بالغ بر ۴۰ سال در عرصه معماری در شهر همدان، ده ها اثر کم نظیر در این شهر از او به یادگار مانده است؛ وی غالبا به عنوان معماری که توانست هویتی متعالی را در آثار خود با ترکیب نگاه اصیل ایرانی و نیز نوگرایی معماری روز جهان رقم زند یاد می شود: "معماری گذشته بخشی از وجود ماست؛ نمی‌توانیم انکارش کنیم. من تقلید از معماری قدیم را نادرست می‌دانم،‌ ولی برداشت مبتکرانه از آن درست است،‌ کما اینکه بسیاری از معماران مشهور جهان از قوس و بالکن ایرانی استفاده کرده اند. همین امروز هم که می‌خواهم طرحی تهیه کنم،‌ چند کتاب معماری ایرانی را ورق می‌زنم و ایده می‌گیرم...".*
سال گذشته در طی مراسم یادبود این معمار، اعلام شد در جهت تقدیر از وی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی که خود از اساتید آن بود، با تایید ریاست این دانشگاه، به نام وی نامگذاری شد.
شاید ذکر است، با نام گذاری این خیابان، این اولین بار در کشور خواهد بود که از خدمات یک معمار معاصر بدین ترتیب تقدیر می شود.

    نظرات