رشد ۲۲ درصدی ترانزیت در ۸ ماهه امسال

رشد ۲۲ درصدی ترانزیت در ۸ ماهه امسال

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی از رشد ۲۲ درصدی ترانزیت کالا در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: به طور متوسط ۳۱ درصد از برنامه پنجم توسعه جلوتر هستیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده - رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای - در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هفت میلیون و ۵۸۳ هزار و ۹۶۱ تن کالا از ابتدای سال تاکنون ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: ۹۲ درصد از ترانزیت هشت ماهه‌ی ابتدای سال از طریق جاده و هشت درصد از طریق راه‌آهن صورت گرفته است.

به گفته‌ی افندی‌زاده فعال‌ترین مرز‌های ترانزیت ورودی کالا بندر‌عباس با ۳۱٫۱ درصد، پرویز‌خان در استان کرمانشاه با ۲۴٫۳ درصد و بازرگان آذربایجان غربی با ۱۰٫۲ درصد بوده‌اند. هم‌چنین مرز باشماق کردستان، سرخس و لطف‌آباد خراسان رضوی به ترتیب ۷٫۶، ۷٫۸ و ۴ درصد از ترانزیت ورودی کشور سهم داشته‌اند.

 

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور فعال‌ترین مرز‌های کشور در ترانزیت خروجی کشور را بندر امام (ره) در خوزستان با ۲۶٫۵ درصد، بندرعباس در هرمزگان با ۱۱٫۵ درصد، باشماق با ۸٫۵ درصد عنوان کرد و افزود: پایانه‌های مرزی سرخس، دوقارون و لطف‌آباد خراسان رضوی نیز به ترتیب ۷٫۸، ۷٫۴ و ۷٫۲ درصد از کالاهای ترانزیتی را خارج کرده‌اند.

وی با بیان این‌که ‌بیشترین حجم ترانزیت به ترتیب در اردیبهشت‌ماه، خرداد و تیرماه ثبت شده است اعلام کرد: عمده‌ترین حجم عبور کالاها به تفکیک مبدا و مقصد عراق به امارات، ترکیه به ترکمنستان و امارات به عراق در زمینه‌ی ترانزیت کالا بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بیشترین کالاهایی که برای ترانزیت از کشور عبور کرده‌اند مواد سوختی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، کالاهای ساختمانی، انواع پنبه، لوازم خانگی، وسائل نقلیه، مواد غذایی و کود شیمیایی بوده است.

افندی‌زاده با اشاره به برنامه‌ی پنجم توسعه و اهداف آن در زمینه‌ی ترانزیت کالا تصریح کرد: در مقایسه با برنامه‌ی پنجم در سال دوم در هشت ماهه به‌طور متوسط ۳۱ درصد از برنامه جلوتر هستیم.

وی در بیان دلایل افزایش حجم ترانزیت کالای کشور افزایش حجم کالاهای مورد نیاز کشور‌های مبدا و مقصد و نیز ایجاد زیرساخت‌های راه‌های ترانزیتی کشور و توسعه پایانه‌ها را از دلایل اصلی دانست و افزود: ایجاد روابط بین ایران و کشور‌های همسایه و بهبود کریدور‌های شرق و غرب و شمال و جنوب از دیگر دلایل جلو بودن از اهداف پنج ساله توسعه در حوزه‌ی ترانزیت کالا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هماهنگی بین سازمان‌های بین‌المللی ترانزیتی و استفاده از فن‌آوری‌های حمل‌ونقلی و فعالیت‌های تجار ایرانی در معرفی کشور و کاستن هزینه و زمان عبور کالاها در ترانزیت و نگاه دولت به توسعه‌ی ترانزیت به کشور در افزایش حجم ترانزیت اثر‌گذار بوده است.

 

 

 

    نظرات