اسکار نیمایر، یکی از نامی ترین معماران دنیا درگذشت

اسکار نیمایر، یکی از نامی ترین معماران دنیا درگذشت

http://www.bananews.ir/اسکار نیمایر، یکی از نامی ترین معماران دنیا پس از حدود ۹ دهه خدمت در این عرصه، در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) موجودیت برازیلیا پایتخت سیاسی برزیل را باید تا حدود زیادی مدیون زحمات بی وقفه این معمار نامی دانست. ساختمانهای دولتی و بزرگ شهر را بگونه ای نوآورانه طراحی کرد که تا امروز هم برازیلیا در زمره شهرهای مدرن برزیل و حتی منطقه قرار می گیرد.

دیلما روسف، رییس جمهوری این کشور که دفتر کارش یکی از شاهکارهای اسکار نیمایر بشمار می رود در پیامی او را افتخار برزیل، انقلاب گر، معلم معماری نوین، زیبا، منطقی و همانطور که خود اسکار بارها بدان اشاره کرده بود، خلاق توصیف کرد.

در سال ۱۹۸۸ میلادی بود که معتبرترین جایزه معماری دنیا، پریتزکر (اسکار معماری)، را بابت معماری و طراحی کلیسای برازیلیا از آن خود کرد. شاهکارهای معماری او محدود به برزیل نماند. او که گرایش های چپی داشت و یکی از دوستان نزدیک فیدل کاسترو بشمار می رفت بعدها معماری مقر حزب کمونیست فرانسه در پاریس را برعهده گرفت.

دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک و موزه نیمایر در آستوریاس اسپانیا هم از دیگر کارهای نوآورانه ای هستند که در آنها مشارکت داشته است. نیمایر که در مجموع بیش از ششصد یادگار از خود در اقصی نقاط جهان برجای گذاشته، روز چهارشنبه و درست ۱۰ روز قبل از سالگرد تولد صد و پنج سالگی اش در بیمارستانی در ریودوژانیرو چشم از جهان فرو بست.

 

 

 

    نظرات