پایتخت هتلداری کشور دستخوش بی‌مهری

پایتخت هتلداری کشور دستخوش بی‌مهری

http://www.bananews.ir/از آنجا که شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته می‌شود و دارای پتانسیل‌های بسیاری در زمینه گردشگری و توسعه توریسم است، برخی از کارشناسان معتقدند توجه به اماکن اقامتی و توسعه صنعت هتلداری می‌تواند نقش بسزایی در توجه به گردشگری دینی در شهر مشهد به عنوان یک ساختار منسجم و تعریف شده داشته باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نگاهی به تاریخچه گردشگری در ایران نشان می‌دهد به‌رغم سابقه تاریخی این کشور و تمدن هزار ساله آن متاسفانه توریسم در ایران با بی‌مهری مواجه شده و کلان‌شهر‌هایی نظیر مشهد نیز، دستخوش این بی‌مهری شده‌اند که ناشی از عدم مدیریت و نگاه جامع و کلان به طرح‌های مورد توجه دراین زمینه است.
شهر مشهد به‌رغم حضور سالانه ۲۵ میلیون زائر در آن به دلیل عدم توجه مدیران بخش‌های مختلف دارای فضاهای محدود اقامتی بوده و نیازمند توسعه است.
منتجبی، معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی در گفت‌وگو‌ با خبر نگار ما از وجود ۷۸۰ هتل در کشور خبرداد و گفت: از این میزان ۱۳۵ هتل در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند که ۱۲ هتل در شهرستان‌ها و مابقی در مشهد قرار دارند.
وی همچنین به وجود ۵۰۰ هتل آپارتمان در کشور اشاره کرد و افزود: از این میزان ۳۰۰ هتل آپارتمان در مشهد است و از ۱۷۰۰ مهمانپذیر موجود در کشور ۵۲۴ مهمانپذیر در مشهد قرار دارد.
وی در ادامه به ساخت ۷۰۰ هتل آپارتمان و مهمانپذیر طی پنج سال آینده در مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: تحقق این میزان ساخت هتل آپارتمان و مهمانپذیر نقش موثری در تبدیل شهر مشهد به عنوان قطب اقامتی کشور دارد.
هتل همای مشهد ۱۰ سال
در انتظار مدیریت
در ادامه رییس اتحادیه هتلداران مشهد با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد هتل‌های شهر مشهد در حال بهسازی و استاندارد سازی می‌باشند، تصریح کرد: یکی از این هتل‌ها، هتل همای یک مشهد است.
قانعی به اجرای طرح بهسازی هتل همای یک مشهد در سال ۸۰ اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز به عابر سازی برای این هتل و افزایش اتاق‌ها مدیریت گروه هتل هما در سال ۸۳ و ۸۴ تصمیم به بازسازی این هتل با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان گرفتند که با توجه به بالا بودن این هزینه تنها با بهسازی آن موافقت شد.
در عین حال معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشهد در خصوص وضعیت ساخت هتل هما یک مشهد به عنوان یکی از هتل‌های در حال احداث مشهد ضمن ابراز تاسف نسبت به تاخیر به وجود آمده در روند ساخت آن گفت: این هتل جزو اماکن تاریخی شهر مشهد به شمار می‌آید که به دلیل برخی مسائل نظیر واگذاری این هتل به تامین اجتماعی، با مشکلاتی روبه رو شده است که از آن جمله می‌توان به عدم برنامه ریزی و مدیریت مناسب در ساختار آن اشاره کرد.
وی در ادامه به موضوع بازسازی این هتل درحدود ۱۰ سال پیش توسط گروه هتل‌های هما اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این هتل پنج ستاره آماده بهره‌برداری در فاز یک است که شامل لابی هتل، رستوران‌ها و آپارتمان‌ها است.
ایاز الماسی، مدیر اجرایی این هتل نیز با بیان اینکه هتل همای یک مشهد جزو گران‌ترین هتل‌های کشور است، عنوان کرد: این هتل در مساحتی بالغ بر هفت هکتار در خیابان احمد‌آباد قرار گرفته و تاریخ ساخت آن مربوط به سال ۵۲ می‌باشد که طی چند ماه گذشته به دلیل بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی مجموعه هتل‌های همای کشور که شامل ۵ هتل می‌شود به تامین اجتماعی واگذار شد و این در حالی است که ادامه روند ساخت این هتل نیز متاثر از این تغییرات با مشکلاتی روبه‌رو شده است.
وی در ادامه به آمادگی بخش‌های مختلف این هتل برای بهره‌برداری واستفاده اشاره کرد و گفت: مشهدی‌ها خاطرات زیادی از این هتل دارند، به گونه‌ای که هر‌از‌گاهی شهروندان و مسافرانی برای تجدید خاطرات خود به این هتل مراجعه می‌کنند و خواهان ساخت سریع این مکان هستند.
با توجه به اهمیت توسعه مراکز اقامتی در جذب گردشگر و توسعه اقتصادی باید به این نکته توجه کرد که نباید پایگاه‌های جذب گردشگر و زائر درکشور از دست داده شود بلکه باید از طریق استاندارد‌سازی و بهبود کیفیت ارائه خدمات گام‌های موثری در این زمینه برداشت.

 

 

 

    نظرات