فولادی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی متالورژی تهران

فولادی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی متالورژی تهران

www.BanaNews.irنهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری و صنایع وابسته از ۹ تا ۱۲ آذرماه ‌در محل دائمی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. در این دوره نیز همچون دوره‌های قبل، انجمن تولیدکنندگان فولاد نقش پر رنگی در برگزاری نمایشگاه داشت و اعضای خود را در فضایی قریب به ۶۰۰ متر مربع تحت عنوان «جایگاه ویژه تولیدکنندگان فولاد ایران» گرد هم آورد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این جایگاه بازدیدکنندگان زیادی را به سمت سالن ۷ نمایشگاه کشاند و موجب شد غرفه انجمن در این دوره نیز همچون سال گذشته به عنوان غرفه برتر شناخته شود. در این دوره نیز هیچ مقام دولتی صنعتی در مراسم افتتاحیه حضور نداشت، این در حالی است که صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر، از اهمیت ویژه‌ای در میان سایر صنایع برخوردار است. عدم حضور مقامات دولتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، موجب انتقاد بسیاری از غرفه‌داران شد، به گونه‌ای که برخی از آنها از عدم شرکت خود در نمایشگاه‌های سال آتی خبر دادند.
بی مهری نسبت به صنعت فولاد کشور
نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در این رابطه اظهار کرد: همچون سال گذشته در نمایشگاه امسال نیز تلاش شد تا انجمن متناسب با جایگاه خود در نمایشگاه شرکت کند. فضایی که اعضای انجمن در اختیار گرفتند و همچنین نوع غرفه انجمن چه از نظر زیبایی و چه از نظر حضور مدیران مختلف حاکی از به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها بود. حمیدرضا طاهری‌زاده همچنین با گلایه از عدم حضور مقامات دولتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: انتظار می‌رود که مسوولان نسبت به صنعت فولاد کشور خصوصا در سالی که به نام تولید ملی نامگذاری شده است، نگاه ویژه‌ای داشته باشند، اما متاسفانه این بخش از صنعت که از نظر اشتغالزایی بیشترین سهم را در بین صنایع کشور به خود اختصاص داده است، مورد بی‌مهری قرار گرفته و مشکلات تولیدکنندگان فولاد، آن گونه که شایسته است مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد.

رضایت بازدیدکنندگان از نهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی
در نمایشگاه متالورژی امسال، تعدادی از کارخانه‌های فولادی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز این انجمن را همراهی کردند که از آن جمله شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران، صبا فولاد زاگرس، فولادسازان جم، صنایع فولاد کرمان، صبا فولاد منظومه، ایمن تک طبرستان، مجتمع فولاد صنعت بناب و اصفهان دُر را می‌توان نام برد. تولیدکنندگان فولاد کشور از تعداد و سطح مخاطبان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه رضایت داشتند و آن را نسبت به سال قبل بهتر ارزیابی کردند. علاوه بر مدیران شرکت‌های عضو انجمن، رییس کمیسیون صنایع و معادن به همراه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مدیران بانک‌های خصوصی و تعدادی از فعالان بازار فولاد از مهم‌ترین میهمانان غرفه انجمن در نهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی تهران بودند.
نگاه کارشناسانه‌تر مسوولان به صنعت فولاد کشور
نادر ترکمان مدیر عامل فولادسازان جم نیز درخصوص مشکلات موجود در صنعت فولاد کشور گفت: بسیاری از تجار به دلیل توجیه اقتصادی بیشتر به خام فروشی تمایل دارند. وی با انتقاد از عدم شناخت بازار از صنعت فولاد افزود: هم‌اکنون تجار بدون آگاهی از عواقب خروج سنگ‌آهن از کشور، صنایع معدنی را با نرخ ارزان در اختیار بازارهای جهانی قرار می‌دهند که این امر ناشی از عدم شناخت بازار از صنعت فولاد است.
مدیر عامل فولادسازان جم به ضرورت افزایش هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری در بخش صنعت فولاد کشور تاکید کرد و خواستار آن شد تا به جای توزیع یارانه به صورت نقدی، که غالبا صرف خرید محصولات بی‌کیفیت چینی می‌شود، با تزریق آن به بخش تولید داخلی، علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای اشتغال موجب رونق اقتصادی کشور می‌شود. وی با بیان اینکه محدودیت و وضع عوارض صادراتی موجب رکود در بخش تولید فولاد می‌شود، تصریح کرد: با نگاهی به نیاز سالانه کشور به ۲۵ میلیون تن فولاد که ۱۴ میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود ومابقی از طریق واردات تامین می‌شود، چرخه صادرات محصول و واردات مواد اولیه از ضروریات این صنعت است زیرا عملیات صادرات هم ارزش افزوده ارزی را به کشور وارد و هم با واردات مواد اولیه موجب رونق این صنعت می‌شود. ترکمان از مسوولان خواست تا در سیاست‌گذاری‌های کلان به‌ویژه در بخش صنعت کشور نگاهی کارشناسانه‌تر داشته باشند، ابلاغ دستورالعمل‌های شتاب‌زده و انجام دستورالعمل‌های استنباطی یا لغو شتاب زده آن موجب فراهم شدن زمینه سودجویی برای فرصت طلبان خواهد بود که قطعا نه منافع عام در آن نهفته و نه به صلاح شرایط اقتصادی کشور است. به گفته وی، امروز با توجه به تحریم‌هایی که به کشور تحمیل شده بار مسوولیت تولید‌کنندگان دو چندان شده است که امیدواریم با سیاست‌گذاری‌های منطقی که در آن علاوه بر تقویت توان تولید داخلی و ایجاد تسهیل در بخش صنعت اعم از گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی موجبات افزایش توان تولید را فراهم کند. مدیرعامل فولادسازان جم، درخصوص تولید این شرکت گفت: پیش‌بینی تولید سالانه ما ۱۵۰ هزار تن شمش فولادی و فولادهای آلیاژی خاص است که به‌رغم افزایش هزینه‌های ناشی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی و عدم تحقق بسته حمایتی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت، تمامی هم خود را مصروف رسیدن به برنامه کرده‌ایم.

 

 

 

 

    نظرات