آغاز ساخت مساجد سه میلیارد تومانی در پایتخت

آغاز ساخت مساجد سه میلیارد تومانی در پایتخت

http://www.bananews.ir/شهردار تهران قصد دارد هر طور که شده پوستین نو برای پایتخت بدوزد. از پیاده‌راهسازی و منع آمد و شد در برخی خیابان‌های مرکزی شهر گرفته تا اتوبان‌های دو طبقه و پیوند زدن بزرگراه‌های شلوغ پایتخت با تونل‌های عظیم زیرزمینی. اما بخشی از فعالیت‌های شهرداری تهران، چندان مورد توجه قرار نگرفته؛ بخشی که با مسائل اعتقادی و مذهبی باشندگان تهران سر و کار دارد. واقعیت این است که شهرداری تهران، بودجه بسیار عظیمی را برای فعالیت‌های مذهبی در پایتخت، کنار گذاشته و آن را خرج می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) از جمله بودجه عظیمی که خرج فعالیت‌های مذهبی مردم تهران‌نشین شده، ساخت و ساز مساجدی با بودجه میلیاردی است. دیروز روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰ تهران، یا همان شهرری اطلاع داد یک مسجد بزرگ در حوزه این شهرداری در حال ساخت است و هزینه آن نیز بیش از سه میلیارد تومان، تخمین زده می‌شود.

عظیم بابایی، شهردار ری، درباره ساخت مسجد ساجدین گفته: «عملیات عمرانی مسجد ساجدین شهرری با زیربنای یکهزار و ۸۰۰ مترمربع واقع در خیابان شهید سرگرد محمدی رو به اتمام است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. این مسجد با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان در دو بلوک بتنی و فلزی ساخته شده است و دو شبستان برادران و خواهران و راه‌پله فرار در ضلع جنوب، دو واحد مسکونی، یک واحد تجاری و صحن محوطه بیرونی در همکف و دو آسانسور هشت‌نفره در ضلع شمال و آشپزخانه، سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی و موتورخانه در زیرزمین از جمله بخش‌های مختلف مسجد مورد اشاره است.»به گفته وی قرار است با اجرای برنامه‌یی که «گسترش فرهنگ و آموزه‌های دینی» خوانده شده، مساجد تمام محلات شهر ری به سیستم‌های هوشمند پخش اذان مجهز شوند. این بودجه به ظاهر عظیم در حالی صرف می‌شود که مناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران در حضور اعضای شورای شهر گفته بود شهرداری هنوز پولی برای ساخت مساجد در اختیار ندارد و قرار است اعتبار ساخت ۷۲ مسجد در شهر تهران، در سال ۹۲ پیش‌بینی شود.

 

۸۰۰ گلدسته در ۴۰۰ مسجد شهرداری

پیش از این، رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران اعلام کرده بود قرار است علاوه بر اینکه شهرداری تهران ۷۲ مسجد در محلات مختلف شهر می‌سازد، ۸۰۰ گلدسته نیز در ۴۰۰ مسجد شاخص بسازد. به گفته حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، این طرح در ۴۰۰ باب مسجد محوری شهر تهران در حال اقدام و انجام است.

به گفته این مقام مسوول شهرداری، شهرداری در سال جاری، یکصد میلیارد تومان نیز برای توسعه، تجهیز و بازسازی دو هزار مرکز مذهبی اختصاص داده است. او همچنین از برنامه اختصاص ۲۰۰ قطعه زمین برای ساخت مسجد در این شهر به دستور مستقیم محمدباقر قالیباف خبر داده و گفته شهرداری در حال حاضر مشغول ساخت ۷۲مسجد در تهران است که این پروژه‌ها تا بهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. خبر این مخارج در حالی سر از رسانه‌ها درمی‌آورد که برخی اعضای شورای شهر تهران، از شهردار می‌خواهند شفاف کند چرا درباره مسائل مالی مجموعه‌اش، تلاش نمی‌کند، زیرا به گفته یکی از این اعضا، ساخت ۷۲ مسجد که قالیباف، کلنگ آن را بر زمین زده، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دربردارد. هر چند اگر مسجد ساجدین در شهر ری را به عنوان نمونه مساجدی که قرار است ساخته شود، در نظر بگیریم، به جز هزینه تملک زمین برای مسجدسازی، ساخت و ساز مساجد، حداقل ۲۲۰ میلیارد تومان، بودجه نقدی نیاز دارد.

اعضای شورای شهر از قالیباف خواسته‌اند روشن کند محل تامین این هزینه گزاف کجاست؟ این موضوع از لحاظی اهمیت دارد که دلیل ساخت مساجد، عبادت خداوند است و عبادت در مکان غصبی، از لحاظ شرعی، عبادت‌کنندگان را دچار مشکل می‌کند. با این منطق است که برخی اعضای شورای شهر از شهردار خواسته‌اند توضیح دهد سند زمین‌هایی که قرار است در آنجا مسجد ساخته شود، به چه شخص یا نهادی تعلق دارد تا نماز مردم دچار مشکل نشود.

این سوالات در حالی مطرح می‌شود که به گفته نایب‌رییس شورای شهر تهران، شهرداری برای ساخت و ساز ۷۲ مسجد وعده داده شده، با کسی هماهنگ نکرده و مصوبه‌یی نیز از شورا نگرفته. حسن بیادی از شهرداری تهران خواسته جزییات ساخت ۷۲ مسجد را در شورای شهر شفاف‌سازی کند زیرا شهرداری در این باره خود به تنهایی اقدام کرده است.

با وجود این ابهامات، برخی از اعضای بانفوذ شورای شهر، از این اقدام شهرداری، حتی با وجود نداشتن مصوبه اختصاصی از شورا، حمایت می‌کنند و می‌گویند به دلیل اینکه تصمیمات شهرداری برای ساخت مسجد «راهبردی» است، شهرداری می‌تواند هر جا که خواست، زمینی را خرید و تملک کند و مسجدسازی را کلنگ بزند.

شهردار تهران در واکنش به این سخنان گفته مکان‌یابی ۷۲ مسجد در تهران انجام شده و قرار است در تهران، هر ۵۰۰ متر، یک مسجد ساخته شود. قالیباف درباره محلاتی که فاصله مساجد آنها بیشتر از ۵۰۰ متر است، اظهار کرده در نقاطی که به طور مثال در فاصله ۲ تا ۳ کیلومتری هم مسجد وجود ندارد ساخت مساجد در اولویت خواهد بود. حتی در مناطقی که زمین خالی نداشته باشیم نسبت به واگذاری زمین و ساخت مسجد اقدام خواهیم کرد.

برخی از وب‌سایت‌های وابسته به اصولگرایان، از جمله مشرق‌نیوز خبر داده‌اند تمایل شهردار تهران برای ساخت مسجد، مربوط به سفر یک هیات ترکیه‌یی به تهران است که نسبت به کمبود مسجد به عنوان نماد دینی و پرچم به عنوان نماد ملی در سطح شهر تهران اظهار تعجب کرده بودند. به نوشته این وب‌سایت پس از این اظهارات قرار شده در سطح شهر تهران ۷۲ پرچم مرتفع و ۷۲ مسجد دارای گنبد و گلدسته ساخته شود.

کمک شهرداری به هیات‌ها، ۵ برابر کمک‌های دولتی

مخارج مذهبی شهرداری تهران، تنها به ساخت و ساز مسجد، گلدسته و تجهیز مراکز مذهبی خلاصه نمی‌شود. شهرداری تهران به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز به نهادهای مذهبی مستقر در پایتخت، پول فراوانی پرداخت کرده، به اندازه‌یی که حتی دولت در سراسر کشور، یک چهارم این مبلغ را نیز به هیات‌های مذهبی پرداخت نکرده است. به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، شهرداری تهران، تا پیش از اتمام دهه اول محرم، بیش از ۵۵ میلیارد ریال به هیات‌های مذهبی کمک کرده است. محمدهادی ایازی در یک همایش مذهبی که در برج میلاد تهران برقرار بود، به برگزاری نمایشگاه عطر سیب به مناسبت ایام ماه محرم اشاره کرد و گفت: امسال قریب به ۱۷ هزار و ۸۰۰ هیات شامل هیات‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، مساجد و تکایا به نمایشگاه عطر سیب مراجعه کردند. بنا بر اظهارات وی، این تعداد هیات مذهبی، مجموعا ۵۵ میلیارد ریال از شهرداری تهران، کمک مالی دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که نهاد رسمی و دولتی کمک به فعالیت‌های مذهبی اعلام کرده مجموع کمک‌های این نهاد (سازمان اوقاف و امور خیریه) در طول یک سال گذشته، اندکی بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان بوده.

به گفته احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان، برنامه‌های عزاداری و ویژه‌برنامه‌های مذهبی در بیش از ۱۲ هزار مسجد، حسینیه و تکیه اجرا می‌شود که عمده‌ترین هزینه آن را مردم بر عهده دارند، ولی اوقاف نیز در سال گذشته بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان به آنها کمک کرده است.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت اگر سهم شهرداری تهران در ساخت و ساز مساجد شهر، آن گونه که به عنوان مثال عظیمی، شهردار ری عنوان کرده، برای هر باب، بیش از ۳ میلیارد تومان است و برای بازسازی مراکز مذهبی نیز ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه کنار گذاشته شده و برای فعالیت هیات‌ها نیز بیش از ۵ میلیارد تومان خرج شده و حساب و کتاب کاشانی، عضو شورای شهر تهران درباره صرف ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه درست باشد، بودجه مذهبی شهرداری تهران، رقم قابل توجهی است که از کل بودجه فرهنگی دولت برای تمام زمینه‌ها، بیشتر است، رقم بودجه‌یی با ۱۰ صفر در آن.

اعتماد 

 

 

    نظرات