میلگرد دولتی در بورس ، کاهش قیمت‌ وارداتی‌ها

میلگرد دولتی در بورس ، کاهش قیمت‌ وارداتی‌ها

http://www.bananews.ir/با معامله سبد ۶۵ هزار تنی میلگرد ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا با قیمت ۱۶۴۰ تومان روند رو به رشد قیمت میلگرد که از هفته قبل شروع شده بود تا حدودی آرام و این روند متوقف شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس این گزارش، قیمت شمش پیشنهادی در بنادر هم تا حدودی کاهش داشت، به طوری که شمش فولاد که در بنادر شمالی روز شنبه ۱۶۰۰ تومان پیشنهاد شده بود و به دلیل عدم استقبال بازار به ۱۵۹۰ تومان کاهش یافته بود در معاملات دیروز هم دوباره کاهش یافت و به ۱۵۸۰ تومان افت کرد.
ضمن اینکه در بنادر جنوبی هم قیمت‌ها در محدوده ۱۵۵۰ تومان بود و ورق سایز ۲ (سیاه) دیروز با قیمت ۲ هزارو ۵۰ تومان در بنادر شمالی عرضه شد.
به گفته تجار این روند نزولی در حالی اتفاق افتاده که میزان و حجم محموله‌های پیشنهادی برای شمش وارداتی چندان بالا نیست و هنوز هم نگرانی‌هایی در خصوص بروز خلأ کالایی در بازار شمش وارداتی وجود دارد.
به گفته یکی از معامله گران در حال حاضر واردات و خرید شمش ثبت سفارش شده در بازار، با واریز ۱۰۰ درصد وجه کامل امکان‌پذیر است و آن هم بستگی به قابل اعتماد بودن طرفین در بازار دارد، چرا که وارد کننده‌ها به راحتی وارد معامله نمی‌شوند حال آنکه پیش از این بدون پرداخت قبلی همه معامله‌گران می‌توانستند خرید کنند در نتیجه وارد شدن به معاملات شمش به نقدینگی بیشتری برای ورود به بازار احتیاج دارد که همه امکان آن را ندارند از اینرو به نظر می‌رسد هم واردات سخت شده و هم خرید محصولات وارداتی.
از اینرو به نظر دست اندرکاران بازار فولاد احتیاج است تا مسوولان راه‌حل‌های بازار و صنعت فولاد را از همین زمان جست‌وجو کنند و همانند تجربیات قبلی، همه راه‌حل‌ها را به آینده و دقیقه نود موکول نکنند، چرا که با وجود پایین بودن تقاضا و کشش بازار برای قبول قیمت‌های بالاتر، واقعیت این است که در عین حال نگرانی از بروز خلأ شمش هم برای آینده وجود دارد.

اطلاعات شفاف وجود ندارد
در همین حال طی روزهای اخیر بعضی از معامله گران به مشخص نبودن خیلی از فاکتورها و شفاف نبودن بازار اشاره کرده و معتقد هستند به دلیل نامشخص بودن فاکتورهای مختلف تعیین قیمت در بازار و متغیر بودن این فاکتورها، اصولا پیش‌بینی‌ها هم به طور کامل درست نیست و هر روز با یک وجه جدید که تمامی پیش‌بینی‌ها را عوض می‌کند روبه‌رو می‌شویم، از اینرو بهترین پیشنهاد ما به معامله گران این است که خریدهای خود را بر اساس زمان و فاکتورهای لحظه ای انجام دهند.
در این میان، مشکلی که وجود دارد عدم اطمینان بازار به برخی قیمت‌های اعلامی از سوی کارخانه‌ها است به طوری که گفته می‌شود برخی از معاملاتی که انجام می‌شود بدون اعلام شفاف قیمت‌ها است و بازار فقط از روی حدس و گمان بر اساس این معاملات به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در نتیجه از سوی دیگر برخی نیز معتقدند برخی از خریداران شمش در برخی روزها اقدام به خرید شمش با قیمت‌هایی می‌کنند که کمی از نرخ‌های روز بالاتر است و بازار این موضوع را به عنوان سیگنالی برای رشد قیمت ارزیابی می‌کند، چرا که نشان می‌دهد خریدار این محموله در نهایت با این خرید، قصد بالا بردن قیمت محصول نهایی را هم دارد.
این نوع معاملات اگرچه به عنوان یکی از روش‌ها و ترفند‌های معاملاتی محسوب می‌شود، اما در عین حال از آنجا که باعث گمراهی قیمت‌ها می‌شود در نهایت باعث ضرر همه معامله‌گران شده و جریان بازار را به طور غیرواقعی تغییر می‌دهد.
از سوی دیگر برخی نیز به عدم اعلام آمار واردات و تاخیر نسبت به انتشار این آمار اشاره کرده و آن را مشکلی برای شفافیت بیشتر بازار می‌دانند.
طلسم معامله میلگرد دولتی و خصوصی شکست
پس از چند هفته انتظار روزگذشته بالاخره عرضه میلگرد ذوب‌آهن اصفهان انجام شد و سبد اصلی این شرکت ۶۵ هزار تن با قیمت ۱۶۴۰ تومان برای تحویل ۳۰ دی ماه عرضه و معامله شد اگرچه برای این کالا ۷۰ هزار تن تقاضا وارد شده بود، اما عرضه‌کننده همان‌طور که اعلام کرده بود عرضه خود را به اندازه تمامی تقاضایی که در زمان سبز وارد سیستم بورس شده بودند، افزایش داد و این موضوع از رقابتی شدن بازار هم جلوگیری کرد.
میلگرد این شرکت در سبدی دیگر و در محموله‌های ۱۱۰ تنی با قیمت ۱۶۶۰ تومان عرضه و معامله شد که زمان تحویل این کالا هم ۳۰ دی ماه و حجم آن ۱۳۲۰ تن بود و در زمان مچینگ ۲۲۰ تن دیگر هم به این معامله اضافه شد.
علاوه بر ذوب آهن میلگرد فولاد آریا ذوب هم با قیمت ۱۶۲۰ تومان ۶۶۰ تن به صورت نقدی و در زمان اصلی و ۴۴۰ تن هم در زمان مچینگ معامله شد.
میلگرد کلاف نطنز هم با قیمت ۱۶۲۰ تومان یک هزارو ۹۸۰ تن فروخته شد که زمان تحویل این کالا ۱۹ دی ماه بود.

 

 

 

    نظرات