حسابرسی از تعاونی‌های مسکن‌مهر

حسابرسی از تعاونی‌های مسکن‌مهر

http://www.bananews.irمعافیت برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر از حساب‌کشی‌های مرسومی که وزیر راه‌وشهرسازی از تک‌تک پروژه‌های مسکن‌مهر انجام می‌دهد باعث‌شده با توجه به اتمام قریب‌الوقوع پیش‌فروش واحدهای مسکونی‌مهر احتمال محرومیت اعضای این تعاونی‌ها از این واحدها افزایش پیدا کند

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کلاف سردرگم برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر در تهران، ابعاد نارضایتی افرادی که «سال‌هاست تحت عنوان عضو تعاونی مبالغی از یک تا حدود ۱۰ میلیون تومان به حساب مدیران تعاونی واریز کرده، اما هنوز آپارتمان تحویل نگرفته‌اند» را به جلسه شورای مسکن کشاند.
استاندار تهران –رییس شورای مسکن- در جلسه‌ای که اخیرا با حضور همه مسوولان مسکن‌مهر برگزار شد، با اشاره به مباحثی تحت عنوان «گزارش‌های مردمی از نحوه عملکرد مدیریت تعاونی‌های مسکن‌مهر» دستور داد: با تصویب شورای مسکن کمیته ویژه‌ای در فرمانداری تهران برای رسیدگی به شیوه فعالیت تعاونی‌های مسکن‌مهر تشکیل شود و از همه تعاونی‌‌های فعال در طرح مسکن‌مهر، تا پایان امسال حسابرسی انجام شود.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» وضعیت موجود در برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر و مسوولیتی که مدیران این تعاونی‌ها عملا از سر باز کرده‌اند، نشان می‌دهد: تعاونی‌های مشکل‌دار به‌خاطر ادغام وزارت تعاون از یک‌سو و عدم توجه جدی وزارت راه‌وشهرسازی به تعاونی‌های مسکن‌مهر از سوی دیگر، وارد حیات خلوتی شده‌اند که ظاهرا هیچ یک از دستگاه‌های دولتی نظارتی بر آنها ندارند. معافیت تعاونی‌های مسکن‌مهر از حساب‌کشی‌های مرسومی که وزیر راه‌وشهرسازی از تک‌تک پروژه‌های مسکن‌مهر انجام می‌دهد، کار را به جایی کشانده که اعضای تعاونی‌های مشکل‌دار تاکنون از انبوه‌ افتتاح‌های اخیر جامانده‌اند. در صورتی که بی‌مسوولیتی مدیران تعاونی‌های مشکل‌دار مسکن‌مهر ادامه پیدا کند، با توجه به اتمام قریب‌الوقوع پیش‌فروش واحدهای مسکونی‌مهر از سوی وزارت راه‌وشهرسازی، محرومیت اعضای این تعاونی‌ها از مسکن‌مهر حتمی خواهد بود.گزارش دنیای‌اقتصاد در این باره حاکی است: مدیران زیرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازی در شهرهای جدید اطراف تهران در مواجهه با درخواست‌های گسترده اعضای تعاونی‌های مشکل‌دار، پیگیری خاصی انجام نمی‌دهند و با صراحت پاسخ می‌دهند: «مشکل تعاونی‌ مسکن‌مهر به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط می‌شود.»

هرچند علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی در بازدیدهایی که از پروژه‌ها انجام می‌دهد، به مشکلات اعضای تعاونی‌ها هم رسیدگی می‌کند، اما از آنجا که وی طبق قانون دستور یا تاکیدی نمی‌تواند به مرجع دولتی ناظر بر تعاونی‌های مسکن داشته باشد، معمای «برون‌رفت برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر از باتلاق» تاکنون بدون پاسخ مانده است.
در این میان، مدیران برخی تعاونی‌های مسکن‌مهر، تقصیر را به گردن برخی اتحادیه‌ها‌ می‌اندازند و از واریز پول متقاضیان به حساب اتحادیه‌ها به عنوان شرط واگذاری واحدهای مسکونی می‌گویند و اینکه به‌رغم واریز پول اعضا در ماه‌ها پیش، واحدها هنوز تحویلشان نشده است.
کارشناسان در این باره معتقدند: بی‌تدبیری سال‌های گذشته در واسطه آفرینی‌های مکرر در پروسه ساخت و تحویل مسکن‌مهر باعث شده هم‌اکنون واسطه‌ها از انجام به موقع مسولیت‌شان سرباز بزنند.
شیوه کنونی وزارت راه‌وشهرسازی در واگذاری واحدها به این صورت است که سازمان‌های استانی این وزارتخانه به‌صورت کاملا مستقیم و بی‌واسطه از متقاضیان مسکن‌مهر ثبت‌نام می‌کند.
اما این روال در گذشته به تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مسکن‌مهر سپرده شده بود که متاسفانه تعدادی از این تعاونی‌ها هم‌اکنون نه واحد به اعضا می‌دهند و نه اینکه مبالغ دریافتی از اعضا را به آنها مسترد می‌کنند هر چند برخی تعاونی‌ها هم در این حوزه فوق‌العاده موفق عمل کرد‌ه‌اند.
با این حال در تهران تعداد کسانی که در قالب اعضای تعاونی‌های مسکن‌مهر هنوز موفق به دریافت واحدمسکونی نشده‌اند، قابل توجه است و به‌خاطر همین، محور جلسه اخیر شورای مسکن‌ استان به اتخاذ راهکار برای حل مشکلات این افراد گذشت. در این جلسه با دستور استاندار تهران مصوب شد: با توجه به شکایت و نارضایتی‌های موجود در سطح استان در خصوص نحوه عملکرد و مدیریت تعاونی‌های مسکن‌ به‌ویژه تعاونی‌های مسکن‌مهر و مراجعات متعدد مردمی و طرح موضوع در سفرها و بازدید‌های استاندار از سایت‌های مسکن‌مهر سطح استان تهران، کمیته ویژه‌ای در فرمانداری و اداره کل تعاون استان برای رسیدگی به موارد مطرح شده تشکیل شود و موضوع حسابرسی تعاونی‌های فعال در طرح مسکن‌مهر تا پایان سال جاری در دستور کار اداره تعاون قرار گرفته و به‌طور جدی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.
واگذاری ۶۶۰۰۰ مسکن‌مهر تا پایان سال به تهرانی‌ها
در جلسه اخیر شورای مسکن استان تهران همچنین مصوب شد تا پایان سال جاری ۶۶ هزار واحدمسکونی مهر در شهرهای اطراف استان تهران افتتاح شود که از این تعداد، فقط ۱۵ هزار واحد سهم «پرند» به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه در حال ساخت مسکن‌مهر است!
در این جلسه همچنین برای تسریع احداث شبکه فاضلاب پروژه‌های مسکن‌مهر تهران مصوب شد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، کار شروع شود و هزینه احداث در اقساط ۶۰ ماهه از متقاضیان دریافت شود.

 

 

 

    نظرات