هنوز بودجه ساخت پل‌های جدید تامین نشده است

هنوز بودجه ساخت پل‌های جدید تامین نشده است

http://www.bananews.ir/معاون راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: هنوز بودجه تعیین شده برای ساخت پل‌های تخریب شده در جریان سیل در شهرهای شمالی کشور اختصاص نیافته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدحسین میرشفیع در نشست خبری در حاشیه سومین نمایشگاه راه و شهرسازی در پاسخ به ایسنا اظهار کرد: در سال جاری ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث شده است.

وی افزود: هنوز معاونت مدیریت برنامه ریزی ریاست جمهوری بودجه مورد نیاز را برای ساخت پل‌های جدید تامین نکرده اما پل‌های موقت برای برقراری عبور و مرور ساخته‌ایم چراکه برای این کار و بازسازی راهها حتی دقیقه‌ای منتظر پول نمی‌مانیم.

میرشفیع با بیان اینکه ۹۸ هزار کیلومتر طول راه‌های روستایی آسفالته است که این رقم ۶۵ درصد کل جاده‌های روستایی را شامل می‌شود افزود: هم‌اکنون ۹۸ درصد جمعیت روستایی از راه‌های آسفالته برخوردارند و تا قبل از پایان سال ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت می‌شود.

معاون وزیر در امور راه‌های روستایی با بیان اینکه ایمنی جاده‌های روستایی در سال جاری روند شتابان سال گذشته را نداشته است گفت: در سال ۸۹ تلفات جاده‌ای ۲۲۰۰ نفر بود که این رقم در سال گذشته به ۱۸۰۰ نفر کاهش یافت.

 

وی با بیان اینکه در هفت ماهه ابتدایی امسال تعداد تلفات سوانح رانندگی جاده‌های روستایی۱۲۴۰ نفر بود ابراز امیدواری کرد مطابق با اهداف قانون برنامه تلفات سوانح رانندگی کاهش یابد.

میرشفیع با اعلام وجود ۳۰۰۰ پل بزرگ در راه‌های روستایی به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان خاطرنشان کرد: نگهداری راه‌ها و توسعه این شبکه امری ضروری است و باید در این زمینه تا پایان سال ۱۴۰۴ در منطقه رتبه برتر را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اختصاص اعتبار به پروژه‌های راهسازی روستایی با بیان اینکه پروژه‌ها حتی در صورت کمبود بودجه اجرا می‌شود و منتظر اختصاص اعتبار نمی‌شویم. تاکید کرد: برای تحقق اهداف قانون برنامه در بخش راه روستایی ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است که با توجه به محدودیت‌های بودجه بخشی از این اعتبارات محقق نشد.

وی با ابراز خوش‌بینی نسبت به بودجه سال آینده گفت: امسال ردیف اعتباری ویژه راه روستایی از قانون بودجه حذف شد.

میرشفیع حجم بدهی معاونت راه روستایی به پیمانکاران را فزاینده دانست و افزود: فعالیت‌ها در این راستا بدون اختصاص منابع انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام می‌شود، تصریح کرد:‌ به دلیل کمبود بودجه، پیشرفت پروژه چندان مطلوب نیست. قرارگاه بیش از تعهدات مالی خود کار کرده است و پروژه ۳۳ درصد پیشرفت دارد.

وی با تأکید براینکه کیفیت راه‌های روستایی طی چند سال اخیر رشد داشته است افزود: در این راستا تضمین کیفیت از سوی پیمانکار از دو سال به پنج سال ارتقا یافته است.

میرشفیع با بیان اینکه به طور میانگین کارخانه‌ها تولید آسفالت استان تهران با توجه به تقاضای زیاد با کیفیت پایین‌تری عمل می‌کردند اما هم‌اکنون بهتر شده است خاطرنشان کرد: در راههای روستایی استان تهران حجم بالایی از راه‌ها روستایی روکش آسفالت و مرمت شده‌اند.

کاهش ۲۳ درصدی بودجه راه‌آهن در سال آینده

عبدالعلی صاحب محمدی - مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران - نیز در این نشست درباره بودجه پیشنهادی سال آینده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: از ما خواسته‌اند که بودجه پیشنهادی سال آتی را با ۲۳ درصد کاهش پیشنهاد کنیم.

وی افزود:‌ بودجه راه‌آهن سال گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان بود که احتمالاً به کمتر از ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: رویکرد راه‌آهن در تجهیز ناوگان و توسعه، استفاده از منابعی غیر از بودجه است که در این‌باره می‌توان به جذب فاینانس، BOT، فروش اوراق مشارکت، استفاده از فروش سهام کارخانجات دولتی و فروش اموال مازاد اشاره کرد.

 

 

 

    نظرات