ساخت بلندترین سد دو قوسی جهان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)

ساخت بلندترین سد دو قوسی جهان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)

http://www.bananews.irفرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به حمایت های بی دریغ رییس جمهوری و وزیر نیرو از پیشنهاد این قرارگاه، گفت: این قرارگاه ساخت بلندترین سد دوقوسی جهان را در اختیار گرفته است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ˈابوالقاسم مظفری شمسˈ روز چهارشنبه در نشستی خبری، افزود: سد بختیاری که بلندترین سد دو قوسی جهان است با ارتفاع ۳۱۵ متر بر روی رودخانه بختیاری احداث می شود و در حال حاضر عملیات مقدماتی برای تجهیز کارگاه و حفر تونل های انحرافی آن را آغاز کرده ایم.

مظفری با اشاره به استقبال دولت از پیشنهاد قرارگاه سازندگی برای ورود به این پروژه، گفت: رقابت شدیدی را با چینی ها برای در اختیار گرفتن این پروژه داشتیم که با حمایت رییس جمهوری و وزیر نیرو موفق شدیم این پروژه را در اختیار بگیریم.

وی با بیان این که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در طول ۲۳ سال گذشته یک هزار و ۹۰۰ پروژه در حوزه های عمرانی و صنعتی کشور را به اتمام رسانده و تحویل داده است، افزود: در حوزه محرومیت زدایی با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، حدود دو هزار پروژه و در حوزه های امنیتی، دفاعی و پدافند غیرعامل تمامی ماموریت های محوله ستاد کل نیروهای مسلح را انجام و تحویل داده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به حضور این قرارگاه در حوزه های دیگر عمرانی و سازندگی، اظهارداشت: این قرارگاه ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی را برای کارآمدی و توانمندی در کشور بوجود آورده است.

مظفری شمس ادامه داد: در زمینه ساخت تونل و تسلط به حفاری مکانیزه، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) می تواند ماهیانه ۱٫۵ کیلومتر حفاری انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) می تواند ماهیانه ۲٫۵ کیلومتر عرشه پل، ۱۰۰ کیلومتر انتقال آب به وسیله لوله های دو متری، ۵۰ کیلومتر لوله گذاری جهت انتقال گاز، ۵۰ کیلومتر احداث زیرسازی خطوط ریلی، ساخت اسکله های ۱۰ هزار تنی سکوهای نفتی داشته باشد.

 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) اختصاص منابع مالی مناسب به اقدامات عمرانی را باعث ایجاد سرعت در انجام پروژه ها دانست و گفت: رکورد این قرارگاه در حفر ۱۲۰۰ متر تونل به صورت مکانیزه و ۵۵ متر در طول آن همچنین ۵۵ هزار کیلومتر در خاکریزی بدنه سد در کشور بی نظیر است.

مظفری شمس با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز در قالب ۹ پروژه، سه هزار کیلومتر خطوط انتقال آب از سدها به شهرها در قالب ۱۲ پروژه، ۲۵۰ کیلومتر تونل انتقال آب در قالب ۶ پروژه، ۱۶۰ کیلومتر تونل مترو و راه‌آهن در شهرهای تهران، قم، مشهد و تبریز را می توان از پروژه های عمرانی در دست اقدام این قرارگاه دانست.

مظفری شمس با برشماری دیگر پروژه های عمرانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) افزود: ۲ هزار و ۱۸۵ کیلومتر راه آهن در قالب ۱۵ پروژه، ۱۵۰۰ کیلومتر آزاد راه در قالب ۱۰ پروژه، ۲۱ سد بزرگ و کوچک با حجم مخزن سه میلیارد متر مکعب، ساخت بنادر و توسعه آنها مانند بندر شهید بهشتی ، ۳۰۰ کیلومتر ساخت اسکله‌ها و موج‌شکن‌ها، ساخت پل و ابنیه، احداث بیش از یک هزار کیلومتر کانال‌های آبیاری و زه کشی و کارخانه‌های تولیدی از جمله احداث کارخانه آهن اسفنجی میانه از پروژه‌های در دست اجرای این قرارگاه هستند.

وی با بیان این که ۵۵ پروژه از پروژه‌های مطرح شده جزو طرح‌های مهر ماندگار دولت است، گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه ها بالای ۷۰ درصد است و سعی می کنیم تا پایان دولت دهم آنها را تحویل دهیم.

مظفری شمس درخصوص اعتبارات این قرارگاه اظهار داشت: پنج درصد از حجم بودجه عمرانی کشور با احتساب بودجه شرکت ها به این قرارگاه اختصاص یافته است که از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور حدود سه هزار و ۲۰۰میلیارد تومان سهم این قرارگاه است.

وی با بیان این که استفاده از توان داخلی و تکنولوژی های بومی در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است، گفت: تمامی تلاش خود را برای تامین کالاها و امکانات مورد نیاز کارفرمایان انجام می دهیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در پاسخ به این سوال که تحریم های غرب به چه میزان در اجرای پروژه های عمرانی این قرارگاه موثر بوده است، افزود: اهرم تحریم موضوعی است که در مسایل اقتصادی توسط کشورهای استکباری علیه دیگران مورد استفاده قرار می گیرد.

مظفری شمس با تاکید بر این که باید از فرصت ها برای پیشرفت استفاده کرد، ادامه داد: هر کشوری که توانسته در مقابل تحریم ها استراتژی واحدی را اتخاذ کند، آن را شکست داده است.

مظفری شمس با بیان این که در حوزه پیمانکاری، تحریم در دو مقوله زمان و هزینه انجام کار می‌تواند تاثیر گذار باشد، گفت: با این حال قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با هیچ بن بستی مواجه نبوده و کارها را مطابق خواسته کارفرما حتی با هزینه و زمان بسیار زیادتری تهیه کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری در دیدار با فرماندهان قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) بحث استفاده از سرمایه های راکد را مطرح کردند، تصریح کرد: این سخن رییس جمهوری محترم بسیار درست است و ما نباید فقط متکی به بودجه دولتی باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ادامه داد: از سایر سرمایه‌های راکد یا دارایی هایی که در اختیار دولت یا سپاه است باید استفاده کرد و آنها را به نقدینگی تبدیل کنیم، اما تبدیل آنها به نقدینگی به عهده قرارگاه نیست و این کار از وظایف بنیاد تعاون سپاه می باشد.

مظفری شمس درباره اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی اقتصاد مقابله با فشار، تحریم و دشمنی معاندین نظام است که رهبر معظم انقلاب به برشماری مولفه های آن پرداخته اند.

وی ادامه داد: با تکیه بر مردم ، بخش خصوصی، تولید ملی، مدیریت منابع ارزی و ریالی و مصرف آن، تکیه بر شرکت های دانش بنیان و سرمایه دانشی کشور می توان در اقتصاد مقاومتی موفق بود که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) می تواند در این زمینه موثر باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه رقابت این قرارگاه با دیگر پیکانکاران در کشور، اظهارداشت: ما خودمان را جدا از جامعه پیمانکاری کشور نمی‌دانیم.

مظفری شمس، گفت: ممکن است برخی بگویند قرارگاه بخشی از توان نظامی را به کار گرفته و مانند یک پیمانکار در مناقصات شرکت می‌کند و پروژه‌ها را انجام می‌دهد، البته شاید اوایل تاسیس این قرارگاه چنین موضوعی بود ولی از چند سال پیش که سند راهبردی سپاه پاسداران تصویب شد، سازندگی جزو ماموریت‌های سپاه قلمداد شده است.

وی با تاکید بر این که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) وظیفه بسترسازی حضور بخش خصوصی در پروژه‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای سازندگی را دارد، گفت: خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌دانیم زیرا در حال حاضر پنج هزار و ۵۰۰ پیمانکار بخش خصوصی برای انجام پروژه‌ها با ما همکاری می‌کنند.

مظفری شمس با اشاره به همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و وزارت نفت، اظهارداشت: با توجه به فاصله‌ای که با اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ در حوزه نفت وگاز کشور داریم، قرارگاه نمی‌تواند نسبت به حضور در این صحنه بی‌تفاوت باشد؛ لذا از حدود پنج سال پیش در این حوزه ورود کرده ‌است.

وی با تاکید براین که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) تاکنون در زمینه استخراج نفت و گاز موفق عمل کرده است، گفت: ایران باید بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ به جایگاه دوم جهانی در تولید نفت و گاز دست یابد و رتبه اول در تولید پتروشیمی و فناوری نفت و گاز را داشته باشد، اما تا رسیدن به این اهداف فاصله بسیار زیادی داریم که این قرارگاه برای دستیابی به اهداف فوق جایگزین شرکت‌های بزرگ خارجی در صنعت نفت و گاز شده‌ است.

مظفری شمس حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را در بخش های مهم وزارت نفت اعلام کرد و گفت: با تلاش این قرارگاه اختلاف برداشت از میادین مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه بسیار کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این قرارگاه در کشورهای دوست و همسایه مسلمان هم حضور دارد یا خیر؟، گفت: یکی از اهداف و ماموریت‌های قرارگاه در سند راهبردی که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده، سازندگی در کشورهای همسو و مسلمان است که متناسب با شرایط و نیازی که این کشورها داشته باشند، حضور خواهیم داشت.

مظفری شمس تاکید کرد: از طرف کشور سوریه درخواست‌هایی برای حضور در این کشور برای بازسازندگی شده ولی با توجه به شرایط موجود فعلا امکان حضور در آنجا نیست.

وی با برشماری تعدادی از چالش های کنونی در مسیر اجرای پروژه های عمرانی خاطر نشان کرد: تامین منابع مالی و نبودن سازوکار لازم برای تامین پروژه‌های عمرانی با توجه به حجم این پروژه‌ها برای رسیدن به سند چشم انداز ۱۴۰۴را از چالش‌های پیش روی قرارگاه و پروژه‌های عمرانی کشور دانست.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: کارهای عمرانی بزرگ احتیاج به پیمانکاران بزرگ هم دارد تا بتوانند چند وجهی در زمینه تخصص های مختلف فعالیت کنند، اما متاسفانه برای حضور این پیمانکاران زمینه های مناسبی فراهم نشده و رویکرد قرارگاه حضور در مناقصه ها به عنوان پیمانکار عمده است.

مظفری شمس خاطرنشان کرد: نبود ساز و کار مناسب برای تامین اعتبار مالی لازم پروژه ها از دیگر چالش های شرکت های بزرگ در انجام عملیات های عمرانی است.

وی، افزود: ظرفیت و زمینه های فراوانی برای انجام پروژه های بزرگ عمرانی در کشور وجود دارد، اما نبود بودجه مناسب و حضور نیافتن بانک ها در این پروژه ها از مشکلات دیگر اجرای عملیات های عمرانی در کشور است.

مظفری شمس تعامل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با دانشگاه ها را بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: تفاهم نامه‌هایی به منظور همکاری و تعامل با دانشگاه‌های صنعتی و فنی کشور منعقد شده و در حال همکاری با آنها هستیم تا این پروژه‌ها بر اساس تکنولوژی‌های روز انجام شود.

وی ادامه داد: اخیرا یک شرکت مهم بین المللی در ارزیابی پروژه، پروژه سد گتوند را مورد ارزیابی قرار داد و تندیس سیمین ارزیابی پروژه را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اهدا کرد.

وی با بیان این که از جهت‌گیری‌ها و اهداف قرارگاه برندسازی است، گفت: در تعامل با دانشگاه ها قرارگاه تاکنون ۱۴۵ کتاب فنی به چاپ رسانده و ۸۸ کتاب در دست چاپ و ۴۸۷ مقاله در کنفرانس های عمومی، بین المللی و ملی ارایه کرده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان این که وظیفه سپاه دفاع از ارزش‌ها و عمق بخشی به انقلاب است، تصریح کرد: ماموریت اقتصادی و سازندگی نیز از ماموریت‌های سپاه بوده و به همین دلیل تمرکز دشمنان بر روی سازندگی و تحریم اقتصادی است.

مظفری شمس با اشاره به این که دشمن نمی خواهد انقلاب اسلامی به عنوان الگو برای دیگر کشورها مطرح شود، گفت: تمرکز دشمن در بخش سازندگی است و به همین دلیل نظام اسلامی را تحریم کرده است تا ایران به عنوان الگو مطرح نشود.

وی با بیان این که هر کشور در جهت استراتژی های دفاعی و امنیتی خود نیازمند پدافند عامل و غیرعامل است که مکمل یکدیگر هستند، اظهارداشت: ما روح پدافند غیرعامل را در پروژه‌هایمان بخصوص بحث های زیر ساختی و روسازی، جاری کرده ایم.

 

 

 

    نظرات