حل مشکل فرسودگی دانشگاه‌ها منوط به اعتبار ۶۰۰ میلیون دلاری

حل مشکل فرسودگی دانشگاه‌ها منوط به اعتبار ۶۰۰ میلیون دلاری

http://www.bananews.irمعاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت:‌ آیین‌نامه مقاوم سازی و نوسازی ساختمان‌های دانشگاهی جهت تجدیدنظر و با هدف تاسیس ساختمان‌های دانشگاهی و خوابگاه‌های مقاوم و با درنظر گرفتن موقعیت منطقه‌ای، اقلیمی و سازه‌ای ساختمان‌ها در حال تدوین است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر علی اکبر متکان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با این مجموعه، گفت: در این راستا، وضعیت کلیه ساختمان‌های دانشگاه‌های کشور از نظر قدمت، ‌فرسودگی و میزان نقص بررسی و پس از آمار برداری، نتایج آن اعلام می‌شود.

مشکل ساختمان‌های دانشگاهی تنها فرسودگی نیست

وی با اشاره به وضعیت و مشکلات ساختمان‌های چند دانشگاه قدیمی کشور، تصریح کرد: مشکل ساختمان‌های دانشگاهی تنها مسئله فرسودگی نیست، بلکه عدم رعایت مسایل معماری و سازه‌ای باعث شده که برخی از ساختمان ‌های قدیمی دانشگاهی و خوابگاهی دچار مشکل شوند.

دستورالعمل یکسان احداث ساختمان‌های دانشگاهی برای همه استان‌ها صحیح نیست

وی در ادامه با بیان اینکه به عنوان نمونه اقلیم و شرایط استان‌ها در کشور ایران متفاوت و بر اساس آن نیز عمر ساختمان‌ها در مناطق مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارند،‌ تصریح کرد: این در حالیست که در استاندارد‌ ساختمان‌های دانشگاهی و خوابگاهی باید توجه به شرایط آب و هوایی استان‌های مختلف رعایت می‌شد و نباید دستور العمل و استاندارد یکسان برای تیپ ساختمانی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های استان‌های مخلتف ارائه شود.

 

ضرورت توجه به شرایط آب‌و‌هوایی در ساخت‌و‌سازهای دانشگاهی

وی تصریح کرد:‌به عنوان نمونه مناطق شمالی و جنوبی کشور تیپ ساختمانی متفاوتی می‌طلبد که این موضوع در ساخت و سازها باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در بخش دیگری از سخنانش به فرسودگی ساختمان‌های دانشگاهی اشاره و با بیان اینکه فرسودگی هر ساختمان با توجه به شرایط متفاوت است،‌ اظهار کرد: در حال حاضر برخی ساختمان‌های دانشگاه‌های ما دارای قدمت بالا هستند و آسیب پذیری برخی از آنها جدی است.

وی با بیان اینکه در فرسودگی قسمت‌های تعمیراتی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت:‌زمانیکه مشکل سازه‌ای باشد ساختمان دیگری باید جایگزین ساختمان فرسوده شود، بنابراین برطرف کردن نقایص‌ فنی در مقاوم‌سازی‌ها اساسی‌ترین مشکل ما در دانشگاه‌های کشور است.

آمار ساختمان‌های فرسوده دانشگاه‌ها در حال جمع‌آوری است

وی با بیان اینکه موضوع ما در حال حاضر بیشتر مقاوم سازی و بهسازی ساختمان‌های دانشگاهی است، ‌تصریح کرد: در این راستا با پژوهشگاه بین المللی زلزله یک تفاهم نامه همکاری منعقد کرده‌ایم تا وضعیت ساختمان‌های دارای نقص بررسی شود و در حال آمار برداری هستیم و خروجی چگونگی وضعیت‌ ساختمان‌ها هنوز بیرون نیامده است اما با این اقدام آمار ساختمان های فرسوده مشخص می‌شود.

تخصیص سالانه ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های دانشگاهی

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه سالانه ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان برای بحث مقاوم سازی ساختمان‌های دانشگاهی تخصیص می‌یافت، گفت: اما این میزان اعتبار کفایت نمی‌کرد که خوشبختانه اخیرا با تلاش وزارت علوم و همکاری دولت و نمایندگان مجلس، بودجه ۶۰۰ میلیون دلاری مورد تصویب قرار گرفته است که اگر این بودجه محقق شود یک تحول اساسی صورت خواهد گرفت.

وی افزود:‌ همچنین جهت بهره مندی بهینه از بودجه ذکر شده باید یک بررسی دقیق از وضعیت ساختمان‌های دانشگاهی با حضور کارشناسان این حوزه انجام شودو در این راستا علاوه بر همکاری پژوهشگاه بین المللی زلزله جهت دریافت آمار از وضعیت ساختمان‌های دانشگاهی در حال دعوت از متخصصان خبره در حوزه سازه، معماری، عمرانی، تاسیسات وغیره هستیم تا ضمن تشکیل کمیته‌ای بتوانیم آیین نامه مقاوم سازی ونوسازی را تدوین کنیم.

متکان در خاتمه تاکید کرد: درصورتی که بودجه ۶۰۰ میلیون دلاری ذکر شده تخصیص یابد مشکل فرسودگی ساختمان‌های دانشگاهی به کل حل خواهد شد.

 

 

 

    نظرات