یک توصیه مهم به خریداران تسهیلات مسکن

یک توصیه مهم به خریداران تسهیلات مسکن

http://www.bananews.irدومین روز کاری فرابورس در هفته جاری با کاهش قیمت بیشتر نمادهای فرابورس همراه بود، در نتیجه ارزش معاملات این بازار در مقایسه با روز شنبه با کاهش اندکی روبه‌رو شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روز گذشته در بازارهای فرابورس بیش از ۶۱ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۶ / ۳۵۷ میلیارد ریال در ۶۲۶۳ دفعه معامله شد که در این معاملات شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان توانست با کسب ارزش معاملاتی بیش از ۱۰۶ میلیارد ریال رتبه نخست را در میان فرابورسی‌ها از آن خود کند.

در همین حال، ذوب‌آهن با ارزش معاملاتی حدود ۶۲ میلیارد ریال رتبه دوم را از لحاظ ارزش معاملات کسب کرد.

از سوی دیگر شرکت‌های یادشده توانستند به ترتیب شاهد دادوستد ۱۰۶ میلیون سهم و ۲۰ میلیون سهم خود در فرابورس باشند و بیشترین حجم معاملات بازار را نیز به خود نسبت دهند. در همین حال صدرا نیز توانست با دادوستد ۱۰ میلیون سهمی خود بیش از ۱۰ میلیارد ریال از ارزش معاملات بازار فرابورس را به دست آورد و رتبه سوم را از لحاظ حجم معاملات به خود اختصاص داد. از سوی دیگر «چشم‌انداز توسعه شمال» با معامله تنها ۲۰۰۰ سهم به ارزش دو میلیون ریال کمترین حجم معاملات بازار را دارا شد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره مپنا با کسب ۹۱ میلیارد ریال از ارزش معاملات بیشترین ارزش معاملات را دارا شد.

روز گذشته ۹۰ میلیون سهم بیمه آرمان معادل ۱۵ درصد از سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم ۲۵۰۰ ریال در بازار پایه عرضه شد، اما خریداری برای آن پیدا نشد. مقایسه آمارها نشان می‌دهد؛ روز گذشته ۷۷ نماد در بازارهای فرابورس دادوستد شدند که در این میان ۱۵ شرکت با افزایش قیمت و ۳۷ شرکت با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

تمدید بازارگردانی تولید دارو

جمع‌آوری سهام تولید دارو از طریق عرضه خرد در بازار سوم، از یک‌شنبه سوم تا دوشنبه ۱۱دی‌ماه تمدید شد. در این دوره تمدید قیمت مورد نظر برای جمع آوری سهام ۴۳۶۰ ریال تعیین شده است و علاوه بر شرکت سرمایه‌گذاری البرز دو شرکت تولی پرس و کیوان نیز متقاضیان خرید هستند.

 

بر اساس این گزارش، متقاضیان فروش سهام، مجاز به ورود سفارش در سایر قیمت‌های مورد نظر نیز هستند و فرآیند جمع‌آوری بر اساس حراج تک قیمتی در پایان دوره دوشنبه ۱۱دی ماه صورت می‌گیرد. بنابراین تا قبل از پایان دوره، هیچ سفارش خریدی توسط سهامدار عمده در سامانه معاملاتی وارد نمی‌شود.

تعیین کارگزار ناظر در پتروشیمی ممسنی

نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام شرکت پتروشیمی ممسنی از دیروز در بازار پایه برای انجام معاملات ثانویه گشایش یافت. بنابر این گزارش، کارگزاران باید نسبت به تعیین کارگزار ناظر برای مشتریان خود در سامانه پس از معاملات اقدام کنند. یادآور می‌شود، قیمت هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن در مرز ۵۶۰ هزار ریال معامله شد.

بلوک ۷۸درصدی «زنگان» روی میز فروش می‌رود

بلوک ۷۸درصدی سهام شرکت صنعت روی زنگان به قیمت پایه هر سهم ۴۰۰۰ ریال از سوی شرکت توسعه معادن روی ایران سه‌شنبه جاری در فرابورس ایران عرضه می‌شود.

شرکت توسعه معادن روی ایران قصد دارد، ۳۹میلیون سهم معادل ۷۸درصد از سهام شرکت صنعت روی زنگان را به ارزش ۱۵۶میلیارد ریال سه شنبه ۵ دی به صورت یکجا و نقد در بازار دوم به فروش برساند. نرخ پایه هر سهم شرکت صنعت روی زنگان ، ۴۰۰۰ ریال تعیین شده است و شرکت کارگزاری آگاه به عنوان کارگزار عرضه‌کننده آن است.

تسهیلات مسکن را فقط از فرابورس بخرید

به‌ تازگی شنیده شده‌ است، برخی از بنگاه‌های مسکن از ناآگاهی مردم سوء‌استفاده کرده و باگرفتن مبالغ کلان، اوراق مسکن را برای آنها از فرابورس خریداری می‌کنند و مردم نیز که اطلاع کامل از فرآیند خرید این اوراق ندارند به‌جای مراجعه به فرابورس با رفتن به سراغ آژانس های معاملات املاک و پرداخت چند صد هزار تومان کارمزد، اوراق تسهیلات مسکن را دریافت می‌کنند.

به گزارش سنا، مدیر عامل شرکت فرابورس ایران در همین خصوص با اشاره به اینکه این اوراق به صورت ماهانه منتشر می‌شوند، گفت: هر ماه اوراق جدیدی به بازار افزوده می‌شود که با آنها می‌توان وام مسکن دریافت کرد.

امیر هامونی با اشاره به اینکه اخیرا سوء‌استفاده بنگاه‌ها از این اوراق بیشتر شده است، گفت: فرابورس بارها از راه‌های مختلف و تبلیغات متنوع به مردم تاکید کرده است، برای دریافت اوراق به بنگاه‌ها مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: فردی که متقاضی دریافت اوراق تسهیلات مسکن است با مراجعه به کارگزاری و دریافت کد معاملاتی می‌تواند با مبلغ کارمزد بسیار پایینی (حدود ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان) کل اوراق را خریداری و از بانک مسکن تسهیلات بگیرد.

مدیر‌عامل فرابورس افزود: از ابتدای انتشار این اوراق تا پایان نیمه اول سال جاری ۱۵۰ هزار نفر از طریق خرید این اوراق خانه‌دار شده‌اند.

وی همچنین از سفته‌بازی حدود هشت تا ۹ درصدی این اوراق خبر داد و گفت: کل اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس ۳۲۲ هزار برگه ۵۰۰ هزار تومانی است که حدود ۱۵۰۰میلیارد تومان ارزش دارند.

هامونی با اشاره به اینکه تعداد اوراق معامله شده تاکنون ۲۷۳هزار برگه است، اظهار کرد: حجم اوراق معامله شده رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد گردش معاملات این اوراق بسیار خوب است.

این مقام مسوول‌ در فرابورس تعداد اوراق سپرده نشده را ۱۷هزار برگه اعلام کرد و افزود: تعداد اوراقی که استفاده و به دریافت وام منجر شده است، بیش از ۱۶۶هزار برگه است.

مدیرعامل فرابورس خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰هزار برگه هم باقی مانده که ماه به ماه به تعداد آن اضافه می‌شود. این اوراق دو سال اعتبار دارد، به طوری که پس از آن، باطل خواهند شد.

فواید اوراق مسکن فرابورسی

هامونی درباره فواید این اوراق گفت: با انتشار این اوراق مردم با هزینه کمتری نسبت به گذشته در یک بازار رسمی این برگه‌ها را دریافت می‌کنند تا قبل از این، یک برگه ۵۰۰ هزارتومانی تا بیش از ۱۰۰هزار تومان معامله می‌شد اما امروز یک برگه ۵۰۰هزار تومانی در بازار فرابورس حدود ۵۵تا ۵۶ هزار تومان خریداری می‌شود.

هزینه مبادله نیز در گذشته به ازای هر وام ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر کارمزد این مبادله ۱۲تا ۱۸ هزار تومان است. در نتیجه این بازار فرصتی را برای مردم ایجاد کرده که با کمترین هزینه وام تسهیلات مسکن را دریافت کنند.

هامونی درباره زمان دریافت این اوراق گفت: در فرآیند فرابورس این معامله سه روز زمان می‌برد. در ابتدا مشتری به کارگزار مراجعه کرده و درخواست خرید می‌دهد که همان روز انجام شده و سه روز بعد اوراق به دست مشتری می‌رسد.

وی ادامه داد: در صورتی که متقاضی کد سهامداری نداشته باشد در قدم اول باید با مراجعه به کارگزاری درخواست صدور کد بدهد که یکی دو روز هم برای این موضوع زمان می‌برد. در مجموع حدود پنج روز در سیستم فرابورس زمان لازم است تا یک فرد اوراق تسهیلات مسکن را دریافت کند. اما اینکه پس از آن چقدر زمان می‌خواهد تا فرد با ارائه اوراق به بانک مسکن تسهیلات دریافت کند مربوط به بانک است.

 دنیای اقتصاد

 

 

    نظرات