شیشه‌ ضدبخار قطار و هواپیما در کشور تولید شد

شیشه‌ ضدبخار قطار و هواپیما در کشور تولید شد

www.BanaNews.irمحققان صنایع اپتیک اصفهان با استفاده از میکروالمنت‌های خطی و سینوسی، شیشه‌های گرم شونده الکتریکی با ویژگی یخ‌زدایی و مه‌زدایی از سطح به منظور استفاده به عنوان شیشه جلوی وسایل نقلیه ریلی ساختند.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، سید مهدی موسوی زاهد، مجری طرح اظهار کرد: معمولا در شیشه‌های عقب خودروهای سواری سیم‌هایی وجود داشته و قابل رویت هم است که کار یخ‌زدایی و مه‌زدایی را انجام می‌دهد اما استفاده از این سیم‌ها به روی شیشه‌های جلو امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: به منظور استفاده از المنت‌های الکتریکی به روی شیشه‌های جلو، سیم‌ها را به ضخامت ۱۲ تا ۵۰ میکرون کوچک کرده‌ایم تا برجستگی‌ای به روی شیشه نداشته باشد.

موسوی تصریح کرد: در روش ابداعی گروه، با قرار دادن المنت های بسیار ظریف (با ضخامت کمتر از ۲۰ میکرون) بین دو لایه شیشه و سپس اتصال جریان الکتریکی به آنها، سطح شیشه گرم شده و کار یخ‌زدایی و مه‌زدایی از سطح آن انجام می‌شود.

به گفته وی به دلیل ضخامت بسیار کم و نیز نوع کاشت المنت‌ها (نرم خطی یا سینوسی)، دیدن آنها بین دو لایه شیشه بسیار مشکل بوده و به هیچ وجه مانع دید نمی‌شود.

موسوی ادامه داد: معمولا شیشه‌های جلو خودروها وقتی شکسته می شود خرده‌های شیشه به دلیل وجود یک لایه پلاستیکی از یکدیگر جدا نمی‌شوند بنابراین در این روش، ابتدا المنت‌ها به کمک دستگاه کاشت میکرو المنت در فاصله مشخص و با دقت بالایی به سطح یک لایه پلاستیکی شفاف چسبانده شده و یک مدار الکتریکی ویژه‌ای را تشکیل می‌دهند. در ادامه این ورق پلاستیکی سیم‌دار بین دو لایه شیشه مناسب قرار می‌گیرد و در شرایط دما و فشار ویژه‌ای پخت شده و در نهایت شیشه گرم شونده الکتریکی تولید می‌شود.

برگزیده دوازدهمین جشنواره جوان خوارزمی خاطرنشان کرد: شیشه‌های قطارهای بین شهری و مترو و به خصوص شیشه‌های هواپیما از این تکنولوژی استفاده می‌کنند که در گذشته از خارج کشور تامین می‌شد که در حال حاضر تامین کننده شیشه‌های قطار شرکت رجا و شرکت ایریکو سازنده قطار وابسته به ایران خودرو هستیم.

موسوی زاهد با بیان اینکه سیم‌ها به دو مدل خطی و سینوسی داخل شیشه‌ها قرار می‌گیرند به ایسنا گفت: مدل المنت‌های سینوسی به دلیل داشتن خواص دیداری، برتری نسبی به شیشه‌ها با سیم‌های خطی دارند چرا که انعکاس بسیار کمی در شیشه‌هایی با المنت‌های سینوسی رخ می‌دهد.

 

 

    نظرات