افزایش ۴۰ درصدی بارندگی/ تاکید بر استفاده از انرژی های تجدید پذیر

افزایش ۴۰ درصدی بارندگی/ تاکید بر استفاده از انرژی های تجدید پذیر

www.BanaNews.irوزیر نیرو گفت: امسال میزان بارش ها۴۰ درصد نسبت به میانگین سال گذشته در دراز مدت افزایش یافته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید نامجو در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت منابع آبی کشور گفت: لطف الهی امسال شامل حال ملت ایران شده و بارندگی های مناسبی در کشور اتفاق افتاده و بیش از ۹۰ میلیلمتر بارندگی داشتیم.

افزایش ۴۰ درصدی میزان بارندگی

نامجو افزود: امسال میزان بارش ها۴۰ درصد نسبت به میانگین سال گذشته در دراز مدت افزایش یافته است که جای خوشحالی و شکرگذاری دارد.

وزیر نیرو بیان کرد: پنج سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم که واقعا کشور را اذیت کرد اما بارش های اخیر موجب نفوذ آب در زمین شده که امیدواریم بارندگی ها ادامه پیدا کند و بتوانیم روان آبهای بیشتری را ذخیره کنیم و سدها پر شود و مورد استفاده مردم در سراسر کشور قرار گیرد.

نامجو تصریح کرد: وزارت نیرو برای حفظ وضعیت بارندگی های کشور همه توان و تلاش خود را به کار خواهد بست تا از این نعمت الهی بخوبی بهره برداری شود.

دو برابر شدن سد سازی در دولت دهم

وزیر نیرو گفت: با استفاده از روش های مختلف از جمله سد سازی تامین منابع آبی مورد نیاز کشور با جدیت دنبال می شود.

 

نامجو افزود: یکی از کارهای خوب انجام شده در دولت های نهم و دهم سد سازی است که حجم این کارها تقریبا دو برابر شده و توانسته ایم منابع آبی کشور را بهتر استفاده کنیم و امروز هم در روستای بالاخانلو در استان قزوین سد بسیار خوبی در این منطقه احداث خواهد شد که با افتتاح بموقع آن نیاز مردم در بخش شرب و کشاورزی تامین خواهد شد.

این مسئول کشور بیان کرد: با ساخت سد بالاخانلو روستاهای شهرستان بوئین زهرا و۴۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه که در پائین دست سد قرار دارد آبیاری خواهد شد.

نامجو اظهارداشت: تلاش وزارت نیرو این است که منابع آبی کشور که به خاطر تغییر شرایط اقلیمی کشور روز به روز از دسترس خارج می شود در حداکثر شرایط ممکن حفظ شود و نگهداری از این منابع و در اختیار گذاشتن آن به مردم از دغدغه های وزارتخانه است.

نامجو با ساخت سد نهب در تاکستان نیز اشاره کرد و گفت: سد نهب بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می کنیم با تامین منابع مالی آن اجازه ندهیم تا تاخیر و رکودی در عملیات ساخت آن ایجاد شود.

۱۰۰ سد مخزنی در کشور در دست ساخت است

وزیر نیرو از اهمیت ساخت سدهای مخزنی در کشور هم خبرداد و اظهارداشت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سد مخزنی کشور در دست اجراست که نقش مهمی در تامین آب مورد نیاز کشور خواهد داشت.

نامجو گفت: ۵۶ سد در طرح مهر ماندگار تعریف شده که از پیشرفت بالایی برخوردارند و تلاش می کنیم منابع مالی تکمیل آنها را فراهم کنیم تا این طرحها تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسند.

استفاده از انرژی های نو

وزیر نیرو از جدیت دولت در استفاده از انرژی های نو هم خبر داد و یادآورشد: با برنامه تنظیم شده یک لایحه در دولت تصویب و به مجلس ارائه شد که بر اساس این لایحه بتوانیم منابعی را برای تقویت استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر فراهم کنیم.

وی گفت: در حالی که در کشورمان بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در اختیار داریم که به صورت مجانی می تواند انرژی خوبی را در اختیار ما قرار دهد در سالهای گذشته نسبت به آن کم توجه بودیم لذا وزارت نیرو مصمم است بهره گیری از این انرژی ها در کشور گسترش یابد.

نامجو افزود: برای بهینه سازی مصرف انرژی و آب، جایگزینی کنتورهای هوشمند از برنامه های این وزارت خانه است که با پیگیری جدی امیدواریم این کار بخوبی اجرایی شود که میزان موفقیت این طرح مهم به همکاری مردم بستگی دارد.

وی تصریح کرد: با فرهنگ سازی کاری خواهیم کرد استفاده از این کنتورها نهادینه شود زیرا با اجرای این طرح می توان ضمن صرفه جویی در مصارف آب و برق به بهره وری بیشتر نیز کمک کرد.

صادرات ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق

وزیر نیرو از صادرات برق به کشورهای همسایه نیز خبرداد و گفت: صادرات برق در سال گذشته ۸٫۶ میلیارد کیلو وات ساعت بود که امسال به ۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت خواهد رسید.

این مسئول اظهارداشت: یکی از برنامه های استراتژیک وزارت نیرو تولید برق در داخل کشور و صادرات آن در مسیبر خطوط به کشورهای همسایه است که خوشبختانه با همه کشورهای همسایه که مرز خاکی با آنها داریم این انتقال برق و صادرات در حال انجام است و رویکرد دولت نیز گسترش این طرح است.

افزایش ۱۲ هزار مگاوات برق در طرح مهر ماندگار

نامجو با اشاره به اجرای مصوبات سفرهای هیئت دولت در بخش وزارت نیرو نیز گفت: با اجرای مصوبات هیئت دولت در طرح مهر ماندگار نزدیک به ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد که تاکنون شش هزار مگاوات برق به بهره برداری رسیده و بقیه به کمک دولت تا پایان دولت دهم وارد مدار شده و به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

 

    نظرات