ساخت ترمیم‌کننده آسفالت با ماندگاری بالا در کشور

ساخت ترمیم‌کننده آسفالت با ماندگاری بالا در کشور

www.BanaNews.irپژوهشگران دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت نوعی پرکننده جدید برای ترمیم آسفالت شدند که عمر و ماندگاری آسفالت را بین ۲ تا ۴ سال افزایش می‌دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر فریدون مقدس‌نژاد، مشاور طرح و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از مشکلات آسفالت‌ها را ایجاد تدریجی ترک، نفوذ آب و تخریب آنها دانست و گفت: روش متداول برای ترمیم، استفاده از مواد درزگیر است ولی خود درزگیرها در صورت نامطلوب بودن در مدت کوتاهی از ترک خارج می‌شوند.

وی افزود: در این طرح تلاش بر آن بود که چسبندگی بین درزگیر و آسفالت افزایش یابد که به همین ترتیب عمر و کارایی درزگیر هم به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و بر اساس نتایج آزمایشگاهی افزایش عمر را بین ۲ تا ۴ سال نشان داده است.

شعله کاظمی‌فرد، پژوهشگر و مخترع این طرح و دانشجوی دکتری شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز، سابقه استفاده از درزگیرها را در دنیا حدود چهل سال ذکر کرد و گفت: ترکیب‌های موجود در بازار بیشتر دو جزئی بوده و عمر کوتاه و کارآیی کمتری دارند، در حالی که ترکیب ساخته شده در این طرح ۵ جزئی است.

وی افزود: در این طرح نمونه آسفالت در آزمایشگاه و با دستگاه ویژه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و سپس در یکی ازمحورهای شمالی کشور هم طی یک سال استفاده، مقاومت خود را به خوبی نشان داده است.

این طرح در سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی ایران تایید شده و پژوهشگران در حال پیگیری کارهای مرتبط با ثبت بین‌المللی آن هستند.

بر اساس این گزارش، هزینه تولید این نوع درزگیر جدید در حدود نصف نمونه خارجی است و می‌توان از دستگاه‌های موجود درزگیری برای تزریق آن استفاده کرد.

 

 

 

    نظرات