نقشه راه خرید مسکن

نقشه راه خرید مسکن

http://www.bananews.irبه دنبال افزایش محسوس قیمت مسکن و برگشت رونق به معاملات ملکی طی ماه‌های اخیر، رییس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد: صرف‌نظر از پارامترهایی که معمولا خریداران آنها را در جست‌وجو‌های ملکی‌شان تعقیب می‌کنند، احتیاط‌های مهمی وجود دارد که باید مدنظر قرار بگیرد.در این نقشه‌راه پنج توصیه خطاب به خریداران مطرح شده که مهم‌ترین آن دقت در خرید برخی آپارتمان‌های نوسازی شده است که به لحاظ فنی و مصالح‌ساختمانی به کار رفته در آنها، به مراتب از یک ‌آپارتمان سالخورده ضعیف‌تر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به دنبال افزایش محسوس قیمت مسکن و برگشت رونق به معاملات ملکی طی ماه‌های اخیر در تهران، رییس اتحادیه مشاوران‌املاک نسبت به حاشیه‌هایی که ممکن است دامن خریداران را بگیرد و معاملات را از مسیر اصلی خود منحرف کند، هشدار داد.
مصطفی قلی خسروی با تشریح نقشه‌راه جدیدی که متناسب با شرایط امروز بازار، برای خرید یا اجاره واحدمسکونی تهیه شده است، گفت: صرف‌نظر از پارامترهایی که معمولا خریداران آنها را در جست‌وجو‌های ملکی‌شان تعقیب می‌کنند، احتیاط‌های واجبی وجود دارد که باید مدنظر قرار بگیرد.
در این نقشه‌راه ۵ توصیه خطاب به خریداران مطرح شده که مهم‌ترین آن دقت در خرید برخی آپارتمان‌های نوسازی است که به لحاظ فنی و مصالح‌ساختمانی به کار رفته در آنها، به مراتب از یک ‌آپارتمان سالخورده ضعیف‌تر است.
خسروی در این باره هشدار داد: هم‌اکنون افزایش قیمت مصالح‌ساختمانی این احتمال را به وجود آورده که برخی سازنده‌ها به اندازه کافی و استاندارد از اقلام موردنیاز در ساخت‌وساز استفاده نکنند.در نقشه‌راه تازه‌‌ای که رییس املاکی‌ها برای خرید بی‌دردسر آپارتمان ترسیم کرده، با اشاره به عبارت مصطلح «ارزنده» که اغلب دلالان از آن برای جلب نظر مشتری استفاده می‌کنند، آمده است: در حال حاضر شرایط یک واحدمسکونی ارزنده، علاوه بر قیمت پایین‌تر در مقایسه با نرخ رایج منطقه و استفاده از مصالح مرغوب و کافی در سازه که با یک بازدید ساده مهندس ‌عمران قابل تشخیص است، مواردی همچون نزدیکی آپارتمان به مراکز خرید، داشتن پارکینگ و محصور بودن آپارتمان بین مسیرهای بزرگراهی از جمله فاکتورهایی است که آن ملک را در مقایسه با سایر واحدهای مسکونی ارزنده جلوه می‌دهد.
خسروی همچنین از خریداران مسکن خواسته است قبل از امضای مبایعه‌نامه، خودشان بی‌واسطه سندملکی واحدمسکونی و شناسنامه‌ مالک مدعی آن ملک را رویت کنند و مشخصات داخل آنها را با هم مطابقت دهند و در عین حال به گفته‌های مشاوراملاک درباره صحت سند اعتماد نکنند.
راهکارهای مناسب برای عقد قرارداد اجاره
رییس اتحادیه املاک که در یک برنامه تلویزیونی با موضوع «معاملات مسکن» حاضر شده بود در پاسخ به آنچه پیامک‌های مردمی درباره پورسانت بنگاه‌های املاک پرسیده بودند، گفت: حق‌کمیسیون مشاوران‌املاک نرخ‌ معین و مشخصی دارد که برحسب ارزش معامله محاسبه می‌شود و اگر مشاوراملاکی بیشتر از آن را دریافت کند تا ۴ برابر رقم مازاد دریافتی توسط تعزیرات حکومتی و اتحادیه جریمه خواهد شد و حتی احتمال پلمپ بنگاه نیز وجود دارد.
مصطفی قلی خسروی به برخی از قوانین تثبیت شده در بازار مسکن اشاره کرد و همچنین راهکارهای مناسبی برای عقد قراردادهای اجاره و معاملات خرید نیز به متقاضیان گوشزد کرد و البته هشدارهایی هم به بنگاهداران متخلف در بازار مسکن بابت حکم تعزیرات و اتحادیه املاک، وارد کرد.وی درباره امنیت سکونت ساکنان از لحاظ عمر بنای واحدهای مسکونی خاطرنشان کرد: واحدهایی که قدیمی‌ساز هستند، متقاضیان نباید نگران کهنه بودن واحدشان باشند چرا که این خانه‌های قدیمی در زمان ارزانی سیمان ساخته شده‌اند و به همین خاطر سازنده‌ها از میزان سیمان زیادی برای ساخت مصرف کرده‌اند که همین موضوع باعث استحکام ساختمان شده است. از سوی دیگر واحدهای نوساز هم با توجه به تازه ساخت بودن همیشه قابل اطمینان متقاضیان است، اما در برخی موارد آپارتمان نوساز در مقایسه با یک آپارتمان ۱۰ سال ساخت دارای عیب‌ونقص و خرابی‌های متعددی است و واحدهای بازسازی شده به طور یقین از لحاظ ظاهری آراسته هستند، اما گاهی ممکن است بازسازی آنها به معنای مستحکم یا ایمن‌سازی نباشد که بررسی این مساله احتمال دارد از توان کارشناسان هم خارج باشد. رییس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با نحوه اقدام مستاجران در بازار اجاره برای تنظیم قرارداد، ۴ نکته را تاکید کرد: مستاجران بدون خواندن دقیق اجاره نامه قرارداد را امضا نکنند، متقاضیان در رو به رو شدن با فایل دلخواه‌شان رودربایستی نداشته باشند، طمع نکنند و همچنین برای انجام قرارداد در کنار خود مشاور یا یک وکیل زبده داشته باشند که البته حضور مشاوران املاک دلالت بر این امر دارد.

چهار معیار برای یک واحد ارزنده
از نظر مصطفی قلی خسروی، واحدی ارزنده سکونت است که به مراکز خرید و مذهبی دسترسی آسان داشته باشد، از نور کافی برخوردار باشد و از امکاناتی همچون پارکینگ و انباری بهره‌مند باشد و مسیرهای بزرگراهی در اطراف آن وجود داشته باشد.وی در قالب یک توصیه به مستاجران در بازار مسکن اظهار کرد: مستاجران فقط به دیدن واحد اجاره‌ای بسنده نکنند، بلکه از مشاور املاک حتما بخواهند سند ملک، شناسنامه و کارت ملی مالک را نشان دهد و حتما سند ملک را به طور کامل مورد بازدید قرار دهند تا از بی‌نقص بودن واحد مسکونی مذکور از هر لحاظ یقین پیدا کنند و در این امر نباید به گفته بنگاهدار مسکن مبنی بر اینکه آنها برای فایل کردن واحد مورد نظر تمام مدارک مذکور را از قبل دیده‌اند و مورد ارزیابی قرار داده‌اند اطمینان کنند. متقاضیان برای جلوگیری از هر مشکلی باید با دیده خود مدارک مورد نیاز از سوی مالک را نظاره کنند.
عده کثیری از متقاضیان بازار مسکن (خریدار یا متقاضی) در این برنامه عنوان کردند که برخی از بنگاهداران مسکن هزینه‌ای بیش از حق کمیسیون تعیین شده از سوی اتحادیه املاک را دریافت می‌کنند و عده‌ای از مشاوران املاک هم برای کدرهگیری هزینه‌ای جداگانه در نظر می‌گیرند. مصطفی قلی خسروی درباره این موضوع به این دسته از مستاجران و خریداران تاکید کرد: بنگاهداران مسکن نباید هزینه‌ای برای کدرهگیری عنوان و از متقاضی دریافت کنند. حق کمیسیونی که اتحادیه املاک برای بنگاهداران در نظر گرفته است در ازای کلیه خدماتی است که آنها به مستاجران یا خریداران ارائه می‌کنند. رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور افزود: هزینه کد رهگیری در معاملات خرید و فروش در ابتدا ۲۰ هزار تومان بود که به ۱۰ هزار تومان و بعد به ۸ هزار تومان و در آخر به ۴ هزار تومان تقلیل یافت و از طرف دیگر هزینه کد رهگیری در قراردادهای اجاره، یک هزار تومان است، اما این مبالغ از خریداران و مستاجران نباید دریافت شود، زیرا حق کمیسیون شامل این هزینه می‌شود.وی تصریح کرد: در حدود صنف کاری اتحادیه املاک حدود ۵/ ۹۹ درصد از فعالان قانونمند و قانون گرا هستند، اما تعداد مشاورانی که حق کمیسیون را بیش از نرخ قانونی تعیین می‌کنند باید آگاه باشند که سازمان تعزیرات ۴ برابر اضافه دریافت شان از متقاضی را جریمه خواهند کرد و اتحادیه املاک کشور برای مجازات این دسته از مشاوران‌املاک قادر به لغو جواز کسب این دسته از مشاوران املاک است. در این برنامه تلویزیونی مجری برنامه به انبوهی پیامک و تلفن مردمی اشاره کرد که در آن عنوان شده بود بنگاهداران متخلف برای دریافت حق کمیسیون بیشتر از هیچ ترفند و چرب زبانی کم نمی گذارند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در این باره اظهار کرد: اگر خریدار یا مستاجر نتوانست در مقابل گفته مشاور املاک ایستادگی کند، باید از خیر معامله یا قرارداد بگذرد و آژانس املاک را ترک کند.علاوه براین مصطفی قلی خسروی در رابطه با میزان حق کمیسیون قراردادهای اجاره بیش از یکسال (به مدت هر چند سال)، تصریح کرد: قراردادهایی که بیش از یکسال تنظیم می‌شوند بنگاهدار ملزم است حق کمیسیون را بر اساس قرارداد یکساله محاسبه و دریافت کند و برای چنین قراردادهایی دریافت حق کمیسیون بیشتر، تخلف محسوب می‌شود. همچنین، وی درباره میزان حق کمیسیون قراردادهای مشارکتی خاطر نشان کرد: در قراردادهای مشارکتی برای مثال: اگر آورده مالک و آورده سازنده به صورت ۳ دانگ ۳ دانگ یا ۵۰ درصد از سوی طرفین باشد، حق کمیسیون باید بر اساس ۵۰ درصد یا هر نسبتی که در مشارکت تعیین شده، محاسبه شود.

 

 

 

    نظرات