انتقاد از روال قیمت‌گذاری دولتی سیمان

انتقاد از روال قیمت‌گذاری دولتی سیمان

http://www.bananews.irدر شرایطی که هزینه‌ها روند صعودی دارند، قیمت قادر به پوشش نیازهای صنعت سیمان نیست.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مشکلات صنعتگران این روزها تمامی ندارد؛ عدم تخصیص نرخ ارز مرجع تا عوارض صادرات، افزایش هزینه تمام شده کاهش حجم نقدینگی و معوقات بانکی مسائلی‌اند که این روز‌ها دغدغه صنعتگران شده، اما تولیدکنندگان سیمان معتقدند جفایی که به این صنعت روا شده بیشتر از سایر صنایع است؛ زیرا با وجود تمام فشار‌ها قیمت سیمان هنوز از سوی دولت تعیین می‌شود و روال قیمت مصوب در این صنعت تغییری نکرده است و به اعتقاد آنها عدالت صنعتی در مورد سیمان رعایت نشده است.

علی محمد بد، مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر و عباس صفا کیش، نایب رییس هیات مدیره این شرکت که به گفته آنها این شرکت سهم ۱۵ درصدی بازار سیمان را در اختیار دارد در نشستی خبری به بررسی مسائل و مشکلات صنعت سیمان پرداختند.
علی محمد بد در ابتدای جلسه در خصوص مشکلات و مسائل صنعت سیمان گفت: قیمت‌گذاری سیمان، مازاد تولید، بدهی‌های ارزی و افزایش قیمت تمام شده از جمله مواردی است که تولید کنندگان سیمان با آن روبه‌رو هستند. وی افزود: در طول ۳ سال گذشته و بعد از هدفمندی یارانه‌ها قیمت سیمان ۲ بار افزایش پیدا کرده که به دلیل قیمت بالای حامل‌های انرژی مجالی برای افزایش حاشیه سود باقی نمانده است.
وی ادامه داد: همواره سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز با کمبود سیمان روبه‌رو بوده است که برای جبران این کمبود و ممانعت از رشد بی‌رویه قیمت، سیمان به صورت مصوب قیمت‌گذاری شده که امروزه هم با وجود افزایش تولید و وجود مازاد سیمان در کشور باز هم روال قیمت‌گذاری تغییری نکرده و سیمان با نرخ مصوب دولتی قیمت‌گذاری می‌شود.
وی تاکید کرد: این نوع قیمت‌گذاری باعث شده است تا بدنه صنعت سیمان همچنان دولتی مانده و انگیزه سرمایه‌گذاری در این صنعت از بین برود.
وی افزود: حتی حضور در بورس کالا نیز به دلیل اعمال قیمت‌های مصوب و مغایرت با ذات بورس موفقیت‌آمیز نبود.
وی تصریح کرد: با تولید ۷۰ میلیون تن سیمان در حال حاضر پنجمین تولیدکننده بزرگ دنیا هستیم و سالانه حدود ۱۲ میلیون تن صادرات داریم، اما با این وجود هنوز مشمول قیمت‌گذاری دولتی هستیم.

عباس صفاکیش نایب رییس هیات مدیره شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر نیز در این باره گفت: متاسفانه به دلیل ناتوانی در مدیریت توزیع پراکندگی محصول سیمان در کشور مناسب نیست به طوری که در برخی مناطق به دلیل مازاد تولید، سیمان با قیمت‌های کمتر از نرخ مصوب بفروش می‌رسد در حالی که در برخی استان‌ها متقاضی با قیمت بالاتری وجود دارد.
وی ادامه داد: با این نوع قیمت‌گذاری آتیه سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان زیر سوال می‌رود. وی در خصوص هزینه تمام شده هر کیلو سیمان گفت: مشکلات قیمت‌گذاری سیمان از یک سو و از سویی افزایش قیمت حامل‌های انرژی مشکلات تولیدکنندگان را مضاعف کرده است برای مثال در هفته اخیر قیمت مازوت مصرفی ۱۵ هزار تومان افزایش یافته، درحالیکه در گذشته قیمت گاز مصرفی برای هر متر مکعب ۷۰ هزار تومان بود، اما الان به ما گاز نمی‌دهند و مجبور هستیم تا به عنوان جایگزین سوخت مازوت بسوزانیم که با احتساب هزینه حمل و با توجه به مصرف ۱۰۰ لیتری مازوت برای هر تن سیمان، قیمت تمام شده هر تن سیمان ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است.
صفا کیش تصریح کرد: علاوه بر مشکل افزایش قیمت حامل انرژی مشکل دیگر این است که تولیدکنندگان در گذشته وجه هزینه گاز را به صورت اعتباری و بعد از مصرف آن پرداخت می‌کردند، اما با عدم ارائه گاز به آنها و جایگزین شدن سوخت مازوت پرداخت آن به صورت نقدی شده و از این رو تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان نیز مشکلات آنها را تشدید کرده است.
وی ادامه داد: در این بین قیمت کاغذ بسته‌بندی نیز افزایش یافته و هزینه بسته‌بندی هر پاکت سیمان ۴ تا۶ درصد رشد یافته است.
علی محمد بد همچنین در خصوص بدهی‌های ارزی تولید کنندگان سیمان گفت: یکی از مسائلی که در سال جاری تولیدکنندگان سیمان را با چالش مواجه کرده، بدهی‌های ارزی است.
در شرایطی که بخش عمده واحدهای تولیدی طی سه تا چهار سال اخیر آن هم به دلیل نیاز مبرم کشور با دریافت تسهیلات ارزی تاسیس و راه اندازی شدند، بازپرداخت آنها آن هم با نرخ اتاق مبادلات ارزی چالش جدی برای تولید کنندگان سیمان است و کمتر تولید کننده‌ای توان بازپرداخت این اقساط را دارد که در نهایت نیز باعث افزایش حجم معوقات بانکی شده است.
این کارشناس صنعت سیمان کاهش مصرف سیمان و در کنار آن قیمت‌گذاری دولتی و افزایش تولید را زنگ خطر جدی صنعت سیمان دانست و گفت:درنه ماهه ابتدای سال ۹۱ میزان تولید سیمان ۵۳ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۳۸ تن شد در حالی که این رقم سال گذشته معادل ۵۰ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۵۱ تن بود. این در حالی است که مصرف سیمان طی مدت یاد شده ۴/۱ درصد کاهش یافته است.
قابل توجه است که در مدت مشابه سال قبل این رقم با رشد ۵/۶درصدی مواجه بوده است. همچنین صادرات سیمان در مدت مذکور ۹ میلیون تن و در مدت مشابه سال قبل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است.
وی تاکید کرد: دلیل افزایش صادرات سیمان سود عمده‌ای است که از این طریق به جیب دلالان می‌رود. بطوری که قیمت مصوب سیمان سفید برای هر تن ۱۵۰ هزار تومان و قیمت صادراتی آن ۳۰۰ هزار تومان است.

 

 

 

    نظرات