نیروگاه گنو؛ تبلور شایستگی صنعت برق هرمزگان

نیروگاه گنو؛ تبلور شایستگی صنعت برق هرمزگان

www.BanaNews.irقائم‌مقام وزیر نیرو گفت: نیروگاه در حال ساخت گنو در استان هرمزگان سهم بسزایی در افزایش ظرفیت و تامین برق پایدار برای جنوب و شرق کشور دارد و تبلور شایستگی صنعت برق هرمزگان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس ذبیحی در دیدار از نیروگاه سیکل ترکیبی گنو در ۲۵ کیلومتری شمال بندرعباس اضافه کرد: این طرح طبق برنامه زمان بندی شده در حال ساخت است و انتظار می‌رود اواخر بهار یا اوایل تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد.
قائم‌مقام وزیر نیرو اعتبار ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی گنو را ۱۴۵میلیون یورو معادل ۶هزار میلیارد ریال اعلام کرد که تاکنون ۴۰درصد آن پرداخت شده است.
این مقام مسوول،‌ افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور و کمک به افزایش پایداری شبکه را بخشی از اهداف اجرای این طرح اعلام کرد.
وی همچنین از پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی و استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و افزایش اشتغال زایی به عنوان دیگر اهداف ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی گنو نام برد.
به گفته ذبیحی مجموعه اقدامات انجام شده موجب شده استان هرمزگان درصنعت برق به سطح استان‌های برخوردار و رده اول کشور ارتقا یابد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در نیروگاه‌های کشور ۶۷ هزار مگاوات برق تولیدمی شود که با طرح‌های در دست اجرا این ظرفیت تا پایان دولت دهم به ۱۰هزار مگاوات می‌رسد و دو برابر شدن ظرفیت نیروگاهی کشور در طول دولت‌های نهم و دهم به ثبت می‌رسد.
ذبیحی افزود: از ۹۰۰ طرح مهر ماندگار کشور، ۲۷۰ طرح در حوزه زیرساخت‌های آب و برق است که نشان‌دهنده توجه عمیق دولت به این حوزه است. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای تبدیل جزیره هرمز به جزیره هوشمند و پاک در حوزه انرژی خبر داد و یادآور شد: در نشست مدیران ارشد استان و مسوولان وزارت نیرو مطالعه تامین انرژی برق جزیره هرمز با استفاده از انرژی خورشیدی و توربین‌های بادی مورد توافق قرار گرفته و مطالعات آن به زودی آغاز می‌شود. ذبیحی از این طرح به عنوان اقدامی منحصر بفرد در خاورمیانه نام برد و اضافه کرد: با تبدیل جزیره هرمز به جزیره هوشمند و پاک انرژی، علاوه برحفظ محیط زیست بکر و دست نخورده این منطقه، جزیره هرمز به عنوان پارک انرژی مورد دیدار گردشگران و پژوهشگران نیز قرار خواهد گرفت.
قائم‌مقام وزیر نیرو یادآور شد: بخش خصوصی نیز از اجرای این طرح استقبال کرده و خواهان مشارکت در روند اجرایی آن است.
به گفته قائم‌مقام وزیر نیرو هزینه‌های این طرح از محل صرفه‌جویی عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی تامین شده و ظرف مدت هفت سال این هزینه باز‌می‌گردد.
ذبیحی تصریح کرد: طرح تبدیل جزیره هرمز به جزیره سبز انرژی به صورت آزمایشی (پایلوت) اجرا می‌شود و پس از ارزیابی نتایج به سایر نقاط استان هرمزگان و کشور نیز قابل تعمیم خواهد بود.
وی در توضیح جزئیات این طرح اظهار کرد: طرح جامع یاد شده در سه لایه مخابراتی و آی‌تی و نرم‌افزاری و سخت افزاری اجرا می‌شود که با اتوماسیون شبکه و ساخت مولدهای خورشیدی و بادی، برق این جزیره از ۵/ ۶ مگاوات فعلی به هشت مگاوات افزایش می‌یابد. قائم مقام وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد:۳۰درصد این طرح در افق زمانی یکسال آینده اجرا شود.

 

 

 

 

 

 

    نظرات