مسکن مهر همدان قربانی کم کاری تعاونی‌ها/ هیئت تسویه وارد کار شد

مسکن مهر همدان قربانی کم کاری تعاونی‌ها/ هیئت تسویه وارد کار شد

http://www.bananews.ir/تعاونی های مسکن مهر در همدان به نوعی در کندبودن روند ساخت واحدهای مسکونی دخالت دارند به نحوی که این موضوع در شورای مسکن همدان نیز مطرح شده و بر حل مشکلات تاکید شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکی از مهمترین سیاست‌های دولت برای کنترل قیمت مسکن و اجاره بها طرح مسکن مهر است که همراه با طرح‌های مکمل چون خود مالک و بافت فرسوده تلاش می‌کند با واگذاری مسکن در نقاط مختلف کشور از التهاب تقاضای مسکن بکاهد.

طرح مهر به عنوان بزرگ‌ترین طرح مسکن کشور با چالش‌هایی روبروست که نیازمند نظارت دقیق دولت و هوشیاری کامل مردم است.

آگاه نمودن مردم از اهداف اصلی مسکن مهر یعنی کمک به خانه دار شدن افرادی که صاحبخانه نیستند و این امر به طور قطع می‌تواند از وقوع سود جویی‌هایی که در انتظار متقاضیان دریافت این واحدهاست بکاهد‌.

بررسی این قضیه در استان همدان نشان دهنده آن است که در این استان نیز در راستای اجرای پروژه‌های مسکن مهر مشکلاتی وجود دارد که کم و بیش دامنگیر اجرای این پروژه شده است.

در استان همدان احداث بیش از ۳۶ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد در شهرستان همدان ۱۲ هزار و ۹۱۴ واحد برای ساخت عقد قرارداد شده که تعداد ۱۱ هزار و ۸۳۳ واحد آن در شهر همدان و یک هزار و ۸۱ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که شامل شهرهای مریانج، قهاوند و جورقان است در سه قالب تفاهم‌نامه سه جانبه، تعاونی‌ها و خود مالکین در حال احداث است.

پس از ابلاغ دستورالعمل مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ و دستورالعمل مذکور که اجرای مسکن مهر را در قالب تعاونی‌ها تعریف کرده بود، در سطح شهرستان همدان با توجه به شغل افراد در سه قسمت، تعاونی‌های کارمندی، مشاغل آزاد و تعاونی‌های کارگری تشکیل شد که در حال حاضر تعاونی‌های کارمندی با ۳۳۰ نفر عضو فعالیت می‌کنند و در مجموع ۱۹ تعاونی کارمندی با تعداد ۵۲۴ نفر تشکیل شد.

در بخش مشاغل آزاد تعداد ۴۱ تعاونی به صورت مجزا تشکیل شد

در بخش مشاغل آزاد نیز تعداد ۴۱ تعاونی به صورت مجزا تشکیل شد که هر کدام از این تعاونی‌ها به طور متوسط از ۲۴ تا ۶۰ عضو دارند و در مجموع برای یک هزار و ۸۶۷ نفر متقاضی در قالب تعاونی‌های مشاغل آزاد واحدها در حال احداث است و در بخش کارگری نیز در مجموع ۴۱۷ نفر متقاضی در قالب ۲۰ تعاونی تشکیل شد.

در ادامه اتحادیه مشاغل آزاد قسمتی از زمین‌های پشت امید اکباتان واقع در بلوار امام خمینی(ره) همدان را از مسکن و شهرسازی وقت تحویل گرفت و عملیات آماده‌سازی را با دریافت تسهیلات بانکی به ازای یک میلیون تومان به ازای هر واحد آغاز کرد.

اما با توجه به تازگی کار و جدید بودن آن و یا هماهنگی‌های نامناسب مشکلاتی در ادامه روند کار پدید آمد و از آنجایی که بر اساس قوانین اداره تعاون برای انحلال هر تعاونی باید هیئت تسویه تشکیل شود در ادامه روند کار مسکن مهر کارگری و مشاغل آزاد مشکلاتی پیش آمد که شکایت‌ها و نارضایتی‌هایی در خصوص نحوه عملکرد این اتحادیه واصل شده بود و طبق بررسی‌های صورت گرفته با طرح موضوع در کارگروه مسکن شهرستان همدان موضوع انحلال اتحادیه کارگری در دستور کار اداره تعاون (وقت) قرار گرفت و پس از طی مراحل قانونی دو اتحادیه مذکور منحل و هیئت تسویه تشکیل شد و مسکن و شهرسازی با انتخاب پیمانکار و دریافت یارانه عملیات آماده‌سازی این سایت را ادامه داد.

استاندار همدان نیز در شورای تأمین مسکن استان از نحوه فعالیت برخی تعاونی‌های مسکن مهر در استان انتقاد کرد و اظهار داشت: این تعاونی‌ها در کند بودن شاخصند که باید برخوردهای لازم در این زمینه صورت گیرد.

علی محمد آزاد از انجام برخی هزینه‌های اضافی در تعاونی‌های مسکن مهر گلایه کرد و گفت: اداره کل تعاون باید بر نحوه فعالیت تعاونی‌ها نظارت کافی داشته و نباید پول مردم صرف هزینه‌های اضافی و بیهوده شود‌.

 

استاندار همدان با اشاره به اینکه در برخی موارد در ساخت و ساز مسکن مهر هزینه‌های اضافی از متقاضیان اخذ شده که این امر پذیرفته نیست، تأکید کرد: وضعیت تعاونی‌ها باید از نظر قیمت و زمان اجرای پروژه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مشاهده تخلف‌، افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی شوند.

معاون عمرانی فرماندار همدان نیز در این خصوص با اشاره به مشکلاتی که در فعالیت تعاونی‌های مسکن مهر ایجاد شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه این اتحادیه‌ها نهادهای مردمی بودند به نوعی تخصص کافی نداشته و در ادامه راه با مشکلاتی مواجه شدند.

تعاونی‌های کارگری و مشاغل آزاد منحل شدند

محمدعلی محمدی اضافه کرد: در پی مراجعات و نارضایتی‌هایی که اعلام شده بود پس از رایزنی‌ها و پیگیری‌ها براساس قانون، تعاونی‌های کارگری و مشاغل آزاد منحل شدند.

محمدی از تشکیل هیئت تسویه برای اعمال نظارت بر تعاونی‌های مسکن جهت حسابرسی از این تعاونی‌ها توسط اداره تعاون وقت خبر داد و افزود: در حال حاضر بررسی مسائل و نظارت کافی در حال انجام است.

محمدی اضافه کرد: در جهت پیگیری پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر شهرستان همدان شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های اسکان طرح آسیا، شادمان برج عصر و آرمین ویلاساز به دلیل کم‌کاری در اجرای کار جهت برخورد به استانداری معرفی شدند.

محمدی همچنین در خصوص دریافت مبلغ آماده‌سازی از متقاضیان توسط تعاونی‌های مسکن مهر گفت: هزینه‌های آماده‌سازی که در زمان گذشته اخذ شده به نوعی در چند زمینه از جمله پرداخت هزینه‌های نقشه پروانه خدمات مهندسی، نظام مهندسی و نظارت، مهندسین چهارگانه و‌... بوده است.

محمدی با بیان اینکه پس از مشکلات پیش آمده و انحلال تعاونی‌های مسکن مهر مشاغل آزاد و کارگری، اتحادیه‌ها ساماندهی شدند، اضافه کرد: مشکل اصلی در خصوص مسکن مهر این بود که یک کار جدیدی شروع شده و یک مسابقه‌ای برای خانه‌دار شدن مردم بود اما در این بین نظارت کاملاً رعایت نشد و مشکلاتی پیش آمد.

وی با بیان اینکه ادارات ذیربط باید قبل از بروز مشکلات زودتر وارد عمل می‌شدند، اظهار داشت: در این راستا ما وارد عرصه شدیم و توانستیم کنترل لازم را به عمل آوریم که در این زمینه حسابرسی را به متولیان امر منتقل کردیم.

قیمت مصالح افزایش یافت و در روند کار رکود ایجاد شد

محمدعلی محمدی اضافه کرد: بخشی از مشکلات نیز به دلیل شرایط اقتصادی کشور بود که قیمت مصالح افزایش یافت و کمی رکود در روند کار ایجاد شد، بخشی نیز مربوط به انتخاب پیمانکاران بود به خصوص اینکه باید پیمانکاران بومی انتخاب می‌شد و وثیقه‌های لازم را برای اجرای کار ارائه می‌دادند.

محمدی ضعف نظارت بر فعالیت تعاونی‌های مسکن مهر را از دیگر مشکلات پیش آمده دانست و گفت: نظارت و کنترل اهمیت بالایی در اجرای این پروژه‌ها دارد که باید مسئولان ذیربط دقیق‌تر عمل می‌کردند.

وی افزود: تعداد تعاونی‌های مسکن مهر شهرستان همدان قابل مقایسه با دیگر شهرستان‌ها نیست و کنترل آن‌ها هم همت و توان زیادی را می‌طلبد.

وی عامل مشکلات واگذاری انشعابات را مسائل زیرساختی بیان کرد و افزود: از جمله این موانع انجام توپوگرافی سایت بود که باید آماده‌سازی انجام می‌شد و مزاحمت‌هایی نیز به دلیل ریختن مصالح در مسیر کار شرکت‌های خدمت‌رسان بود که انجام کار را با اینگونه موارد با مشکل مواجه می‌کرد.

وی ادامه داد: همچنین وجود اختلاف نظر دستگاه‌های خدمات‌رسان با مجموعه‌هایی مثل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری بود که این موارد با تشکیل جلسات متعددی در حیطه شهرستان رفع و بخشی هم که نیاز به تصمیم مقامات استانی داشت حل شد.

معاون عمرانی فرماندار همدان ادامه داد: تشکیل جلسات کارگروه‌های مسکن مهر شهرستان در محل سایت اجرایی پروژه از نکات قابل توجهی بود که قبل از جلسه مسئولان ذیربط از سایت بازدید کرده و از نزدیک مشکلات را مشاهده و پس از تصویب موارد در جلسه پیگیری‌های لازم انجام می‌شد.

پیشرفت فیزیکی مسکن مهر همدان ۸۰ درصد است

محمدعلی محمدی پیشرفت کلی مسکن مهر همدان را حدود ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: پیگیری پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر شهرستان همدان و پیگیری جهت رفع مشکلات و فعال‌سازی پروژه‌های با درصد پیشرفت پایین همانند پروژه‌های شرکت اسکان طرح آسیا، شادمان برج عصر، آرمین ویلاساز و‌... و پیگیری جهت اعمال نظارت بر تعاونی‌های مسکن توسط حسابرسی از تعاونی‌ها توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات مسکن مهر بوده است.

محمدی ادامه داد: با توجه به لزوم هماهنگی بین این تعاونی‌ها و دریافت زمین از مسکن و شهرسازی و انجام آماده‌سازی، سه اتحادیه از اعضای تعاونی‌های کارمندی، مشاغل آزاد، کارگری و رأی‌گیری بین اعضای متقاضی شرکت در اتحادیه تشکیل شد.

وی با بیان اینکه اتحادیه کارمندی زمین‌های تپه‌حاج شمسعلی واقع در شهرک شهید بهشتی همدان را تحویل گرفته، اظهار داشت: با توجه به توپوگرافی خاص این محل اتحادیه کارمندی عملیات آماده‌سازی را آغاز و هم‌اکنون در حال انجام است.

مسکن مهر مشاغل آزاد همدان ۷۰ درصد پیشرفت دارد

محمدی افزود: در حال حاضر تعاونی پروژه‌های مساکن مهر سایت مشاغل آزاد فعال هستند و در مجموع پیشرفت فیزیکی این سایت ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: مشکلاتی در این سایت وجود داشت که فرمانداری همدان و کارگروه مسکن شهرستان همدان به طور ویژه وارد عمل شدند و آنها را مرتفع کردند که در این راستا تعداد بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی با یک شرکت ساختمانی از خارج استان به نام شرکت خاکدیش عقد قرارداد کرده بودند که با توجه به عدم اجرای تعهدات آن شرکت و تعطیلی پروژه‌ها، با برگزاری جلسات مستمر با اداره تعاون وقت، پروژه‌های تحت پیمان با شرکت مذکور خلع ید گردید و پیمانکار جدید برای اجرای آن پروژه‌ها انتخاب شد.

وی افزود: در حال حاضر تمامی شبکه‌های اصلی آب و فاضلاب، گاز و برق در سایت مسکن مهر کارگری و مشاغل آزاد واقع در سایت امید اکباتان اجرا شده است.

وی تأکید کرد: از آنجایی که هزینه اجرای انشعابات تا مقابل بلوک بر عهده دولت است و فقط متقاضیان می‌بایست هزینه خرید انشعاب را پرداخت کنند، جهت اجرای زیرساخت‌های آب، برق، گاز، فاضلاب و تلفن مبالغ زیادی پرداخت شده است.

محمدعلی محمدی همچنین به مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اشاره کرد و گفت: پیشرفت کار در شهرهای قهاوند و جورقان وضعیت مطلوبی داشته اما شهر مریانج به دلیل تملک زمین با مشکلات و موانعی مواجه شد.

محمدی با اعلام اینکه خرید زمین مسکن مهر مریانج توسط دولت انجام و مشکلات برطرف شد، اظهار داشت: در کنار این موضوعات پیمانکار نیز باید بیشتر فعالیت می‌کرد که در حال حاضر با زمانبندی برنامه فاصله دارد و نیازمند تجدیدنظر توسط بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان است.

تسطیح مکان‌های مسکن مهر همدان هزینه‌های بیشتری در برداشته است

محمدی اضافه کرد: با توجه به اینکه تعداد واحدهای مسکن مهر شهرستان همدان نسبت به سایر شهرستان‌های استان بیشتر است اما عملکرد سازمان مسکن و شهرسازی در این راستا رضایتبخش نبوده است.

وی عدم نظارت دقیق و جانمایی‌های مساکن مهر را از علل این نارضایتی دانست و گفت: جانمایی مسکن مهر همدان از جمله تپه حاج‌شمسعلی و تپه امام گل به دلیل وضعیت مکانی نیاز به هزینه‌های بیشتری برای آماده‌سازی و تسطیح زمین داشت.

وی با اشاره به اعلام افزایش قیمت مسکن مهر از طرف پیمانکاران اظهار داشت: بعضی از پیمانکاران یکسری صحبت‌هایی را برای رسیدن به اهداف خود با رسانه‌ها مطرح می‌کنند تا بعداً قیمت‌ها را افزایش دهند، اما این صحت ندارد چرا که مبنای قیمت مسکن مهر به صورت رسمی توسط وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شده است.

محمدی در این خصوص اضافه کرد: احتمال اینکه بومی‌سازی‌هایی صورت پذیرد وجود دارد، اما افزایش قیمت‌ها زیاد نخواهد بود و پیمانکاران نیز باید براساس قیمت‌هایی که مسکن و شهرسازی اعلام کرده واحدها را واگذار کنند.

وی با بیان اینکه در شهر همدان با محدودیت زمین مواجه هستیم، اظهار داشت: در این شهر در خصوص تولید زمین در چند سال اخیر نگاه مثبتی انجام نشده و به ناچار مکان‌های مسکن مهر در تپه‌ها باید انجام می‌شد، از طرفی زمین‌ها دولتی بوده و به افراد هزینه‌ای پرداخت نشده و این در حالی است که در بعضی از شهرها از جمله جورقان، مریانج و قهاوند تملک زمین‌ها برای دولت هزینه داشته است.

اداره تعاون پیگیر گزارش هیئت تسویه تعاونی‌های مسکن مهر است

رئیس گروه برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سئوال که چرا پس از گذشت بیش از یک‌سال از تشکیل هیئت تسویه تاکنون نتایج اعلام نشده است، اظهار داشت: تأکید ما نیز بر ارائه هر چه سریع‌تر نتایج بوده که در حال حاضر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خود پیگیر موضوع است.

رضا زمانی در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت تمام شده هر متر واحدهای مسکن مهر تا ۶۰۰ هزار تومان از طرف تعاونی‌ها اعلام شده است، توضیح داد: با توجه به اینکه قیمت ۳۲۰ هزار تومان برای سطح ناخالص بنا (بی مشاعات) در یک واحد ۷۵ متری در نظر گرفته شده و به دلیل اینکه متراژهای این واحدها با مشاعات حدود ۱۰۰ متر می‌شود لذا قیمت خالص بنا حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان تمام شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر اختلافات جهت مبالغ دریافت شده تعاونی‌های مسکن مهر برای آماده‌سازی است، اظهار داشت: این موضوع هم‌اکنون در هیئت تسویه در حال پیگیری است.

اقلامی تشکیل هیئت تسویه برای تعاونی‌های مسکن مهر را تکذیب کرد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه هیئت تسویه‌ای برای تعاونی‌های مسکن مهر تشکیل نشده است، گفت: در راستای رفع مشکلات‌، گردهمایی با حضور هیئت مدیره بازرسان تعاونی‌ها، نماینده اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری گردهمایی برگزار و مشکلات پیگیری و رفع شد‌.

مسعود اقلامی در این خصوص اضافه کرد: بخشی از مشکلات مربوط به اداره کل راه و شهرسازی بود که قول پیگیری داده و بخشی نیز در ارتباط با زیرساخت‌ها مثل انشعابات را شامل می‌شد که مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع تأکید بر این شد که هر چه زودتر پروژه‌ها به اتمام برسند.

اقلامی در پاسخ به اینکه سرنوشت تخلف تعاونی‌های مسکن چه شد، گفت: در حال حاضر تعاونی منحل نشده است چرا که به همه تعاونی‌ها اعلام کردیم حسابرسی را انجام دهند، در حسابرسی اگر تخلفی دیده شود و شکایتی وجود داشته باشد در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه موردی نبوده که به مراجع قضایی ارجاع داده شود، اظهار داشت: افرادی که در سال‌های گذشته به مراجع قضایی رفته‌اند، مراتب بازرسی و هیئت مدیره در حال پیگیری است و کسانی را امسال به مراجع قضایی ارسال نکردیم.

مسعود اقلامی اضافه کرد: با توجه به اینکه پیگیری مسائل مسکن مهر مهم است و باید تا زمانی که مقرر شده به اتمام برسند لذا جلساتی با هیئت مدیره‌ها برگزار و به تعاونی‌هایی که عقب بودند تذکر داده شد.

اقلامی افزود: مقرر شد به صورت ضرب‌العجل کارها را انجام دهند به صورتی که در حال حاضر تعدادی از واحدها آماده بهره برداری هستند و کارهای مانده نیز در اسرع وقت انجام خواهد شد.

واضح است با توجه به فرصت مغتنمی که دولت برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد به‌ویژه زوج‌های جوان در طرح مسکن مهر به وجود آورده همه عوامل دخیل در کار باید برای تحقق این طرح بی‌وقفه تلاش کنند.

هر کدام از تعاونی‌های مسکن مهر مشاغل آزاد و کارگری که به هر دلیلی کم‌کاری کرده و عملیات اجرایی را متناسب با زمان‌بندی اعلام شده با کیفیت لازم پیش نبردند آیا نباید مسئولان امر قبل از علاج واقعه وارد عمل شده و از بروز مشکلات پیشگیری می‌کردند؟ با این حال رسیدگی به این مهم، امری ضروری است تا مشکلات مسکن مهر برای همیشه به اتمام برسد و نباید کاری کرد که شیرینی این اقدام بزرگ ملی و با ارزش به کام مردم استان تلخ شده و قربانی مشکلات و کم کاری‌های تعاونی‌ها شود.

گزارش از : طاهره شهابی

    نظرات