۱۵۰ میلیارد تومان طلب و تنها ۳ فرودگاه اقتصادی

۱۵۰ میلیارد تومان طلب و تنها ۳ فرودگاه اقتصادی

http://www.bananews.ir/شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان متولی زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان از ایرلاین‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مطالبه دارد. از سوی دیگر از ۵۴ فرودگاه موجود تنها سه فرودگاه سودده و اقتصادی هستند که درآمدشان جوابگوی هزینه‌هایشان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تامین منابع مالی به منظور داشتن فرودگاه با زیرساخت‌های اصولی عمرانی و نیز بهره‌مندی از تجهیزات روز دنیا برای راهبری ناوگان و توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی امری اساسی است و به گفته کارشناسان باید با تزریق به موقع و به اندازه منابع مالی به این امر کمک کرد؛ امری که گویا چند سالی است مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

شاهد این مدعا بدهی ۱۵۰ میلیارد تومانی برخی ازطرف‌های همکار با شرکت فرودگاه‌های کشور است.

محمود رسولی نژاد – مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور – در این‌باره به ایسنا تاکید کرد: در حال حاضر از ۵۴ فرودگاه که در استانهای مختلف کشور فعال هستند، تنها سه فرودگاه اقتصادی است که می‌تواند از درآمد خود، هزینه‌های خدمات فرودگاهی خود را تامین کنند.

به گفته وی فرودگاه‌های بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد سه فرودگاه اقتصادی کشور هستند.

رسولی نژاد ابراز امیدواری کرد در آینده سه فرودگاه اصفهان، شیراز و تبریز نیز بتوانند در زمره فرودگاه‌های اقتصادی قرار گیرند.

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: درصورت پرداخت به موقع هزینه‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی که از فرودگاهها خدمات می‌گیرند، می‌توان به تامین هزینه فرودگاه‌ها و تلاش برای سودده شدن آنها کمک کرد.

به گفته وی در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان به شرکت فرودگاه‌های کشوری بدهی دارند که عمده این رقم مربوط به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر است زیرا هر قدر ایرلاین‌ها بزرگ‌تر باشند، هزینه‌های آن‌ها بالاتر می‌رود. این درحالیست که ایرلاین‌های خارجی هیچ بدهی به شرکت فرودگاه‌ها ندارند.

رسولی‌نژاد همچنین از بدهی ۲۰ میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت فرودگاه‌ها خبر داد و افزود: این رقم مربوط به ۱۸ ماه گذشته است که تاکنون حتی یک ریال از این بدهی پرداخت نشده است.

این مقام مسوول اعلام کرد: ۵۴ فرودگاه کشور ماهیانه ۴۰ میلیارد تومان هزینه جاری دارند که از طریق دریافت از شرکت‌های هواپیمایی داخلی، خارجی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید تامین شوند.

وی خاطر نشان کرد: این شرکت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار درآمد دارد که با توجه به نوسان نرخ ارز نمی‌توان رقم مشخصی در این زمینه اعلام کرد.

پرداخت نشدن به موقع مطالبات شرکت فرودگاه‌های کشور از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌تواند مسوولان را به سمتی سوق دهد تا بودجه عمرانی را صرف هزینه‌های جاری فرودگاه‌ها کرده و ایران همچنان سه فرودگاه اقتصادی داشته باشد؛ فرودگاه‌هایی که با فرسودگی زیر بناها می‌توانند به بروز سوانح منجر شوند.

    نظرات