آیا هوای آلوده‌تر از تهران هم هست؟

آیا هوای آلوده‌تر از تهران هم هست؟

http://www.bananews.ir/شاید گمان کنید اوضاع آلودگی هوا در تهران خیلی بد است. اما کلان‌شهرهایی در جهان هستند که اوضاع در آنها به مراتب بدتر است؛ مانند پکن، پایتخت چین که فراوانی برخی آلاینده‌های هوا فراتر از جداول تعریف‎شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در بخش هایی از مطلب خبرآنلاین آمده است: این روزها در همه خانه‌ها و رسانه‌ها صحبت از آلودگی هوای تهران است. اما بر خلاف چیزی که شاید خیلی‌ها گمان می‌کنند؛ مساله فراتر از این حرف‌هاست و آلودگی هوای کلان‌شهرها مشکلی جهانی است. همان‌طور که از عکس‌ به خوبی دیده می‌شود، اوضاع در پکن نیز چندان بهتر از تهران نیست و این شهر هم در حال خفه شدن است...

 این دود خفه کننده نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه اثر آن بر روی تغییرات آب و هوایی از آنچه قبلا تصور می‌شد نیز بدتر است. مه غلیظی که بر روی پکن گسترده شده، سطح دوده (که با نام کربن سیاه نیز شناخته می‌شود) را به حدی رسانده که در جداول استاندارد آلودگی هوا قرار ندارد. بر اساس برخی از گزارش‌ها، میزان یکی از انواع ذرات ریز این آلاینده در بخش‌هایی از پکن به ۳۰ برابر حد توصیه شده سازمان بهداشت جهانی رسیده است، و باعث شده تا بیمارستان‌های این شهر در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

اما علاوه بر آسیب زدن به سلامتی، دوده بر روی تغییرات آب و هوایی نیز اثر می‌گذارد؛ اثری که بر اساس مطالعات جدید شدیدتر از چیزی است که دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند. تامی باند از داشگاه ایلی‌نویز آمریکا و همکارانش گزارش کرده‌اند که اثر گرمایشی دوده تقریبا دو برابر تخمین‌های «پنل بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی» است؛ تخمینی که دوده را دومین عامل گرم‌کننده زمین پس از دی‌اکسید کربن معرفی می‌کند. 

    نظرات