اجرای ۳ طرح مهر ماندگار آبی در تهران

اجرای ۳ طرح مهر ماندگار آبی در تهران

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، اجرای طرح های قم رود، نم رود و آبرسانی به تهران از سد کرج را ۳ پروژه مهر ماندگار آبی اعلام کرد و گفت: پروژه قم رود از بزرگترین طرحهای آبی کشور است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خسرو ارتقایی عصر امروز در یک نشست خبری با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۱۳ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد امیرکبیر، ۵۴ میلیون مترمکعب در مخزن سد لتیان، ۲۶۱ میلیون مترمکعب در سد طالقان، ۴۵ میلیون در لار و ۱۴۵ میلیون مترمکعب نیز در سد ماملو ذخیره شده است، گفت: مجموعا ۶۱۸ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای یادشده برای استفاده استان تهران آب داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران با اعلام اینکه در مدت مشابه سال قبل ۶۴۵ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدها وجود داشت، اظهار داشت: با توجه به اینکه سد ماملو نیز در سال جاری وارد مدار شده است، میزان کسری آب سدها نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب است.

ارتقایی با اشاره به اینکه هم اکنون مصرف آب در شهر تهران اندکی افزایش یافته است، افزود: مصرف روزانه آب در تهران ۳۵ مترمکعب بر ثانیه و ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب نیز به صورت سالیانه است که ۷۵ درصد آن از طریق سدها و رودخانه ها و ۲۵ درصد دیگر نیز از طریق ۴۰۰ حلقه چاه آب، تامین می شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در ارتباط با وضعیت بارندگی ها، بیان داشت: متاسفانه در بخش بارندگی ها وضعیت خوبی نداریم و از ابتدای سال آبی جاری در مهرماه امسال تاکنون ۱۲۵ میلیمتر بارندگی داشتیم که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۰۷ میلیمتر بود.

وی ادامه داد: در بارندگی ها نسبت به سال قبل ۳۹ درصد و نسبت به میانگین درازمدت نیز ۳۸ درصد عقب افتادگی داریم، با این حال وضعیت بارندگی ها در پاییز امسال نرمال بوده و هواشناسی پیش بینی کرده است که کمبود بارندگی در ماه اول زمستان در نیمه دوم بهمن تا پایان اسفند ۹۱ جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، اظهار داشت: ۳ طرح مهرماندگار در حوزه آب منطقه ای به اجرا درخواهد آمد که اولین طرح آن تکمیل ساختمان سد نم رود واقع در ۱۲۰ کیلومتری تهران و در منطقه فیروزکوه است که از این طریق ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب تنظیمی می شود.

ارتقایی تاکید کرد: از این میزان ۲۰ میلیون مترمکعب برای آبرسانی به شهرستان های استان سمنان مانند گرمسار و ۹۰ میلیون مترمکعب نیز برای کشاورزی دشت گرمسار اختصاص می یابد. از سویی ۵ میلیون مترمکعب برای صنعت و همین میزان نیز برای مصرف کشاورزی فیروزکوه خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، تصریح کرد: برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح به دنبال فروش ۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در این بخش از طریق بانک صادرات به مدت ۵ روز از اول بهمن ماه هستیم. این اوراق بین نام، ۴ ساله و با سود ۲۰ درصدی است.

به گفته وی، تلاش می شود که بهره برداری از سد نم رود در نیمه اول سال ۹۲ انجام شود. طرح دوم مهر ماندگار نیز مربوط به انتقال آب از سرشاخه های قم رود است که از بزرگترین طرح های آبی کشور محسوب می شود و سامانه ۲۷۰ کیلومتری آن دارای ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: در این خصوص ۱ سد اصلی و ۴ سد انحرافی و همچنین ۵۶ کیلومتر تونل احداث شده است. در ۲ سال گذشته از این طریق عملیات آبرسانی اضطراری به شهر قم انجام شده است که امیدواریم با تکمیل این طرح مشکل آب شهر قم برای همیشه حل شود.

ارتقایی همچنین از بهره مند شدن شهرهای خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیم ور، سلفچگان، دلیجان، ساوه و قم از طریق آبرسانی به قم خبر داد و گفت: همچنین ۱۰۰ روستا در مسیر استان های اصفهان، مرکزی و قم نیز می توانند از اجرای این پروژه بهره مند شوند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، اعتبار اجرای این طرح را ۵۷ میلیارد تومان و منابع تخصیص یافته را ۳۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای تکمیل تونل های قم رود نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که بنا داریم ۶۰ میلیارد تومان آن را از طریق فروش اوراق مشارکت تامین کنیم.

وی اظهار داشت: آبرسانی به تهران از طریق سد تنظیمی کرج نیز سومین طرح مهر ماندگاری است که در بخش آب منطقه ای دنبال می شود و تاکنون نیز ۱۳٫۵ میلیارد تومان از اعتبارات اجرای این طرح دریافت شده است و دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: به صورت کلی برای اجرای سد نم رود ۱۰۰ میلیارد تومان، برای قم رود ۱۵۰ میلیارد تومان و برای تصفیه خانه ششم تهران نیز ۸۰ میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است و قرار است بخشی از این منابع از طریق بودجه های ۹۱ و ۹۲ و بخشی نیز از طریق فروش اوراق مشارکت تامین شود.

    نظرات