ساخت سه سد جدید در خراسان شمالی

ساخت سه سد جدید در خراسان شمالی

http://www.bananews.ir/مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از آغاز به کار ساخت سه سد جدید در خراسان شمالی با اعتبار یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال در دهه فجر خبرداد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از شبکه خبری آب ایران،ˈعلیرضا عامریˈ گفت: با احداث این سه سد، توان تنظیم سدهای استان به بیش از ۱۸۸میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

به گفته ی این مقام مسئول، سد بش قارداش، سد گراتی و سد گلمندره و شبکه آبیاری و زهکشی، پروژه هایی هستند که با هدف کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی و تامین آب حقابه بران اراضی پایاب سد،رونق اقتصادی و افزایش جذابیت های گردشگری و احیای چشمه قدیمی بش قارداش اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطر نشان کرد: طرح سد بش قارداش شامل بند انحرافی، یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال است که با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال ساخته می شود.

وی درخصوص مشخصات این سد اظهار داشت:طول تاج سد ۴۱۲ متر و عرض تاج ۸ متر است و توان تنظیم یک میلیون و ۸۴۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

عامری افزود: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و با هدف تامین و گردش آب در تفرجگاه بش قارداش، تامیت آب مورد نیاز فضای سبز تفرجگاه، تامین آب بخشی از زمین های کشاورزی پایین دست، ایجاد و گسترش ورزش های آبی و افزایش جذابیت های طبیعی پارک توریستی بش قارداش ساخته می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هدف از ساخت سد گراتی را ذخیره سازی سیلاب ها و رواناب های سطحی، تنظیم جریان رودخانه گراتی و استفاده بهینه از منابع آب و توسعه کشاورزی ذکر کرد و گفت: سد گراتی با حجم مخزن ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب توان تنظیم هفت میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد و با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال در شهر اسفراین ساخته خواهد شد.

عامری همچنین اعتبار مورد نیاز برای اجرای سد و شبکه گلمندره را ۹۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: طول تاج این سد ۶۷۰ متر، حجم مخزن آن ۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار متر مکعب و توان تنظیم آب آن، سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد : این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و با هدف کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی اراضی پایاب سد، کاهش سیلاب مسیر جنگل گلستان، افزایش عمر مفید سدهای گلستان و بوستان در استان گلستان و رونق اقتصادی منطقه ساخته می شود.

 

    نظرات