اسـتقبال بی‌نظیر از اوراق مشارکت طرح‌های شهری مشهد

اسـتقبال بی‌نظیر از اوراق مشارکت طرح‌های شهری مشهد

http://www.bananews.ir/مشهد در طول چند سال اخیر رشد جهشی را تجربه کرده است، به‌طوری که بسیاری از افرادی که چندسال به مشهد مسافرت نکرده‌اند وقتی به پایتخت معنوی ایران وارد می‌شوند عنوان می‌کنند که چهره شهر مشهد به دلیل اجرای صدها طرح عمرانی تغییر کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این در حالی است که براساس اظهارنظر کارشناسان اقتصادی، ادامه رشد شتابان مشهد نیازمند میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری است. مساله‌ای که به دلیل محدودیت بودجه شهرداری ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود.
با این حال مدیران شهری مشهد برای جلوگیری از هرگونه وقفه در رشد شهر اقدام به طراحی مکانیزم‌های مختلفی کرده‌اند. یکی از این مکانیزم‌ها استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در توسعه این کلان‌شهر ‌است. بر این اساس مقرر شده است تا با فراهم‌سازی بسترهای لازم برای حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی در طرح‌های شهری، زمینه لازم برای توسعه هر چه بیشتر این کلان‌شهر فراهم شود.
در این رابطه معاون اقتصادی و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد با تاکید بر استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی در توسعه شهری گفت: امروز در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، الگوی مشارکت بخش خصوصی و عمومی در توسعه فضای شهری استفاده می‌شود.
مهندس رییسیون، در تعریف مشارکت عمومی‌خصوصی گفت: در این نظام تامین مالی، به جای اینکه بخش عمومی تدارک دارایی سرمایه‌ای دیده و خدمات عمومی ارائه دهد، این بخش خصوصی است که دارایی مورد نیاز را تدارک دیده و به ارائه خدمات به عموم می پردازد و‌ در قبال خدمات ارائه شده، حق‌الزحمه دریافت می‌کند.
وی‌ درباره مزایای استفاده از بخش‌ خصوصی در طرح‌های توسعه شهری گفت: استفاده از بخش خصوصی باعث تسریع در بهره‌برداری از طرح‌های شهری و درنتیجه کاهش هزینه تمام شده اجرای این‌گونه طرح‌ها می‌شود.
رییسیون با اشاره به گنجاندن استفاده از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بودجه شهرداری ‌خاطرنشان کرد: از سال آینده بودجه شهرداری مشهد به دو قسمت بودجه نقدی و بودجه تعهدی تقسیم می‌شود؛ بر این مبنا بودجه نقدی همان بودجه جاری و از محل وصول عوارض شهری و دریافت تسهیلات بانکی بوده و بودجه تعهدی نیز از محل سرمایه‌های تولید شده از سوی شهرداری و نیز استفاده از منابع بخش خصوصی با رویکرد توسعه شهری است.
رییسیون با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری برای انتشار اوراق مشارکت گفت: طراحی اوراق مشارکت، یکی از راه‌های عمده تامین مالی برخی طرح‌های انتفاعی در طرح‌های عمران شهری و بهسازی و نوسازی شهری به شمار می‌رود.
معاون‌ اقتصادی و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد ادامه داد: در واقع هدف از انتشار اوراق مشارکت استفاده از پتانسیل‌های مردمی‌ در توسعه شهر مشهد است.
وی با اشاره به استفاده از اوراق مشارکت در بازسازی بافت فرسوده تصریح کرد: از آنجا که منافع پروژه‌ها بین عده کثیری از مردم اعم از مالکان واحدهای فرسوده و خریداران اوراق مشارکت توزیع می‌شود به لحاظ توزیع ثروت، مناسب‌تر و به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است؛ چراکه علاوه بر مالکان واحدهای فرسوده، هر فردی با هر توان مالی می‌تواند در پروژه‌های مربوط شریک شود. وی با بیان اینکه بیشتر شهروندان در هنگام سرمایه‌گذاری، نگران ریسک وارده به سرمایه‌های خود هستند، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اوراق مشارکت شهرداری این است که دارای ریسک کمی است؛ از‌ این‌رو سرمایه‌گذاران مطمئن هستند که نه‌تنها ضرر نمی‌کنند؛ بلکه از میزان مشخصی سود فارغ از نوسانات بازار بهره‌مند خواهند شد.
وی استقبال از اوراق مشارکت شهرداری را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: در چند مرحله‌ای که تاکنون اوراق مشارکت توزیع ‌شده است، خریداران استقبال خوبی از اوراق مشارکت شهرداری مشهد داشته‌اند.

    نظرات