«کیان‌شهر» در شهرری و «آتی‌شهر» زیر بار مسکن‌ویژه می‌رود

«کیان‌شهر» در شهرری و «آتی‌شهر» زیر بار مسکن‌ویژه می‌رود

http://www.bananews.ir/رییس اداره راه‌وشهرسازی استان تهران با تشریح تصمیمات تازه‌ای که برای «مسکن‌ویژه» در سه مبحث «قیمت»، «ثبت‌نام از متقاضیان» و «مناطق جدید برای احداث» اتخاذ شده است، از ساده‌سازی مسیر واگذاری در این طرح خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فریبرز واحدی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره نامه‌ای که ماه گذشته با امضای او تحویل وزیر راه‌وشهرسازی شد و محتوای آن، حذف یا تعدیل حداقل سه‌شرط اصلی برای ثبت‌نام در مسکن‌ویژه را طلب می‌کرد، اعلام کرد: فعلا فقط با یک درخواست موافقت شده است؛ اما با شرایط جدیدی که از هفته آینده در این پروژه اعمال می‌شود، استقبال از پیش‌خرید این واحدها وسعت خواهد گرفت. مسول ارشد پروژه مسکن‌ویژه تهران با توضیح بیشتر در این باره، به مخالفت صریح وزیر با پیشنهاد «ورود مجردها» به این طرح اشاره کرد و گفت: امکان ثبت‌نام از مجردها وجود ندارد؛ اما قرار شده، در احراز شرط ۵سال سابقه سکونت در استان تهران، سختگیری نشود و کمیته‌ای در اداره راه‌وشهرسازی از طریق هر نوع مدرکی که متقاضیان ارائه می‌کنند، آن را تایید کند.
بعد از آنکه نتایج سه‌ماه ثبت‌نام از متقاضیان مسکن‌ویژه در تهران به عدم تکمیل ظرفیت اولیه پیش‌بینی شده منجر شد و عملا حدود نیمی از ۴ هزار واحدمسکونی در حال ساخت در محله تهرانسر را بدون متقاضی گذاشت، مسوولان مسکن‌ویژه درصدد برآمدند گزینه‌هایی همچون «ثبت‌نام از مجردها»، «تعدیل فرم جیم» و «حذف شرط سابقه سکونت در تهران» را در دستور کار قرار دهند تا امکان خرید واحدهای مسکونی این طرح برای چند ده هزار خانوار فاقد مسکن در تهران فراهم شود. عوامل مسکن‌ویژه آن زمان به این جمع‌بندی رسیده بودند که حجم متقاضیان مسکن فاقد‌مسکن در تهران خیلی بیشتر از کل ظرفیت ۱۰۰ هزار واحدی مسکن‌ویژه است، اما آنچه در مسیر ثبت‌نام مانع ایجاد کرده، شرایط ۴گانه‌ای است که احراز آن اجباری اعلام شده است. اکنون در جریان آخرین تصمیم‌گیری برای مسکن‌ویژه، تاهل و سبزبودن فرم جیم از ابتدای سال۵۷، کماکان جزو شروط اصلی ثبت‌نام، باقی مانده است و فقط برای سابقه‌سکونت، تعدیل اتفاق افتاده است.
فریبرز واحدی در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصریح کرد: با تصویب دولت، دو منطقه جدید علاوه بر تهرانسر، زیر بار ساخت مسکن‌ویژه می‌رود. در آتی‌شهر (در منطقه ۲۲) با توجه به مساحت زمینی که سازمان ملی زمین‌ومسکن در اختیار دارد، ۲ هزار واحد مسکن‌ویژه ساخته می‌شود و در محله کیان‌شهر در شهرری نیز بعد از نهایی‌شدن مساحت زمین و تعیین ظرفیت واحدها، عملیات ساخت آغاز خواهد شد. رییس اداره راه‌وشهرسازی استان تهران همچنین از نهایی‌شدن کل قیمت تمام‌شده هر واحد مسکن‌ویژه تا آخر این هفته خبر داد و گفت: طبق قراردادی که با پیش‌خریداران مسکن‌ویژه امضا کرده‌ایم، قیمت زمین سه ماه پس از ثبت‌نام از طریق کارشناسی دادگستری تعیین می‌شود. اکنون این زمان فرارسیده و حداکثر تا آخر این هفته قیمت زمین و همچنین قیمت ساخت تعیین خواهد شد.
 با نهایی‌شدن قیمت‌کل شامل هزینه ساخت و قیمت زمین، ارزش‌افزوده مسکن‌ویژه برای متقاضیان قطعیت پیدا می‌کند. قرار است قیمت نهایی مسکن‌ویژه ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از واحدهای معمولی مشابه باشد.
خبرنگار ما روز گذشته درباره قیمت نهایی مسکن‌ویژه و اعداد و ارقام مطرح‌شده، از منابع مطلع کسب اطلاع کرد. شنیده‌ها در این‌باره حاکی است: سهم هر نفر خریدار مسکن‌ویژه از زمین حدود ۵۰ مترمربع می‌شود که قیمت زمین در این حالت حول‌وحوش ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه در روزهای آینده معاون ارشد علی نیکزاد هزینه ساخت این واحدها را براساس ارقامی که پیمانکاران به صورت مترمربعی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند، نهایی خواهد کرد، این هزینه برای هر واحد احتمالا حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان خواهد شد که قیمت‌نهایی بعید است از ۲۰۰ میلیون بالا بزند.

    نظرات