ابداع شیوه‌ نوین تشخیص ترک در سازه‌های فلزی توسط محققان دانشگاهی

ابداع شیوه‌ نوین تشخیص ترک در سازه‌های فلزی توسط محققان دانشگاهی

http://www.bananews.ir/برای نخستین بار با ارائه طرحی توسط دو دانش‌آموخته‌ دانشگاه صنعتی اصفهان، شیوه‌ای نوین در تشخیص ترک‌های متعدد در تیرهای فلزی ابداع شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این شیوه که بر مبنای پایان‌نامه کارشناسی مهندس امین قدمی و مهندس آمنه مقصودی، از دانش آموختگان مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و با هدایت دکتر حمیدرضا میردامادی، عضو هیات علمی دانشکده مکانیک این دانشگاه طراحی و ابداع شده است، با بهره‌گیری از آنالیز مودال، موقعیت، شدت، عمق و حتی تعداد ترکهای بوجود آمده در تیرهای فلزی را تعیین می‌کند.

امین قدمی با اشاره به خسارت‌های متعدد جانی و مالی به دلیل شکست ناگهانی سازه‌ها در اثر آسیبهای بوجود آمده در تیرهای فلزی گفت: امروزه ارائه شیوه‌هایی مدرن و کارآمد به منظور تشخیص آسیب‌ها و عیب‌های احتمالی بوجود آمده در سازه‌های فلزی، از مهم‌ترین چالش‌های تحقیقاتی در دنیای صنعت و فناوری است.

وی افزود: یکی از مهمترین گونه‌های آسیب و شکست در تیرهای فلزی، بعنوان پرکاربردترین سازه‌های مهندسی، ترک‌های ایجاد شده به علت خستگی در این نوع سازه است که بر این اساس تشخیص ترک و جلوگیری از گسترش آن، در سال‌های کنونی توجه محققان زیادی را به خود معطوف کرده است.

دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان به بهره‌گیری از آنالیز مودال به منظور تشخیص آسیبهای ایجاد شده در سازه‌های فلزی اشاره و تصریح کرد: در این شیوه پس از دریافت فرکانس‌های طبیعی ارتعاشی تیر فلزی سالم و همچنین فرکانس‌های طبیعی متناظر با تیر فلزی معیوب، با محاسبه اختلاف فرکانس‌های این دو سازه، موقعیت، شدت و عمق آسیب‌ها و ترک‌های احتمالی و حتی تعداد آنها با خطای بسیار ناچیزی محاسبه خواهد شد.

قدمی اضافه کرد: آنالیز کامل انرژی تیرهای آسیب‌دیده جهت تعیین اثرات ناشی از آسیب‌های آنها بر دیگر نواحی سازه، سرعت در انجام محاسبات و دقت قابل توجه در نتایج بدست آمده از جمله ویژگی‌های ارزشمند بهره‌گیری از این شیوه در تشخیص آسیب‌های احتمالی در تیرهای فلزی است.

وی با بیان این که بهره‌گیری از این شیوه، امکان تشخیص چندین ترک به صورت همزمان در تیرهای فلزی و نیز تشخیص ترک‌های موجود در تیرهای دارای ناپیوستگی پله‌ای شکل را نیز فراهم می‌کند، گفت: بر مبنای تحقیقات صورت گرفته طی انجام این پایان‌نامه، آزمایشگاه مواد و سازه‌های هوشمند دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان در اوایل سال گذشته تأسیس شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این پایان‌نامه ضمن کسب عنوان پایان‌نامه برتر سال حوزه‌ی تخصصی آکوستیک و ارتعاشات در دومین کنفرانس بین‌المللی آکوستیک و ارتعاشات که اوایل دی‌ ماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تا کنون دو مقاله‌ی نمایه شده بین‌المللی (ISI) و یک مقاله کنفرانس بین‌المللی مستخرج داشته است.

    نظرات