اتاق های امن در روستاهای زلزله خیز کشور ساخته می شود

اتاق های امن در روستاهای زلزله خیز کشور ساخته می شود

http://www.bananews.ir/رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از برنامه های این سازمان برای کمک به ساخت اتاق های امن در روستاهای استان های زلزله خیز و دارای بافت های فرسوده خبر داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ˈمحمدجواد جعفریانˈروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: این سازمان در قالب اجرای پروتکل مداخلات اجتماع محور در روستاها و مناطق محروم، طرح هایی را دنبال می کند که ساخت اتاق های امن از جمله آنهاست.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر توضیح داد: گام نخست پروتکل مداخلات اجتماع محور این است که وقتی اعضا در قالب کاروان نیکوکاری یا اردوهای جهادی وارد روستاها و مناطق محروم می شوند، مشکلات اصلی مردم را شناسایی، بررسی و اولویت بندی کنند.

وی با یادآوری اینکه مشکل اصلی مردم ما در روستاها در هنگام وقوع بلایا و حوادث طبیعی مانند زمین لرزه و سیلاب‏، ویران شدن منازل مسکونی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی است، گفت: علت اصلی این مساله عدم مقاوم سازی بافت های فرسوده در روستاها و بازسازی و نوسازی نشدن منازل است.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر افزود: شیوع بازسازی و مقاوم سازی بافت های روستایی در کشور از ۱۰ درصد در هفت سال گذشته به حدود ۲۸ درصد در روستاهای برخی استان ها در حال حاضر رسیده است.

وی با بیان اینکه بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی هم اکنون در استان خراسان جنوبی به حدود ۴۲ درصد رسیده، گفت: با این حال هنوز حدود نیمی از بافت های روستایی بازسازی نشده اند که بخشی از آن به علت عدم استقبال و عدم احساس ضرورت از سوی مردم و هزینه های مربوط به این کار است.

جعفریان، مناطقی مانند استان های کرمان، خراسان جنوبی و فارس را از جمله مناطق زلزله خیز کشور دانست و افزود: وام های نوسازی مناسبی طی سال های اخیر برای مقاوم سازی بافت های روستایی از سوی دولت اختصاص یافته، هرچند که یکی از راه های مقاوم سازی و نوسازی منازل مسکونی در روستاهای دارای بافت های فرسوده و زلزله خیز تشویق مردم به دریافت تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی منازل در قالب اجرای اردوهای جهادی یا کاروان های نیکوکاری با رویکرد مداخلات اجتماع محور است.

وی تصریح کرد: در صورت فراهم نبودن بهره مندی از تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی تمام بافت ساختمانی منازل، می توان برای ساخت یک اتاق امن در روستاها با مشارکت مردم اقدام کرد.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر هزینه ساخت اتاق های امن در روستاهای زلزله خیز و دارای بافت های فرسوده را ناچیز خواند و گفت: اتاق امن، اتاقی است که سازه فلزی دارد و معمولا زیر سازه کاهگلی ایجاد می شود.

جعفریان ادامه داد: هر خانواده روستایی می تواند با ساخت اتاق های امن، شب ها را که ساعت پرخطر وقوع زمین لرزه است، در این اتاق ها استراحت کنند تا در صورت وقوع زمین لرزه آسیب نبینند.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر یادآوری اینکه ساخت اتاق های امن از جمله طرح هایی است که در قالب اجرای پروتکل مداخلات اجتماع محور دنبال می شود، گفت: این اتاق ها با مشارکت مردم و جذب منابع محلی و استانی در روستاها قابل احداث خواهند بود.

    نظرات