نخستین کنفرانس ملی زیرساخت های حمل و نقل برگزار می شود

نخستین کنفرانس ملی زیرساخت های حمل و نقل برگزار می شود

http://www.bananews.irنخستین کنفرانس ملی زیرساخت های حمل و نقل با هدف با معرفی دستاوردها و مطالعات پایه و زیربنایی در حمل و نقل کشور، روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه امسال برگزار می شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس پژوهشکده حمل و نقل و دبیر این کنفرانس روز چهارشنبه در نشستی خبری گفت: محورهای این کنفرانس که در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار می شود، شامل حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی است.
ˈمحمود عامریˈ با اشاره به موضوعات اصلی همایش افزود: ابنیه فنی ( پل، تونل، بندر و ... )، اقتصاد حمل و نقل، ایمنی حمل و نقل، برنامه ریزی حمل و نقل، روسازی ( راه، راه آهن، فرودگاه و بندر)، محیط زیست و حمل و نقل و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از جمله موضوعات اصلی کنفرانس ملی زیرساخت های حمل و نقل به شمار می آید.
وی سپس با بین اینکه پژوهش مقدمه تولید علم و دانش است، اظهار داشت: پژوهشکده حمل و نقل یک مجموعه تقاضامحور است و ماموریت دارد تا نیازهای وزارت راه و شهرسازی در تمام بخش ها و زیربخش های حمل و نقل را دریافت و پس از مطالعه، آنها را به صورت پروژه و پژوهش تعریف و به نتیجه برسانیم یعنی دانش را تولید کنیم.
عامری ادامه داد: این دانش که پس از فرایندی تولید خواهد شد، به مجموعه دستگاه های اجرایی این یقین را می دهد که چنانچه مورد استفاده قرار گیرد ضمن بهینه سازی وضعیت موجود، فرایندهای کار را اصلاح می سازد.
رییس پژوهشکده حمل و نقل با بیان اینکه این مجموعه هم اکنون دارای دستاوردهای بزرگی است، گفت: باید هرچه بیشتر دستاوردهای پژوهشکده به خوبی توزیع شود و تبادل دانش و اطلاعات داشته باشد که بهترین وسیله برای این موضوع نیز برگزاری کنفرانس هایی ملی و بین المللی است.
وی سپس با اشاره به زیرساخت های حمل و نقل در ایران اظهار داشت: ارزش مادی زیرساخت های حمل و نقل در کشور بیش از ۵ برابر بودجه سالیانه ای است که دولت هر سال برای تمام فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر مسایل هزینه می کند.
عامری ادامه داد: اکنون در دنیا مهمترین شاخص برای ارزیابی وضعیت و رشد اقتصادی هر کشوری، شاخص های حمل و نقل است یعنی روند توسعه حمل و نقل در هر کشوری نشانگر روند توسعه اقتصادی و توسعه پایدار در آن کشور به شمار می رود.
دبیرکنفرانس ملی زیرساخت های حمل و نقل با بیان اینکه این زیرساخت ها دارایی ها و سرمایه هایی هستند که هرکشوری برای انجام فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به آن نیاز دارد، گفت: در این کنفرانس سعی خواهد شد ضمن معرفی زیرساخت های حمل و نقل، کارها و فعالیت هایی که منتج به دانش شده است را برای دست اندرکاران حمل و نقل و فعالان این حوزه ارایه کنیم.
وی افزود: دستاوردهای پژوهشی در این کنفرانس به مسئولان ارایه خواهد شد که در صورت بهره گیری از آنها به طور قطع فعالیت های حمل و نقلی به صورت ایمن، روان و سالم انجام می شود.
رییس پژوهشکده حمل و نقل سپس با بیان اینکه تمام معاونت ها، دستگاه ها و شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی از جمله پشتیبانان برگزاری نخستین کنفرانس ملی زیرساخت های حمل و نقل هستند، گفت: بالغ بر ۳۶۰ عنوان مقاله علمی پژوهشی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد ۲۶۰ طرح انتخاب و ۹۰ پروژه علمی پژوهشی آن به صورت مقاله در شش بخش ارایه می شود.
عامری سپس با بیان اینکه یک پروژه علمی پژوهشی بین ۲ تا ۴ سال زمان می برد، افزود: پژوهشکده حمل و نقل سالیانه حدود ۱۲۰ پروژه جاری را عملیاتی می کند ضمن اینکه فعالیت های پژوهشی زمان بر هستند و به یک دولت خاص ارتباطی ندارد.
وی در ادامه با اشاره به عوامل تصادفات جاده ای گفت: در بخش تصادفات جاده ای چهار عامل انسانی، وسیله نقلیه، جاده و شرایط جوی دخالت مستقیم دارند که به نظر می رسد یک عامل دیگری در این مجموعه مغفول مانده و آن هم عامل مجری قانون است.
رییس پژوهشکده حمل و نقل در ادامه تاثیر عامل مجری قانون در جلوگیری از سوانح رانندگی را بسیار موثر دانست و گفت: در ایران بین ۵۶ تا ۷۰ درصد عامل تصادفات، رانندگان یا همان عامل انسانی است چرا که بیشتر رانندگان قوانین و مقررات رانندگی را به هیچ عنوان رعایت نمی کنند و به جرات می توان گفت که حتی حرفه رانندگی را بلد نیستند.
به گفته وی، عامل جاده بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، عامل وسیله نقلیه ۲۰ تا ۲۵ درصد و شرایط جوی هم تا حدود ۷ درصد بر بروز تصادفات و سوانح رانندگی موثر هستند.
عامری در ادامه به آیین نامه های مورد نیاز در مباحث زیرساخت حمل و نقل اشاره کرد و گفت: پژوهشکده حمل و نقل حدود ۹۹ درصد آیین نامه هایی را که مجموعه وزارت راه و شهرسازی در زمینه راهسازی، بنادر، راه آهن و فرودگاه به آن نیاز دارد را تهیه کرده و در مابقی نیز نقش موثری داشته است.
وی افزود: آنچه که اکنون در ایران مغفول مانده بحث اجرای آیین نامه ها در مباحث یاد شده است چرا که آیین نامه ها مجموعه ای به شمار می روند که معیارهای پذیرش یا رد پروژه ها و طرحها را ارایه می دهند.
رییس پژوهشکده حمل و نقل سپس به دریافت طرح های پژوهشی از سوی دستگاههای اجرایی اشاره کردو گفت: در این خصوص و در گرفتن موضوعات و سوژه های پژوهشی از سوی دستگاه های اجرای اصلا موفق نیستم و به نظر می رسد که مهندسان اعتقادی به بحث پژوهش ندارند.
عامری افزود: در صورت اعتقاد به بحث پژوهش و همچنین پژوهشگران طی ۱۰ سال آینده تمام تولیدات و محصولات مورد نیاز داخل فراهم خواهد شد.

    نظرات